موزه شهر سقز افتتاح شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، موزه شهر سقز در بنای تاریخی حمام حاج‌صالح این شهر افتتاح شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد در آئین افتتاح موزه شهر سقز اظهار کرد: اقدامات لازم برای ایجاد این موزه شهر از سال ۸۱ آغاز شد و در این موزه علاوه بر نمایش و معرفی آثار تاریخی و اشیای مرتبط با روند شکل‌گیری شهر سقز، بنای حمام حاج‌صالح نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی باارزش این شهر معرفی می‌شود.

وی مساحت این موزه و الحاقات آن را ٩٠٠ مترمربع دانست و افزود: در فاز اول این پروژه علاوه بر تهیه و نصب تابلو، عکس‌ها، نقشه‌ها و اسناد تاریخی، تعدادی از آثار فاخر بانوی هنرمند سقزی، خاتوزین و تعدادی از زیورآلات اصیل کردی مربوط به بانوان خطه کردستان به نمایش درآمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: علاوه بر این، تعدادی از سنگ قبرهای تاریخی منطقه و سنگ قبر محمدسلطان‌خان از حاکمان اردلان دوره قاجار در معرض دید بازدیدکنندگان از این موزه قرار گرفته و سعی شده است در کنار محتوای اصلی موزه، کاربری بخش‌های مختلف بنا با تهیه و نصب آدمک‌های انسان‌نما برای مخاطب توضیح داده شود.

وی با اشاره به لزوم تأمین اعتبارات لازم و توسعه فازهای بعدی موزه و تکمیل سایت اداری در زمین مجاور حمام و تأسیسات وابسته به آن، ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت موزه‌ها بتوانیم گنجینه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری این استان را بیش از پیش به کشور و جهان معرفی کنیم.

کد خبر 683973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.