دستور اژه‌ای برای تعیین‌ تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در اسدآباد

رئیس قوه قضائیه در تماس تلفنی با رئیس دادگستری استان همدان خواستار تعیین‌تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد ‌در اسدآباد شد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه امروز _ شنبه یازدهم شهریورماه_ در تماس تلفنی با رئیس دادگستری استان همدان دستور بررسی فوری وضعیت سیلوی امور و پشتیبانی شهرستان اسدآباد که نهاده‌های دامی استراتژیک در آنجا دپو شده است را صادر کرد که به دنبال این دستور رئیس کل دادگستری همدان به همراه گروه کارشناسان و مسؤولان برای بررسی موضوع از این سیلو بازدید انجام شد.

وی افزود: در این دستور تاکید کرده است که صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت‌المال از جمله مسئولیت‌های ذاتی و مهم قوه قضائیه است و در همین راستا دستگاه قضائی با کمک سایر دستگاه‌ها، برای جلوگیری از تضییع و فساد نهاده‌های دامی ذخیره شده باید اقدام فوری، ریشه‌ای و متناسب انجام شود.

توزیع نشدن ۱۳ هزار تن ذرت از سیلوهای شهرستان اسدآباد

محمدرضا عدالتخواه رئیس کل دادگستری استان همدان پس از بازدید از سیلوها گفت: مقدار زیادی نهاده دامی و ذرت در این سیلو نگهداری می‌شود که بخشی از آن در معرض آلودگی و غیر قابل استفاده شدن قرار دارد و بخشی از آن نیز آلوده شده است و باید اقدامات لازم برای تغییر وضعیت و نگهداری آن انجام شود.

وی تصریح کرد: در این سیلو از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شده است و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد.

رئیس دادگستری استان همدان ادامه داد: به دلیل طولانی شدن مراحل تحویل این نهاده‌ها که عمدتاً هم مسئولیت آن برعهده نهادهای خارج از استان از جمله شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار می‌شود، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشده است و طبق مقررات برای توزیع نهاده‌ها باید کار ثبت سفارش انجام و اعلام شود که با این شرایط عملاً اختیارات از استان‌ها سلب شده است.

آلودگی شش هزار تن از ذرت‌ها

وی افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار تن نهاده دامی در این سیلو نگهداری می‌شود که شش هزار تن آن دچار آلودگی شده است و باید فرآوری روی آن انجام شود. حدود هفت هزار تن آن در معرض فساد دارد که پس از بازدید میدانی اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شده است.

عدالت‌خواه با اشاره به میزان خسارت وارده به بیت‌المال گفت: باید برای برآورد میزان خسارت آزمایش‌ها لازم انجام شود، برای بررسی وضعیت نهاده‌ها دستور ویژه صادر و نماینده ویژه تعیین شده است تا تمام اسناد بررسی و مشخص شود آیا استان به موقع گزارش وضعیت نهاده‌ها را به مرکز اعلام کرده است و یا خیر تا میزان قصور و تقصیر مسئولان استانی نیز مشخص شود که برای این منظور اسناد و مدارک در حال بررسی هستند.

وی ادامه داد: در برخی نقاط کشور نهاده‌های دامی در حال آلوده شدن هستند که یک تهدید برای سلامت مردم محسوب می‌شود و بسیاری از نهاده‌ها با ارز دولتی و یارانه وارد شده‌ اند و در حال از بین رفتن هستند؛ باید تدبیری اتخاذ کنند که به سرعت ترخیص و توزیع شوند به عنوان مثال می‌تواند در قبال بدهی به تولیدکنندگان، نهاده دامی داده شود.

رئیس دادگستری استان همدان اضافه کرد: طبق اعلام مدیر امور پشتیبانی دام استان یکی از علت‌های فساد ذرت‌ها طولانی بودن مسیر فرایند بازرسی و تأیید محصول توسط دستگاه‌های ذی‌ربط که گاهی این فرایند پنج تا شش ماه در بندر شهید رجایی به طول می‌انجامد، بنابراین ضرورت دارد در این خصوص بازنگری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام شرکت امور دام، مدیران پشتیبانی امور دام در استان‌ها اختیاری در توزیع نهاده‌های دامی ذخیره شده در استان را ندارند و توزیع نهاده‌ها به صورت متمرکز با تصمیم وزارتخانه مربوطه و دستورالعمل ابلاغی از شرکت پشتیبانی امور دام کشور و ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود.

وضعیت نامناسب نگهداری نهاده‌های دامی در برخی استان‌ها

عدالت‌خواه اظهار کرد: طبق اعلام مدیر امور پشتیبانی امور دام استان، فرایند معیوب ذخیره‌سازی و توزیع ذرت به عنوان نهاده دامی در تعدادی از استان‌های دیگر علاوه بر همدان به همین روش در حال انجام است و وضعیت نهاده‌های دامی در این استان‌ها مشابه استان همدان است و پیش‌بینی می‌شود انبارهای ذرت در معرض فساد باشد که ضرورت دارد پیرامون نهاده‌ها اقدام فوری انجام شود تا از ضرر به بیت‌المال جلوگیری شود.

کد خبر 684555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.