مطالبه مسئولان ادامه پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری پلمب است و ادامه این روند مطالبه همه ما از مسئولان ملی و وزارت‌خانه‌های مربوطه است.

سیدامیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه آلودگی هوای شهر اصفهان تنها مربوط به فصل زمستان نیست و مازوت‌سوزی این آلودگی را تشدید می‌کند، اظهار کرد: مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری تا دو سال پیش به‌صورت کامل پلمب بود و با توجه به اینکه این نیروگاه در نزدیک‌ترین نقطه به شهر اصفهان و چند شهرستان دیگر قرار دارد، مازوت سوزانده نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه دو مرتبه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این پلمب‌ها شکسته شد، افزود: تعدادی از این مشعل‌ها به جای سوخت گاز، از سوخت مازوت استفاده کردند که با توجه به اینکه نیروگاه با فاصله بسیار کم از اصفهان واقع شده است، آلودگی‌های زیادی را به همراه داشته است، به‌ویژه برای مناطق شمال شهر اصفهان از جمله شاهین‌شهر، دولت‌آباد، خورزوق و خمینی‌شهر که به‌شدت از مازوت‌سوزی آسیب دیدند و این اقدامات اعتراض مردم و مسئولان را همراه داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: چند نیروگاه دیگر نیز در سایر استان‌ها قرار دارد که با وجود قرار گرفتن در محدوده شهر، از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند، بنابراین مطالبه ما این است که نیروگاه شهید منتظری نیز باید به همین ترتیب باشد.

وی با بیان اینکه در این راستا پیگیری‌هایی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصفهان، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به‌عنوان نماینده مردم انجام شده است، ادامه داد: کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان زمستان سال گذشته تشکیل شد، زیرا در روزهایی که به‌دلیل مصرف مازوت شهر اصفهان چند روز تعطیل شد، به غیر از یکی دو استان جنوبی، چنین تجربه‌ای را در هیچ جای کشور نداشتیم‌.

صرفه‌جویی در انرژی الکتریکی موجب کاهش مصرف نیروگاه و حذف واحد مشعل‌سوز از سرویس می‌شود و نیازی به مصرف گاز و مازوت نیست.

سامع با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شهروندان به دلیل آلودگی هوا آسیب دیدند و حتی این موضوع علت فوت برخی افراد تشخیص داده شد که آمار آن توسط دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌شود، گفت: جلسه‌ای با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، استاندار و معاونان وزیر کشور تشکیل و در این جلسه تصویب شد که ضمن قطع مصرف مازوت نیروگاه در سال ۱۴۰۱، کل ایام سال ۱۴۰۲ حتی ایام سرد سال گاز طبیعی مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این مشعل‌ها پلمب است و ادامه این روند مطالبه همه ما از مسئولان ملی و وزارت‌خانه‌های مربوطه است، خاطرنشان کرد: دادستان، رئیس محیط زیست استان و استاندار اصفهان باید پای کار بایستند تا به هیچ عنوان پلمب این مشعل‌ها شکسته نشود و سوخت نیروگاه به‌صورت گازسوز تأمین شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهروندان شهر اصفهان و شهرهایی که از این موضوع آسیب می‌بینند، باید با صرفه‌جویی در مصارف انرژی الکتریکی و گاز کمک کنند، ادامه داد: صرفه‌جویی در انرژی الکتریکی موجب کاهش مصرف نیروگاه و حذف واحد مشعل‌سوز از سرویس می‌شود و نیازی به مصرف گاز و مازوت نیست.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه شهید منتظری ۱۶۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و هشت واحد ۲۰۰ مگاواتی دارد، تصریح کرد: با کاهش مصرف، بعضی از این واحدها از نیروگاه حذف می‌شود، حتی اگر برق بعضی از مصارفی که اولویت کمتری دارد، قطع شود، بهتر از وارد شدن مضرات مصرف سوخت مازوت به ریه‌های مردم و کودکان این شهر است.

کد خبر 684092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.