هواشناسی ایران؛ ۱۲ شهریور / گردوخاک و طوفان شن، مهمان آسمان کشور

سازمان هواشناسی از افزایش گرادیان فشار سطح زمین خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز در بخش‌هایی از اردبیل، گیلان و غرب مازندران، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس، افزایش ابر، گاهی رگبار، رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در بخش‌هایی از هرمزگان و جنوب شرق فارس، رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود و روز دوشنبه مناطقی از سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، شرق اردبیل، ارتفاعات زاگرس مرکزی و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، ابرناکی و بارش پراکنده رخ خواهد داد.

روز پنجشنبه در سواحل دریای خزر، اردبیل، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و بخش‌هایی از شمال شرق کشور، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت، پیش‌بینی می‌شود. طی پنج روز آینده در نواحی شمال شرق، شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز، در بعضی ساعات روز افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک رخ خواهد داد و این شرایط روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب کشور انتظار می‌رود.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در شرق کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید موجب رخداد طوفان شن، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد و پنجشنبه در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش دما رخ خواهد داد، همچنین سه روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۴

نوع مخاطره:

وزش باد شدید، گردوخاک، در نواحی مستعد توفان گردوخاک یا طوفان شن

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۴: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و جنوب شرق خراسان رضوی

اثر مخاطره:

در مناطق مستعد توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال

توصیه:

اجتناب از رفت و آمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی به ویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی

کد خبر 684932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.