امام حسین(ع) محور وحدت ادیان است/ روایتی از بانوی موکب‌دار اهل تسنن

امسال بانوی اهل تسنن اقدام به برپایی موکب برای استقبال از زائران حسینی کرده است که معتقد است این موکب زمینه‌ساز اتحاد است و نباید اجازه داد دشمنان تفرقه ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از شهر سنندج به سمت گردنه صلوات‌آباد حدود ۲۰ کیلومتر را طی کردیم، پس از گذر از تونل پنجم این مسیر، شیروانی قرمز رنگ ساختمان راهدارخانه سنندج از دور نمایان می‌شود، اینجا محل برپایی موکب رقیه خاتون به همت یک بانوی کُرد اهل سنت است.

مقابل در ورودی این موکب یک بنر بزرگ سبز رنگ با این عنوان دیده می‌شود «به موکب حضرت رقیه خاتون (خادمین شهدا) خوش آمدید، با ارائه خدمات اسکان، پذیرایی، سرویس‌های بهداشتی در خدمت زائرین بزرگوار هستیم».

داخل حیاط که رفتیم، اول از هر چیز صدای نوحه و عزاداری توجه ما را به خودش جلب کرد؛ سرمان را که به سمت راست حیاط چرخاندیم، چادرهای موکب برپا شده بود؛ این موکب چهار غرفه داشت که با پارچه نوشته‌هایی سیاه رنگ تزئین شده بود، دو غرفه مربوط به کتاب و بسته‌های فرهنگی، یک غرفه مختص کودک و نوجوان و یک غرفه نیز برای پذیرایی زوار مهیا شده بود.

غرفه‌ها با عکس شهدا و پارچه نوشته‌های «یا امام حسین (ع)»، «یا فاطمه زهرا (س)» و «یا ابوالفضل‌العباس (ع)» تزئین شده و کُتب مذهبی و حول محور دیدگاه اهل سنت نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار و تقریب مذاهب در غرفه‌ها جای داده شده بود.

پشت چادرها یک چادر بزرگ دیگر به آشپزخانه موکب اختصاص داشت و برادران در دیگ‌های بزرگ مشغول آبکشی برنج و سرخ کردن پیاز بودند، کمی آن‌طرف‌تر بساط تهیه چایی نیز به راه بود؛ به داخل یکی از غرفه‌های موکب اصلی که بازگشتیم، همان بانوی بزرگوار اهل سنت را از دور دیدیم که مسئول این موکب بود، به سمت ما آمد و با روی خوش پذیرای ما شد. «روناک کنعانیان» از بانوان اهل تسنن است که با برپایی موکب به استقبال زوار سیدالشهدا (ع) رفته است.

هرچند که به واسطه پیگیری امور موکب مشخص بود مشغله زیادی دارد و برای هماهنگی کارها مدام گوشی تلفن‌اش زنگ می‌خورد، اما با آرامش و طمأنینه خاصی که داشت زمانش را در اختیار ما قرار داد و پاسخگوی سوالات ما شد.

حسین(ع) محور وحدت ادیان است/ روایتی از بانوی موکب‌دار اهل تسنن در مرز باشماق

استقبال زائران از موکب اهل سنت رقیه خاتون سنندج

روناک کنعانیان، مسئول موکب رقیه خاتون سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: موکب حضرت رقیه خاتون (خادمین شهدا) با عنوان موکب بنیاد خیریه آبشار عاطفه‌ها در استان کردستان و قرارگاه محرومیت‌زدایی غرب کشور برپا شده و بنده به عنوان مدیر امور شعب این بنیاد خیریه در استان کردستان اقدام به برپایی این موکب کرده‌ام که تاکنون استقبال از آن بسیار خوب بوده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه امسال، دومین سالی است که مرز باشماق مریوان به عنوان مسیر تردد زائران امام حسین (ع) در استان انتخاب شده، افتخار این میزبانی برای دومین سال متوالی نصیب مردم استان کردستان شده است و امیدواریم این میزبانی برای سال‌های آینده نیز با ایجاد زیرساخت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

پُخت ۵۰۰ پرس غذای گرم در هر وعده غذایی

مسئول موکب رقیه خاتون با اشاره به امکاناتی که در این موکب فراهم شده است، خاطرنشان می‌کند: محل استاندارد برای استراحت و اسکان شبانه، پذیرایی با غذای گرم در سه وعده صبحانه، نهار و شام، وضوخانه و مکان اقامه نماز فراهم آمده است، در این موکب هر روز حداقل ۵۰۰ پرس غذای گرم برای نهار و ۴۰۰ پرس برای شام طبخ می‌کنیم و برای صبحانه نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر زائر در این مکان اطعام می‌شوند.

این خادم اهل بیت با بیان اینکه ظرفیت پخت غذای بیشتر را برای پذیرایی از زوار داریم، ادامه می‌دهد: به صورت کلی چهار غرفه در این موکب دایر شده که دو غرفه آن به همت برادران ارتش برپا شده است و کتاب‌های رایگان به مردم اهدا می‌شود. غرفه‌های دیگر به نام بنیاد خیریه آبشار عاطفه‌ها برای کودکان زمینه نقاشی را فراهم کرده و به عنوان حسینیه کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد که با استقبال زائران روبرو شده است.

وی اضافه می‌کند: موکب از بیست‌وهفتم مرداد آغاز به فعالیت کرد، اما پخت اصلی غذاها از بیست‌ونهم مردادماه آغاز شد و موکب تا پانزدهم شهریورماه همچنان دایر است و ۱۲ نفر زن و ۱۶ نفر مرد در این مکان مشغول به فعالیت هستند.

