تزریق ماهانه یک ‌میلیارد دلار ارز به سامانه نیما
چ

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در ۱۷ ماه گذشته، در مجموع ۱۷ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما ارائه شده، درواقع ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما تزریق شده است.

به گزارش ایمنا، احمد مهدوی ابهری در نشست خبری اظهار کرد: اگر در ایران، تولید به صورت واقعی مورد حمایت قرار گیرد و موانع بر سر راه تولید برداشته شود، قطعاً رشد اقتصاد کشور و افزایش GDP را در پی دارد.

وی افزود: باید در تولید به‌سراغ مزیت‌های کشور برویم و مزیت کشور در بخش انرژی است؛ در زمانی که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌ایم اگر به‌مزیت‌های کشور پرداخته شود، هدف رشد اقتصادی محقق می‌شود.

مهدوی ابهری با بیان اینکه "صنعت پتروشیمی لوکومتیو حرکت اقتصادی کشور است"، گفت: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این رقم، ۱۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار سهم پتروشیمی‌ها بوده، درواقع ۳۰.۱ درصد از صادرات غیرنفتی کشور سهم پتروشیمی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: این مقدار صادرات، به‌جز میزانی است که به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار در بورس کالا و بورس انرژی، برای صنایع داخلی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، عرضه شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: در واقع اگر صنعت پتروشیمی نبود، این ۶.۵ میلیارد دلار را باید وارد می‌کردیم.

وی افزود: اگر سهم زنجیره تبدیل مواد پتروشیمی و تبدیل به کالاهای نهایی را درنظر بگیریم، سهم پتروشیمی در صادرات غیرنفتی به ۴۵ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

مهدوی ابهری با بیان اینکه "در ۳ ماه اخیر تلاش بسیاری برای اصلاح مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها صورت گرفت"، گفت: در نهایت نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی که در رویکردی اشتباه، با نرخ ثابت در نظر گرفته شده بود، به فرمول بازگشت و این بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول، موجب بهبود شرایط کسب و کار در این صنعت می‌شود.

وی ادامه داد: درخصوص بدهی‌های دولت به واحدهای تولیدکننده اوره، موفق شدیم بدهی ۴۵ هزار میلیارد تومانی به تولیدکنندگان اوره را در سامانه بدهی‌ها و تعهدات دولت ثبت کنیم و از این پس، تلاش می‌کنیم این مطالبات را وصول کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص ارزآوری صنعت پتروشیمی گفت: سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری داشتیم که از این رقم، ۱۳ میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار به سامانه نیما ارائه شد و در ۱۷ ماه گذشته که ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ به‌علاوه ۵ ماه نخست امسال است، در مجموع ۱۷ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما ارائه شده، درواقع ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما داده‌ایم و این رقم نشان می‌دهد ادعاهایی که از سوی برخی کارشناس‌های بی‌مطالعه و بی‌اطلاع مبنی بر گروگانگیری ارزی از سوی پتروشیمی‌ها در رسانه‌ها بیان شده بود، کاملاً بی‌ربط است.

وی افزود: در آمار چهار ماهه امسال، تولید واحدهای پتروشیمی ۱.۴ درصد رشد داشته اما از نظر وزنی، صادرات حدود ۲.۵ درصد کاهش داشته و این میزان کاهش، برابر با افزایش عرضه‌ای است که در بازار داخل در بورس کالا و بورس انرژی صورت گرفته است.

مهدی ابهری تصریح کرد: در بورس کالا در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۶۲ میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه شد که این رقم در ۵ ماه نخست امسال به ۲.۰۲ میلیون تن رسید و رشدی ۲۵ درصدی داشت؛ حال اینکه آیا تولید کالای نهایی نیز رشدی ۲۵ درصدی داشته و یا محصول عرضه شده به‌جای رسیدن به دست تولیدکننده نهایی، انبار شده و یا در جای دیگری فروخته شده، باید مسئولان مربوطه بررسی کرده و پاسخ دهند.

وی ادامه داد: میانگین رشد قیمتی از نظر ریالی در عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد بوده، اما محصول نهایی بسیار بیش از این افزایش قیمت در بازار داشته که این مسئله نیز نیازمند بررسی و پاسخ‌گویی از سوی مسئولان مربوطه است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص نرخ تسعیر ارز مورد محاسبه برای پتروشیمی‌ها گفت: قرار است دولت این مسئله را اعلام کند اما به‌نظر می‌رسد آنچه به‌زودی اعلام می‌شود این باشد که نرخ ارز پتروشیمی‌ها، نرخ خوراک و فروش محصول، همه بر روی نرخ بازار دوم قرار گیرد.

وی افزود: در مورد فرمول قیمت خوراک، آنچه مورد انتقاد جدی است بحث تعیین کف قیمت ۵۰۰۰ تومانی است، اینکه با اصرار سازمان برنامه و بودجه، کف قیمتی تعیین شده، یک اشتباه است و انجمن این موضوع را پیگیری می‌کند تا کف قیمت تعیین شده، از مصوبه دولت برداشته شود.

مهدوی ابهری در خصوص نقش پتروشیمی‌ها در تولید بنزین کشور گفت: در ۳ پتروشیمی نوری، بوعلی و بندرامام، در احجام بالا ریفورمیت و نفتا برای تولید بنزین به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل می‌شود که این محصولات، در سبد صادرات پتروشیمی‌ها قرار داشت و با عرضه آن به داخل کشور، حدود ۲ میلیارد دلار در سال از ارزآوری پتروشیمی‌ها کاسته می‌شود.

کد خبر 684953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.