آموزش فرهنگ شهروندی با طرح «همیار طبیعت» در منطقه یک اصفهان

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: به‌منظور حفظ محیط زیست و توجه به مسائل فرهنگی شهروندی، پویش‌های مختلفی طراحی و برنامه‌ریزی شده است که طرح «همیار طبیعت» و پویش خشکاله در محلات، مدارس و مساجد این منطقه اجرایی می‌شود.

علی رضی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات فرهنگی شهرداری منطقه یک اصفهان اظهار کرد: طرح «همیار طبیعت» یکی از این اقدامات است که مخاطب آن، فعالان محلی و دانش‌آموزان هستند که در دوره‌های آموزش شهروندی شرکت می‌کردند و به دیگران نیز آموزش می‌دادند.

وی افزود: این طرح شامل جمع‌آوری و جداسازی تفاله چای، خشکاله، فیلتر سیگار و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای است که در پویش خشکاله، مدارس و مساجد را نیز همراه کردیم.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تصریح کرد: ۲۷ مدرسه دولتی و ۱۷ مسجد در طرح جمع‌آوری خشکاله مشارکت می‌کنند و هرکدام از مساجد حدود ۳۰ تا ۵۰ کیلو خشکاله و مدارس نیز بین ۵۰ تا ۷۰ کیلو خشکاله در هفته جمع‌آوری می‌کردند.

وی با بیان اینکه مسجد علی قلی آقا در این میان حدود یک تن و ۳۰۰ کیلو خشکاله را ماهانه جداسازی و تحویل مراکز پسماند شهرداری می‌دهد، گفت: البته بعضی مساجد این خشکاله‌ها را مستقیم برای دامداران می‌برند.

رضی‌زاده با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد پسماندهای خانگی را پسماند تر تشکیل می‌دهد، ادامه داد: هر روز مقدار قابل‌توجهی پسماند تر همچون پوست میوه، سبزی و ضایعات تره‌بار دور ریخته می‌شود که شیرابه آن‌ها قاتل خاک است، در حالی که همین پسماندها اگر تبدیل به خشکاله شود، موجب سلامت محیط زیست و صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای مدیریت بهینه‌تر، پسماندهای تر نیاز به خشک‌کردن سریع دارد؛ کافی است پوست میوه و باقی‌مانده غذا و نان را در فضای مناسبی قرار دهیم تا به‌طور کامل خشک شود.

کد خبر 684900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.