امیرعبداللهیان: نظامیان آمریکایی به خانه برگردند و منطقه را به اهل منطقه واگذارند

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای سوری به نظامیان آمریکایی توصیه کرد که به خانه برگردند و به مقامات این کشور هم توصیه کرد که منطقه را به اهل منطقه واگذارند.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با همتای سوری خود اظهار کرد: حملات اسرائیل به خاک سوریه را که تازه‌ترین آن در فرودگاه بین‌المللی حلب بود، به شدت محکوم می‌کنیم.

وی تاکید کرد که هیچ اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند و افزود: در مذاکرات امروز درباره ادامه مبارزه با تروریسم و اقدامات آمریکا برای سازماندهی مجدد این گروه‌ها و همچنین حضور نیروهای غیرقانونی آمریکایی در خاک سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما به حمایت از رهبری، ارتش و مردم سوریه تا زمانی که وضعیت این کشور باثبات و شکوفا شود، ادامه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: ما در دمشق درباره فعال کردن آنچه بین رؤسای جمهور دو کشور توافق شده گفت‌وگو و پیگیری آن را بررسی کردیم و مطمئن هستیم که نتایج واقعی این توافقات به زودی ظاهر خواهد شد.

امیرعبداللهیان افزود: ما متعهد به حمایت اقتصادی، مقابله با تحریم‌ها و توسعه کشورهای منطقه هستیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این نشست خبری، با اشاره به فعالیت‌های غیرقانونی نیروهای آمریکایی در خاک سوریه گفت: به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم که به خانه برگردند و به مقامات آمریکا هم توصیه می‌کنیم که منطقه را به اهل منطقه واگذارند.

وی افزود: امنیت سوریه و امنیت منطقه دغدغه جدی و مشترک ما است؛ سوریه کشور بسیار مهمی در منطقه ما است و هیچ طرفی نمی‌تواند سوریه را نادیده بگیرد.

امیرعبداللهیان در خصوص روابط دمشق و آنکارا هم در این نشست خبری گفت: ایران به تلاش‌ها برای رفع سوءتفاهم بین ترکیه و سوریه و استقرار صلح و امنیت در مرز مشترک سوریه و ترکیه ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای منطقه و بهره‌مندی از مسیرهای ترانزیتی هستیم، آمریکا برای تشدید محاصره تلاش می‌کند و درصدد است تا راه‌ها و مسیرهای ترانزیتی بین کشورهای ما را مسدود کند و قبلاً نیز این کار را انجام داده است.

غربی‌ها چشم دیدن روابط عادی بین کشورهای عربی و منطقه را ندارند

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز در این نشست خبری اظهار کرد: سیاست‌های تهاجمی آمریکا و کشورهای غربی علیه ایران و سوریه به ویژه سرمایه‌گذاری در زمینه تروریسم برای دستیابی به اهداف سیاسی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: پایداری ملت‌های سوریه و ایران برای مقابله با توطئه‌های غرب قهرمانانه بود، موضع مشترک ایران و سوریه در برابر توطئه‌های غربی، منجر به پیروزی بر آن‌ها خواهد شد.

وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس نیز گفت: گسترش بریکس به معنای دگرگونی و چندقطبی شدن اقتصاد جهانی است و این اتفاق تنها راه حل مشکلاتی است که امروز جهان با آن روبه‌رو است.

وی همچنین درباره محور رایزنی‌هایش با امیرعبدللهیان نیز اظهار کرد: در مورد بسیاری از موضوعات و روابط دوجانبه که همواره در جهت مثبت حرکت می‌کند و همچنین درباره اجرای توافقاتی که در سفر رئیس جمهور ایران به دمشق به امضا رسید، گفت‌وگوهای طولانی و مفصلی داشتیم.

المقداد در بخش دیگری از اظهاراتش درباره نشست سران اتحادیه عرب در شهر جده عربستان که به بازگشت رسمی سوریه به این اتحادیه منجر شد نیز گفت: نشست جده در تاریخ روابط عربی - عربی بسیار مهم بود و بیانگر استقبال همه کشورهای عربی از بازگشت سوریه به ایفای نقش پیشگامانه خود در اقدام مشترک اعراب بود، اما آمریکا در حال حاضر فشار می‌آورد تا مانع از اجرای توافقات صورت گرفته شود و ما اطمینان داریم که این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهد شد.

وی در این باره ادامه داد: غرب و آمریکا پس از نتایج اجلاس جده دچار حالت هیستریک شدند و همچنان بر اجرا نشدن تصمیمات اجلاس تاکید می‌کنند، اما موفق نشده‌اند.

وزیر امور خارجه سوریه ادامه داد: غربی‌ها چشم دیدن روابط عادی بین کشورهای عربی و منطقه را ندارند، ما از توسعه روابط عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران خرسند هستیم، چراکه این اتفاق اجازه مداخله، جنگ و فتنه را به غرب نمی‌دهد.

وی درباره روابط دمشق و آنکارا و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این باره نیز تاکید کرد: شرط سوریه برای ازسرگیری روابط با ترکیه، خروج کامل نیروهای ترکیه از خاک سوریه و قطع حمایت از تروریسم است.

المقداد همچنین درباره دیدار اخیر رؤسای جمهوری ایران و سوریه نیز اظهار کرد: دیدار رؤسای جمهور دو کشور، یک دیدار محوری بود و همه ایده‌های مهم و غنی در مسیر اجرا قرار گرفتند و سفر آتی حسین عرنوس نخست وزیر سوریه به تهران نتایج مهمی برای سوریه خواهد داشت.

وزیر خارجه سوریه نیز با اشاره به اظهارات امیرعبداللهیان درباره تلاش‌های آمریکا برای مسدود کردن مسیرهای ترانزیتی منطقه نیز تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم این مداخله خام آمریکا راه و مسیر بین ما و عراق را ببندد.

امیرعبداللهیان به منظور دیدار و تبادل نظر با مقامات سوریه، عصر امروز چهارشنبه وارد دمشق پایتخت این کشور شد و در بدو ورود به فرودگاه دمشق، مورد استقبال معاون وزیر خارجه سوریه قرار گرفت.

منبع: ایرنا

کد خبر 684078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.