تحلیل بورس امروز ۱۱ شهریور / خروج بحران از بازار سرمایه

در بازار امروز ارزش معاملات در سطح شش هزار ۷۰۰ میلیارد بود که اگر تا سطح ۱۰ هزار میلیارد افزایش پیدا می‌کرد انتظار عبور پرقدرت از محدوده مقاومتی دو میلیون ۱۰۰ هزار واحد را خواهیم داشت، برخی به علت شناسایی سود اندک و یا نزدیکی به محدوده مقاومتی تاریخی شاخص کل فروشنده سهام خود بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس امروز در ابتدا روند مثبت را سپری کرد و سپس با فشار فروش همراه شد و برخی از نمادها و حتی شاخص نیز به رنگ قرمز درآمد و سپس مجدد تقاضا بهبود یافت و شاخص کار خود را با رشد یک هزار واحدی مثبت به اتمام رساند، ارزش معاملات در سطح شش هزار ۷۰۰ میلیارد بود که اگر تا سطح ۱۰ هزار میلیارد افزایش پیدا می‌کرد انتظار عبور پرقدرت از محدوده مقاومتی دو میلیون ۱۰۰ هزار واحد را خواهیم داشت، برخی به علت شناسایی سود اندک و یا نزدیکی به محدوده مقاومتی تاریخی شاخص کل فروشنده سهام خود بودند، با فرموله شدن نرخ خوراک کمی از وضعیت بحرانی بازار سرمایه کاسته شد اما قیمت‌ها به ۱۷ اردیبهشت ماه برنگشته و فاصله معنا دار ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارد.

در بازار امروز نمادهای شستا، فولاد، حکشتی بیشترین تأثیر منفی و تاپیکو، شپنا، وتجارت و شبریز بیشترین تأثیر مثبت را از خود به جا گذاشتند.

در بازار فرابورس نیز شاهد افت ۴۲ واحدی بودیم و ارزش معاملات این بازار در سطح پنج هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بود، حجم معاملات نیز در سطح چهار میلیارد ۵۰۰ میلیون برگه سهم بود.

نمادهای وسپهر، خاور، زاگرس، شگویا بیشترین تأثیر منفی و نمادهای انتخاب، هرمز و کزغال بیشترین تأثیر مثبت را داشتند.

قیمت‌های جدید خودروها به‌زودی اعلام می‌شود

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی قیمت‌های جدید انواع خودرو برای یکدست سازی و همسان سازی نرخ‌ها است. سازمان حمایت مجدد در حال بررسی قیمت خودروها بر اساس صورت‌های مالی و هزینه‌های جدید، آپشن های جدید و نرخ تورم جدید است

پذیره نویسی اولین صندوق بخشی تخصصی صنعت سیمان با نماد "سمان"

پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی تخصصی صنعت سیمان با نماد "سمان" از روز شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ تا سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ انجام می‌شود. بر اساس اطلاعیه پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی ثروت پویا؛ تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ واحد، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز ۲.۰۰۰.۰۰۰ واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی ۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰ واحد است. همچنین مبلغ اسمی هر واحد ۱۰,۰۰۰ ریال اعلام شده است. در این اطلاعیه آمده است؛ عرضه به قیمت ثابت ۱۰.۰۰۰ ریال تعیین شده و پذیره‌نویسی واحدها از طریق کارگزاری‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود.

مصوبه نرخ خوراک

قیمت گاز در بازار تعیین شده به معنای میانگین چهار هاب خارجی است. در مصوبه آمده که قیمت میانگین این چهار هاب کمتر از ۵,۰۰۰ تومان نباشد که با دلار ۲۸,۵۰۰ تومان معادل ۱۷.۵ سنت است. همکنون این عدد ۲۳ سنت می‌باشد لذا توجه کنیم که نرخ گاز خوراک می‌تواند کمتر از ۵,۰۰۰ تومان باشد اما بخش چهار هاب جهانی، نمی‌تواند زیر ۵,۰۰۰ تومان باشد که نخواهد بود.

ب) نرخ دلار جهت تسعیر این بخش معادل نرخ گاز پایه بورس کالا خواهد بود ازین زاویه که فرمول حاضر بر تمام صنایع کشور تأثیر دارد و نهایتاً برخی شرکت‌ها در بورس کالا محصول می‌فروشند و طبعاً نرخ تسعیر خوراک و محصول واحد خواهد بود.

ج) سقف قیمت با توجه به اینکه نرخ صادراتی ایران به کشورهای همسایه عدد بالایی است باید بگوییم که همواره خروجی این فرمول، عددی کمتر از سقف قیمت صادراتی ایران است مگر آنکه منظور از قیمت صادراتی ایران، قیمت در محل تولید باشد.

نتیجه: کف قیمت گاز در فرمول ۵,۰۰۰ تومان نیست و این یک برداشت اشتباه از این متن است. ضمناً از معاف کردن ۲-۳ صنعت در بند ۳، چنین استنباط می‌شود که مبنای بورس کالا، دلار ۳۸۵۰۰ خواهد بود.

نمای بازار

شاخص کل (%۰.۰۴)

شاخص هم وزن: (%۰.۱)

۲۰۹ نماد مثبت ۳۴۴ نماد منفی

۳۵ نماد صف خرید ارزش ۰.۳ همت

۲۸ نماد صف فروش ارزش ۰.۱۸ همت

حجم

ارزش معاملات: ۶ همت

قدرت خرید: ۱

انتقال حقیقی به حقوقی: ۰.۵ همت

نسبت‌ها

ارزش بازار بورس: ۷.۱ هزار همت

نسبت p/e بورس و فرابورس : ۸.۱

نسبت p/d بورس و فرابورس : ۱۲.۱

نسبت p/b بورس و فرابورس : ۳.۵

نسبت p/s بورس و فرابورس : ۲

موثر

دلار آزاد: ۴۹,۲۰۰ تومان

دلار حواله: ۳۷,۵۰۰ تومان

نفت برنت: ۸۹ دلار

مس: ۸۴۹۰ دلار

انس طلا: ۱۹۴۰ دلار

طلای ۱۸ عیار: ۲.۳ میلیون تومان

سکه امامی: ۲۸ میلیون تومان

بیت کوین: ۲۵۷۰۰ دلار

نرخ بهره: ۲۳.۵۷ درصد

نقشه بازار

تحلیل بورس امروز ۱۱ شهریور / خروج بحران از بازار سرمایه

کد خبر 684672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.