حسین(ع) محور وحدت ادیان است/ روایتی از بانوی موکب‌دار اهل تسنن در مرز باشماق

فعالیت موکب اهل سنت زمینه‌ساز اتحاد بیشتر است

مسئول موکب رقیه خاتون عنوان می‌کند: دیدگاه علمای اهل سنت را نسبت به امام حسین (ع) در قالب دفترچه‌های نقاشی طراحی کردیم. کودکان با رنگ‌آمیزی این دفترچه‌ها با مفاهیم دینی آشنا می‌شوند، در مسابقه شرکت می‌کنند و استعدادیابی می‌شوند.

کنعانیان می‌گوید: همین کودکان و نوجوانان قرار است به عنوان جوانان این مرز و بوم در آینده پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلامی باشند، به همین دلیل ما این زمینه را فراهم کردیم که با اطلاعاتی که در اینجا کسب می‌کنند بتوانند در آینده زمینه‌های تفرقه‌افکنی را از بین ببرند.

وی ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند دیدگاه اهل سنت را نسبت به اهل بیت و خاندان پیامبر اکرم (ص) با مراجعه به کتاب‌هایشان بخوانند؛ دشمنان منتظر هستند که اتحاد بین ما را از بین ببرند و نباید اجازه دهیم این اتحاد خدشه‌دار شود.

حسین(ع) محور وحدت ادیان است/ روایتی از بانوی موکب‌دار اهل تسنن در مرز باشماق

میزبانی زائران از سراسر نقاط کشور در موکب رقیه خاتون

وی خاطرنشان می‌کند: مکان برپایی موکب به عنوان یکی از شاهراه‌های اصلی شهر سنندج در مسیر شهرهای قزوین، تهران، کرمانشاه و مریوان است، امسال این مکان را برای نخستین‌بار انتخاب کردیم و با حمایت فرماندار قرار است برای سال آینده موکب دائمی در مکان ایجاد و خدمات بهتری ارائه شود.

مسئول موکب رقیه خاتون سنندج، به اهمیت رسانه‌ای کردن اینگونه اقدامات اشاره می‌کند و می‌افزاید: رسانه نقش مهمی در انعکاس اینگونه اقدامات و زدودن بعضی نسبت‌های ناروا به مردم استان کردستان دارد، من از همه رسانه‌ها دعوت می‌کنم که اینجا بیایند و این اقدام را منعکس کنند.

کنعانیان تصریح می‌کند: از روز اولی که ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان این اقدام من قرار گرفت، با میل و علاقه خاص به حمایت بنده آمد و مسائل سخت‌افزاری را برای من فراهم کرد تا بتوانم کارم را بهتر انجام دهم، باید از مسئولان استان که در این راه حامی و کمک کار من بودند، تشکر کنم.

وی در پایان می‌گوید: سال‌های آینده نیز این موکب دایر خواهد شد و اگر عمری باقی باشد، قطعاً پای ثابت برپایی موکب اهل سنت هستم.

پس از انجام مصاحبه و زمانی که از غرفه موکب بیرون آمدم چند نفر مقابل غرفه پذیرایی جمع شده بودند، از آن‌ها درباره شهرهایشان پرسیدم، از تهران و سمنان آمده بودند و دلیل انتخاب استان کردستان به عنوان مسیر تردد خود به عتبات عالیات را خلوت‌تر بودن و آسان‌تر بودن تردد در مرز باشماق مریوان نسبت به مرزهای دیگر اعلام کردند.

این زوار از ارائه خدمات در این موکب راضی بودند و از اینکه یک بانوی اهل سنت مسئول این موکب بود ابراز خوشنودی می‌کردند و گفتند؛ کُردها همواره به میهمان‌نوازی مشهور بوده‌اند و خادمی زوار امام حسین (ع) فرصت گرانبهایی است که نصیب این مردم شده است.

حسین(ع) محور وحدت ادیان است/ روایتی از بانوی موکب‌دار اهل تسنن در مرز باشماق

برپایی ۵ موکب اهل سنت در استان کردستان

علاوه بر موکب رقیه خاتون، موکب‌های دیگری نیز در سایر نقاط استان کردستان توسط مردم اهل سنت برپا شده است؛ بنا به گفته حجت‌الاسلام برومند رازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در سطح شهرهای استان پنج موکب توسط برادران و خواهران اهل سنت برپا شده است که موکب رقیه خاتون در صلوات‌آباد سنندج، موکب محمد رسول‌الله در شهر قروه، موکب وحدت شهر سنندج، موکب اوقاف و موکب بسیج سنندج نیز توسط برادران و خواهران اهل سنت برپا شده است.

وی ادامه می‌دهد: تعدادی از موکب‌های استان کردستان به صورت مشترک میان اهل تسنن و تشیع اداره می‌شود، علاوه بر مواکب مرز باشماق در سطح شهرهای استان کردستان نیز هشت موکب به صورت مشترک توسط برادران و خواهران اهل سنت و تشیع اداره می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان تصریح می‌کند: روزانه ۱۳ هزار و ۱۷۰ پُرس غذا در موکب‌های اهل سنت شهرهای کردستان تهیه شده است که میان زائران اربعین حسینی توزیع می‌شود.

رازیانی اضافه می‌کند: فعالیت‌های اهل سنت تنها به برپایی موکب محدود نشده و در بسیاری از شهرها و مناطق دیگر همچون استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان نیز دیده شده است و آن‌ها نیز در کنار شیعیان، ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان داده‌اند.

به گزارش ایمنا، این روزها در جای جای کردستان می‌توان جلوه‌های عشق، مودت و محبت مردم این استان را نسبت به زوار امام حسین (ع) مشاهده کرد، این خود جلوه‌ای دیگر از وحدت میان شیعه و سنی است که امروز بیش از هر چیز دیگری خود را در استان کردستان نشان می‌دهد.

کد خبر 684427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.