استاندارد ساندویچ پانل چیست و چطوری بهترین ساندویچ پانل را تشخیص بدهیم؟
انواع ساندویچ پانل ها

در دنیای امروز، مصالح مدرن بیشتر از مصالح سنتی مانند سیمان و آجر مورد توجه قرار گرفته‌اند و کارفرماها ترجیح می‌دهند که از انواع ساندویچ پانل برای ساخت سازه‌ها استفاده کنند. چرا که پانل‌های ساندویچی مزایای بسیاری به نسبت مصالح سنتی دارند.

ساندویچ پانل‌ها به سرعت ساخته شده و به راحتی نصب می‌شوند. همچنین وزن سبکی داشته و در برابر نفوذ گرما و سرما مقاوم هستند. اما آیا تمامی پانل‌های موجود در بازار برای ساخت سازه مناسب هستند؟ یا استاندارد ساندویچ پانل چیست و چطوری بهترین ساندویچ پانل را تشخیص بدهیم؟

استاندارد ساندویچ پانل یکی از مواردی است که تمام افراد به هنگام خرید ساندویچ پانل، بایستی به آن توجه نمایند. ساندویچ پانل سقفی و دیواری استاندارد، دارای خصوصیات و ویژگی مخصوصی است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

چگونه بهترین ساندویچ پانل را تشخیص بدهیم؟

ساندویچ پانل دیواری و سقفی از نظر ساختار، ابعاد و نوع کاربری با یکدیگر متفاوت هستند و هر پانل، استاندارد مخصوص به خود را دارد. به همین خاطر با اطلاع از استانداردهای محصول، می‌توان مشخصات پنل را بررسی کرده و بهترین ساندویچ پانل را انتخاب کرد.

پانل‌های ساندویچی از سه لایه تشکیل می‌شوند و لایه زیری و رویی آن‌ها از جنس فلز و لایه میانی از جنس پلی استایرن، پلی یورتان، پشم سنگ یا پشم شیشه است. هر کدام از انواع این پانل‌ها درجه حرارت، رنگ، سطح سازگاری، حجم، دانسیته و خصوصیات متفاوتی دارند و آشنایی با استانداردها در انتخاب پانل مناسب شما را کمک می‌کند.

لیست کامل همه مقالات آموزشی در مورد ساندویچ پانل ها

نکات مهم استاندارد ساندویچ پانل

برای اطلاع از استاندارد ساندویچ پانل بایستی هدف و کاربرد پانل را مشخص نمود. برای مثال محیط‌هایی که در معرض آتش سوزی هستند، باید از پانل‌های نسوز یا کند سوز استفاده کنند. همچین محیط هایی که شرایط آب و هوایی مرطوب دارند، بایستی از پانل‌های مقاوم در برابر رطوبت و پوسیدگی استفاده نمایند. در حالت کلی عوامل استاندارد ساندویچ پانل به شرح زیر است:

  • مطابق با استانداردهای جهانی
  • سازگار با محیط
  • مقاوم در برابر اشتعال
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • دارای ضخامت استاندارد

پانل‌های استاندارد کمترین میزان اشتعال پذیری را دارند و در برابر نفوذ شعله به داخل خود، مقاوم هستند. همچنین در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و از ورود باران یا برف به داخل سازه، جلوگیری می‌کنند. سازگاری پانل‌های استاندارد با محیط زیست بالاست و مواد پانل‌ها قابل بازیافت می‌باشد.

مشخصات فنی و ابعاد استاندارد ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها می‌توانند با ابعاد و مشخصات دلخواه مشتری تولید شوند و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما کارخانه‌ها به صورت پیش‌فرض پانل‌ها را با ابعاد استاندارد تولید می‌کنند که خرید این پانل‌ها به صرفه‌تر است.

طول استاندارد ساندویچ پانل‌ها بین 2 تا 3 متر بوده و عرض استاندارد آن‌ها بین 90 تا 120 سانتی متر است. البته به غیر از ابعاد استاندارد، پانل‌ها را می‌توان با ابعادی حداکثری نیز به صورت سفارشی خریداری کرد. برای مثال ضخامت عایق PUR و عایق PIR بین 80 تا 200 میلی‌متر است و با سایر پانل‌ها متفاوت می‌باشد.

کاربرد ساندویچ پانل استاندارد

ساندویچ پانل‌ها انواع مختلفی اعم از ساندویچ پانل سردخانه، ساندویچ پانل کلین روم و سقفی یا دیواری دارند و برای ذخیره‌سازی دارو و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر سردخانه‌ها، از ساندویچ پانل استاندارد در مناطق مختلف مانند مناطق ساحلی که رطوبت بالایی دارند، استفاده می‌شود.

در کوهستان‌ها یا مناطق صعب العبور که حمل مصالح سنتی دشوار است، نیز پانل‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شوند؛ چرا که وزن کمی دارند و وزن کلی سازه را کاهش می‌دهند. در حالت کلی پانل‌ها با فناوری‌های نوین و تجهیزات پیشرفته تولید می‌شوند، از همین رو در برابر باران، برف، آتش سوزی، زلزله و سایر عوامل مقاوم هستند.

