۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۲
بی‌توجهی؛ سهم خط عابر پیاده

تمام شهروندان حداقل یک‌بار از گذرگاه‌های عابرپیاده عبور کرده‌اند؛ اینکه زمان عبور از این گذرگاه، چه کسی _شامل عابر یا راننده_ قانون را رعایت می‌کند، مربوط به شهروندان است، اما اینکه چگونه این موضوع مدیریت و اقداماتی در راستای رعایت قانون انجام شود، با مدیریت شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر که گاهی در هیاهوی زندگی شهری رعایت قانون گم می‌شود، اگر به الفبای قانون احترام بگذاریم، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد که یکی از آن موارد، رعایت نظم و انضباط هنگام تردد در شهر از سوی رانندگان و عابران پیاده است. رعایت قانون منجر به کاهش مشکلات ترافیکی و تردد آسان در سطح شهر خواهد شد.

ایجاد فضایی امن با بهره‌گیری از تجهیزات استاندارد ترافیکی برای عبور عرضی عابران پیاده، از شاخص‌های بهبود وضعیت ترافیکی و کاهش آمار حوادث در کلان‌شهرها است که توسط متولی آن یعنی شهرداری انجام می‌شود و در کنار آن برای رعایت سرعت مطمئنه توسط رانندگان و هشدار به‌موقع، علاوه بر نصب دوربین‌های ثبت سرعت نوشته‌های نشانگر حداکثر سرعت نیز اجرا خواهد شد.

خطوط عابر پیاده، به‌عنوان بخشی اساسی از زیرساخت‌های ترافیکی شهر، نقش مهمی در تسهیل ایمنی و نظم ترافیک شهروندان و وسایل نقلیه ایفا می‌کند.

اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران، علاوه‌بر هم‌وطنان و شهروندان، میزبان گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف جهان است و با توجه به اینکه همواره با عنوان نصف‌جهان از این کلان‌شهر یاد می‌شود، می‌طلبد که شرایط ویژه‌ای از نظر ترافیکی به‌ویژه «خط‌کشی‌های ترافیکی» داشته باشد که در حال حاضر این شرایط آن‌چنان مطلوب نیست.

«آقاجانی»، یکی از شهروندان ساکن منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در رابطه با گذرگاه‌های عابرپیاده و رعایت قوانین مربوط به آن می‌گوید: «کنار ایستگاه‌های اتوبوس تندرو خطوط عابرپیاده وجود دارد، اما هیچ‌کدام از رانندگان توجهی ندارند و ما به‌سختی از آن عبور می‌کنیم.»

«من توجه نکردن به خطوط عابرپیاده را در خیابان باهنر که ایستگاه بی‌آرتی نزدیک چهارراه است، زیاد دیده‌ام و وقتی مسافر می‌خواهد عبور کند، ناامنی ایجاد می‌شود و جان مردم در خطر است.»؛ این‌ها نظر یکی از شهروندان محدوده خیابان رباط است که در ادامه می‌گوید: «در میدان دروازه تهران باید جانمان را در دستمان بگیریم و حرکت کنیم، از بس که ماشین از همه‌طرف می‌آید.»

«بهنام» یکی از خبرنگاران اصفهانی می‌گوید: «در کشورهای حوزه خلیج فارس، اگر یک شهروند بخواهد از خیابان عبور کند، رانندگان خودروها حتی اگر سرعت زیادی هم نداشته باشند و خط‌کشی عابرپیاده هم وجود نداشته باشد، می‌ایستند تا عابر پیاده حرکت کند، اما در ایران اینگونه نیست؛ البته شهروندان هم رعایت نمی‌کنند و زمانی که می‌توانند از پل عابرپیاده رد شوند، عرض خیابان را طی می‌کنند که حجم تردد خودروها زیاد است و گاهی توسط رانندگان نیز این موضوع رعایت نمی‌شود. در مجموع فکر می‌کنم مشکلات به موضوع فرهنگ‌سازی مربوط می‌شود.»

