توسعه منطقه ۵ قم نیازمند انعطاف‌پذیری کاربری‌ها است

مدیر منطقه پنج شهرداری قم با اشاره به‌ ضرورت بازنگری در خصوص کاربری زمین‌ها در طرح تفصیلی گفت: کاربری‌های داخل محدوده و خارج از محدوده که در این منطقه پیش‌بینی‌شده است، با توسعه و پیشرفت منطقه همخوانی لازم را ندارد.

رضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وجود مسجد مقدس جمکران در منطقه پنج موجب شده است که این منطقه متمایز از دیگر مناطق باشد، اظهار کرد: وجود بخش اعظمی از بلوار پیامبر اعظم (ص) که متصل‌کننده حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران و رویدادهایی که در این بلوار آئینی مذهبی رقم می‌خورد، از دیگر ویژگی‌های این منطقه است.

وی افزود: با توجه به این مهم ما در بخش زیادی از سال شاهد برگزاری اعیاد، مراسم ملی و مذهبی در این بلوار هستیم و برگزاری جشن‌های نیمه شعبان، مراسم پیاده‌روی ازجمله در روز عید غدیر، مراسم ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر موجب شده است که ما در بخش اعظمی از سال درگیر بسترسازی برای برگزاری این خدمات باشیم.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم با بیان اینکه خدمات‌رسانی به شهروندان و زائران که به مسجد مقدس جمکران مشرف می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار تصریح کرد: این شرایط موجب شده است که منطقه پنج ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه منطقه پنج یک منطقه نوپا و درحال‌توسعه است، افزود: ما شاهد کاربری‌های صنعتی و کارگاه‌های متعدد در این منطقه هستیم که وضعیت خاصی را رقم‌زده است و این کاربری‌ها خدمات متفاوتی را نیاز دارند.

رحیمی با بیان اینکه اراضی خارج از محدوده در منطقه پنج بیشتر از بخش داخل محدوده است، ادامه داد: وسعت اسمی منطقه پنج بیش از ۱۲۰۰ هکتار است، اما سطح خدمات‌دهی ما بیش از دو برابر این محدوده است.

وی بابیان اینکه مسیر تردد بسیاری از استان‌ها برای عبور از قم از بزرگراه امام علی (ع) واقع در منطقه پنج است، گفت: کاربری‌های داخل محدوده و خارج از محدوده که در این منطقه پیش‌بینی‌شده است، با توسعه و پیشرفت منطقه همخوانی لازم را ندارد.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم افزود: با توجه به وضعیت رشد جمعیت و نیاز به مسکن زمین‌های زیادی در داخل محدوده قرار داشته که تأمین‌کننده نیازهای اولیه برای آبادانی منطقه است، اما شاهد هستیم که بسیاری از زمین‌ها دارای کاربری‌های موردنیاز مردم نیست.

وی با اشاره به طرح ۱۴۹ هکتاری مثلث تصریح کرد: ۳۰ درصد از این وسعت متعلق به افرادی است که دارای اسناد مالکیت هستند هرچند که کاربری مشخص‌شده در این طرح مربوط به فضای سبز است.

کد خبر 683869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.