ساندویچ پانل استاندارد چه ویژگی‌های دارد؟

ساندویچ پانل‌های استاندارد بایستی ضخامت استاندارد داشته، کاملا یکسان و یک دست باشند. ورق رویی آن‌ها ضد زنگ بوده و لایه‌ها توسط چسب قوی مانند چسب پلی یورتان به یکدیگر متصل شوند.

فوم ساندویچ پانل باید دانسیته استاندارد بر حسب استانداردهای جهانی داشته و دارای کلاس‌های مخصوص برای مقاومت در برابر آتش باشد. همچنین پانل‌های استاندارد باید در برابر حشرات و میکروب‌ها مقاوم باشند و عایق حرارتی و صوتی مناسبی نیز باشند.

تولید استاندارد ساندویچ پانل

پنل‌های ساندویچی به دو روش کانتینیوس و دیس‌کانتینیوس در خط تولید پانل کانتینیوز و دیسکانتینیوز تولید می‌شوند. در روش کانتینیوس از ربات و دستگاه برای تولید پانل استفاده می‌شود و در روش دیس‌کانتینیوس لایه‌های درونی و بیرونی با چسب مخصوص به یکدیگر متصل می‌گردند.

تولید کننده ساندویچ پانل در 2 خط متفاوت

البته هر دوی این روش‌ها ساندویچ پانل استاندارد را تولید می‌کنند، اما برای داشتن ساندویچ پانل با کیفیت بایستی از مواد اولیه مرغوب استفاده نمود تا محصول نهایی نیز دارای کیفیت بالا باشد و عمر آن نیز طولانی باشد.

روش تشخیص ساندویچ پانل استاندارد

برای تشخیص ساندویچ پانل استاندارد ابتدا بایستی کاربرد آن مشخص شود. برای مثال ساندویچ پانل آلوزینک در مقایسه با ورق گالوانیزه، عمر بالاتری دارد و برای مکان‌های مرطوب با اسیدیته بالا مناسب است. برای سایر قسمت‌های پانل نیز همین مسئله صدق میکند.

برای نمونه در میان فوم‌های ساندویچ پانل، فوم پلی یورتان دارای مزایای بیشتری بوده و نوع استاندارد آن وزن سبک، انعطاف بالا، مقاومت زیاد و ضریب انتقال حرارتی بالایی دارد. از همین رو بیشتر از سایر فوم جهت ساخت انواع سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوم‌های استاندارد خاصیت عایق پذیری بالایی داشته و در مقابل گرما و سرما مقاوم هستند. همچنین در برابر سروصدا نیز مقاوم بوده و برای ساخت سالن‌های ورزشی یا سالن آمفی تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پانل‌های استاندارد از نظر خستگی، ظرفیت پشتیبانی، آزمون دسترسی و طول تست نور نیز بررسی می‌شوند تا با کیفیت بالاتری تولید شوند. ساندویچ پنل‌های استاندارد از نظر استحکام و دوام نیز بررسی شده و سپس به بازار عرضه می‌شوند.

اهمیت استاندارد ساندویچ پانل چیست؟

مصالح مدرن به نسبت مصالح سنتی مزایای بیشتری دارند، اما این مزایا برای زمانی است که مصالح مدرن طبق استانداردهای جهانی و با کیفیت بالا تولید شوند. پانل‌های استاندارد در برابر حوادث طبیعی مقاوم بوده و استحکام بالایی دارند.

در صورتی که نمونه‌های غیر استاندارد مقاومت کمتری داشته و به سازه‌ها خسارت وارد می‌کنند. برای داشتن بهترین نوع ساندویچ پانل، بایستی هنگام خرید به سراغ کارخانه‌های معتبر رفته و سفارش خود را ثبت کنید. زیرا شرکت‌های معتبر از مواد مصرفی با کیفیت استفاده نموده و برای تولید پانل‌ها از تجهیزات پیشرفته کمک می‌گیرند.

مزایای استاندارد ساندویچ پانل کدامند؟

ساندویچ پانل استاندارد به راحتی نصب می‌شود و امکان جابجایی آن با تجهیزات حمل و نقل وجود دارد. همچنین قیمت ساندویچ پانل استاندارد به نسبت مصالح سنتی مناسب‌تر است و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد. تمامی این موارد باعث می‌شود که مصالح مدرن به راحتی جایگزین سیمان و آجر شده و برای ساخت سازه‌های مقاوم مورد استفاده قرار گیرند.

در نهایت در مورد استاندارد ساندویچ پانل ها باید بگیم

ساندویچ پانل‌ها در دو نوع دیواری و سقفی تولید شده و برای ساخت انواع سازه استفاده می‌شوند. پانل‌های ساندویچی استاندارد با توجه به کاربرد، دارای ویژگی‌های مخصوصی هستند و مزایای خاصی دارند. برای مثال ابعاد و ضخامت آن‌ها مشخص بوده و دارای مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما هستند.

وزن پانل‌های استاندارد کم بوده و در برابر زلزله و آتش سوزی مقاوم می‌باشند. از همین رو، جایگزین مصالح سنتی شده‌اند و در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند. التبه برای تهیه بهترین ساندویچ پانل بایستی به کارخانه‌ها و شرکت‌های معتبر مراجعه کرد و خریدی امن و مطمئن انجام داد.

کد خبر 684655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.