بی‌توجهی؛ سهم خط عابر پیاده

«حسن‌زاده» نیز که در سپاهان‌شهر ساکن است، در رابطه با خطوط عابرپیاده می‌گوید: «در سپاهان‌شهر، رانندگان قبل از خطوط عابرپیاده می‌ایستند و بسیاری از موارد قانونی رعایت شده است، اما در سطح شهر اصفهان، باید صبر کنیم تا اتوبوس حرکت کند و انگار اولویت با تردد خودروها است.»‌

قانون ایست قبل از گذرگاه عابرپیاده باید تفهیم، برنامه‌ریزی و اجرا شود

امین همدانی، کارشناس ارشد حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره با اهمیت خطوط عابر پیاده می‌گوید: در شهرها دو نوع از این گذرگاه‌ها شامل هم‌سطح و غیرهم‌سطح (پل‌های هوایی) داریم.

وی با اشاره به گذرگاه‌های هم‌سطح افزود: این نوع گذرگاه‌ها در خیابان‌های جمع‌وپخش‌کننده و خیابان‌های محلی ایجاد می‌شود تا عرض آن پیاده‌رو باشد.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل خاطرنشان می‌کند: در شهرهای کشور، چراغ خطر یا چراغ‌های سه‎‌زمانه برای اطلاع‌رسانی گذرگاه‌های عابرپیاده نصب می‌شود، اما در اکثر کشورهای پیشرفته، حق‌تقدم در خیابان‌های محلی با عابرپیاده خواهد بود و در هر نقطه‌ای که خط‌کشی عابرپیاده وجود دارد، خودروها باید متوقف شوند و پس از عبور عابران، حرکت کنند.

وی اضافه می‌کند: این موضوع در ایران اجرا نمی‌شود و رانندگان به‌سلیقه خود قبل از خط‌کشی عابرپیاده توقف کرده یا نمی‌کنند که خطرناک است و اتفاقات ناگواری به‌ویژه در حال حاضر که مدارس بازگشایی شده است، رخ می‌دهد که به‌دلیل نبود قوانین و نظارت لازم است و برای رفع این مشکل سرعتکاه‌های ایمنی ایجاد می‌شود که حتی از نظر طراحی مشکل دارد.

همدانی با بیان اینکه معتقدم قانون ایست قبل از گذرگاه عابرپیاده باید تفهیم، برنامه‌ریزی و اجرا شود، اضافه می‌کند: در زمینه علامت‌گذاری‌ها نیز ضعیف عمل می‌کنیم و باید علاوه بر نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی، خطوطی روی معبر مشخص کند که به گذرگاه عابرپیاده نزدیک می‌شویم.

وی با بیان اینکه بعضی از گذرگاه‌های عابرپیاده باید محدود و تجمیع یا به نحوه بهتری اطلاع‌رسانی شود تا رانندگان بدانند به گذرگاه نزدیک می‌شوند، اضافه می‌کند: حتی نقاطی که امکان حرکت عابران پیاده نیست باید مسدود شود و همان‌طور که انتظار داریم خودروها قبل از گذرگاه توقف کنند، عابرپیاده نیز نباید برخلاف قانون عمل کند، در غیر این صورت مقصر خواهد بود.

می‌توان از راهکارهایی همچون خط‌کشی‌های دائم، آسفالت رنگی و تجهیزات فیزیکی همچون گل‌میخ‌های چشمک‌زن نیز برای معابر شهر استفاده کرد.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل با بیان اینکه در زمینه تردد عابران پیاده به‌ویژه در گذرگاه‌ها آشفتگی وجود دارد، اضافه می‌کند: این مشکلات باید اصلاح و با فرهنگ‌سازی و آموزش در مدارس رفع شود.

وی اضافه می‌کند: همیشه یک مدل پل هوایی در شهرها احداث می‌شود، در حالی که می‌توان از بسیاری از مدل‌های جدید و نوآوری استفاده کرد تا مکان زیبایی برای شهر ایجاد شود و شهروندان نیز برای استفاده ترغیب شوند.

همدانی ادامه می‌دهد: زمانی که تمام این موارد فراهم شود، می‌توان از شهروند انتظار داشت که از معبری غیر از گذرگاه عابرپیاده عبور نکند، اما وقتی نقصی وجود داشته باشد، فرهنگ‌سازی و چرخه مدیریت یکپارچه به‌هم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه کیفیت اجرای خط‌کشی‌ها مناسب نیست، تاکید می‌کند: می‌توان از راهکارهای دیگری همچون خط‌کشی‌های دائم، آسفالت رنگی و تجهیزات فیزیکی همچون گل‌میخ‌های چشمک‌زن استفاده کرد؛ البته می‌بینیم که در بخشی از مناطق این گل‌میخ‌ها استفاده شده و سایر نقاط شهر مغفول مانده است.

