سیاره مشتری وارد حرکت رتروگراد می‌‎شود

سیاره مشتری در هفته‌های آینده هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و به‌تدریج در آسمان غروب، همچنین آسمان قبل از طلوع، قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره مشتری دوشنبه، سیزدهم شهریورماه وارد حرکت رتروگراد می‌شود، حرکت معمول خود به سمت شرق در میان صورت‌های فلکی را متوقف می‌کند و به جای آن به سمت غرب می‌چرخد. این تغییر جهت پدیده‌ای است که همه سیارات بیرونی منظومه شمسی به صورت دوره‌ای دچار آن می‌شوند. حرکت رتروگراد که حرکت رو به عقب است، در اثر حرکت خود زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود، زمانی که زمین به دور خورشید می‌چرخد، دید ناظران زمینی تغییر می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود موقعیت ظاهری اجسام در آسمان با یک دوره یک ساله از یک طرف به سمت دیگر حرکت کنند.

دوشنبه، سیزدهم شهریورماه سیاره مشتری از اصفهان در آسمان عصر قابل مشاهده خواهد بود و حدود ساعت ۲۲:۰۴ با ارتفاع هفت درجه از افق شرقی در دسترس است سپس ساعت ۰۴:۰۴، حدود ۷۲ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. ساعت ۰۵:۲۱ نیز ۶۵ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما تا سپیده‌دم قابل رصد است. سیاره مشتری در هفته‌های آینده هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و به‌تدریج در آسمان غروب، همچنین آسمان قبل از طلوع، قابل مشاهده می‌شود.

مقارنه ماه و مشتری

دوشنبه، سیزدهم شهریورماه و مشتری در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند، به‌طوری که ماه ۱۹ روزه از زاویه سه درجه و ۱۸ دقیقه قوسی از جنوب سیاره مشتری عبور خواهد کرد. این پدیده از اصفهان ساعت ۲۱:۲۱ تا ساعت ۱۰:۴۷ صبح روز بعد قابل رصد خواهد بود. ماه با قدر منفی ۱۲.۳ و سیاره مشتری با قدر منفی ۲.۷ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار خواهند داشت. این دو جرم آسمانی به‌قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

کد خبر 685041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.