این کارشناس ارشد حمل‌ونقل اضافه می‌کند: با توجه به پیشرفت نورپردازی‌ها، می‌توان از روش‌های نوین استفاده کرد که در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی در این زمینه فعال هستند و باید از این خدمات استفاده کرد تا جان شهروندان حفظ شود.

بی‌توجهی؛ سهم خط عابر پیاده

خطوط عابرپیاده ۳ بعدی تجربه موفقی نبود

حمید آقایی، مدیرکل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خط‌کشی‌های طولی در معابر اصلی و فرعی شهر در دو نوبت شهریور و اسفندماه ترمیم می‌شود، می‌گوید: خط‌کشی معابر اصفهان پس از مدتی به دلایلی همچون اقلیم و گردوغبار، جرم می‌گیرد و موجب کاهش رؤیت‌پذیری آن می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با همکاری اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری، از صفحه‌های نصب‌شده روی سرپناه ایستگاه‌های اتوبوس و صفحه بیرونی تابلوهای راهنمای مسیر نزدیک تقاطع‌ها، برای فرهنگ‌سازی حرکت بین خطوط استفاده می‌کند، اضافه می‌کند: سه سال قبل تابلوهایی با عنوان «اعمال قانون توسط دوربین‌های ثبت تخلف» در تقاطع‌ها نصب شد و با توجه به اینکه دوربین‌های نصب شده در تقاطع‌ها امکان رؤیت پلاک‌ها را دارد، خودروهایی که روی خط عابرپیاده توقف می‌کند، توسط پلیس راهنمایی رانندگی مستقر در مرکز کنترل ترافیک اعمال قانون می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد اصفهانی‌ها توقف قبل از خطوط عابرپیاده را رعایت می‌کنند.

مدیرکل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه دو سال گذشته، اقدامات خوبی برای فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از کمربند ایمنی و توقف قبل از خط عابرپیاده انجام شد، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد شهروندان اصفهانی توقف قبل از خطوط عابرپیاده را رعایت می‌کنند و تنها در تقاطع‌های که پس‌زدگی ترافیکی وجود دارد شاهد توقف روی خطوط عابرپیاده هستیم.

وی با بیان اینکه در تعدادی از مناطق حاشیه‌ای مانند مناطق دو، ۱۱ و ۱۵، به‌دلیل بودجه کم سالانه و افزایش قیمت رنگ خط‌کشی معابر، توجه زیادی نسبت به ترمیم و اجرای خط‌کشی‌های عابرپیاده نشده است که سعی می‌کنیم این بودجه را افزایش دهیم، می‌گوید: با توجه به جرم‌پذیری که موجب کاهش رؤیت خطوط عابرپیاده می‌شود، در تلاش هستیم تا از گل میخ‌های سرامیکی سفیدرنگ برای جلب توجه رانندگان به خطوط عابرپیاده استفاده کنیم.

آقایی ادامه می‌دهد: در دو نقطه اصفهان تجربه خطوط عابرپیاده سه‌بعدی را داشتیم، اما جنس آسفالت و اقلیم اصفهان خطوط سه‌بعدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب جرم گرفتن می‌شود و به‌نظر می‌رسد پس از یک تا دو هفته این خطوط بسیار کم‌رنگ خواهد شد.

وی می‌گوید: خط‌کشی‌های مجازی و سه‌بعدی که موجب رؤیت بهتر آن خواهد شد، در خصوص کاهش سرعت و توقف تأثیر زیادی خواهد داشت، اما پس از چند روز برای شهروندان عادی می‌شود و به حالت اولیه خود بازمی‌گردد، بنابراین تأثیر خود را برای آرام‌سازی و کاهش سرعت از دست می‌دهد.

به گزارش ایمنا، به‌نظر می‌رسد باید مطالعات جامعی برای ساماندهی خطوط عابرپیاده در سطح شهر انجام شود تا با توجه به کمی فاصله بعضی از نقاط، تجمیع شود و در نقاطی «به‌طور حتم» پل هوایی احداث شود.

بسیاری از نقاط باید با تغییر سنگ‌فرش و آسفالت، آرام‌سازی ترافیکی صورت گیرد تا به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم؛ البته مهم‌تر از همه، فرهنگ‌سازی است، زیرا تا زمانی که این موضوع وجود نداشته باشد، موفقیتی در این زمینه نخواهیم داشت.

کد خبر 684826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.