بنای دولت ایجاد ثبات در بازار و قیمت‌ها است / به وعده‌های داده شده وفادارم

رئیس‌جمهور با اشاره به رشد ۱۴ درصدی تجارت با کشورهای همسایه آن را در سایه سیاست همسایگی دولت سیزدهم دانست و گفت: پیوست ایران به سازمان‌هایی چون شانگهای و بریکس نشان می‌دهد که دشمنان در سیاست منزوی کردن ایران شکست خورده‌اند.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز _سه‌شنبه هفتم شهریورماه_ در سومین نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و اربعین حسینی (ع) و قدردانی از اصحاب رسانه که همواره دولت را در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار دولت یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقدهای منصفانه به دولت کمک می‌کنند، اظهار کرد: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولتمردان برای مردم و انعکاس نظر مردم به مسئولان فعال هستند و می‌توانند ارتباط دوسویه و دوجانبه داشته باشند، مردم و مسئولان را با یکدیگر مرتبط کنند و دولتمردان در جریان دغدغه‌های مردم و مشکلات مردم بیش از پیش قرار گیرند.

وی افزود: دولت کار خود را دو سال قبل در حالی آغاز کرد که شرایط و کشور در وضعیت خاصی بود؛ در آن شرایط کرونایی، اقتصاد با کسری بودجه، شرایط تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست مواجه بود که برخی از صاحب‌نظران و دولتمردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و شرایط را به پیش ببرد.

رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌های بسیاری که ملت و کشور دارد و برخورداری از نیروهای جوان و کار آمد کار را آغاز کرد در حالی که دشمنان باور نداشتند در این شرایط بتوان کشور را اداره کرد.

گفتمان دولت بازگشت به مردم و با نگاه مردم

رئیس جمهور ادامه داد: کشور ما ظرفیت‌های فراوانی دارد و معتقدیم با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد، بازگشت به مردم و با مردم بودن را سرلوحه خود قرار دادیم و با نگاه به داشته‌های درون کشور و رجوع به داخل، کار را شروع کردیم که این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل کند.

آیت الله رئیسی گفت: شرایطمان به نحوی شد که با کمک مومنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاه تغییر کرد. کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد بود که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند اما با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی عنوان کرد: نرخ تورم که نزدیک به ۶۰ درصد بود به ۴۶ درصد کاهش یافت و با تأمین کالاهای اساسی به نحوی اطمینان در تأمین همه اقسام کالاهای اساسی برای کشور ایجاد شد.

رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به ۴ درصد افزایش یافت

وی خاطرنشان کرد: شرایط کسب و کار تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴ درصد و بیش از آن را نشان داد در ۱۴۰۱ هم رشد اقتصادی ۴ درصد در کشور شد.
رئیس جمهور گفت: این نشاندهنده این است که در کشور امید ایجاد شده است تورم تولید ۱۰۳ تبدیل به ۳۰ درصد شد. رشد ماشین‌آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد. رشد تولید ۶ درصد شد. همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد و تلاش پیشرفت است.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت، ۲۳ استان‌ها کشور اعلام می‌کنند وضعیت بیکاری در استانشان نشان می‌دهد شرایط کاملاً متفاوت شده است در یک سوم استان‌های کشور نشان می‌دهد نگران بیکاری هستند اما اشتغال ایجاد شده است.

۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شد

رئیس جمهور گفت: ۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شد یعنی اشتغال و تولید در کشور فعال شده است. زمینه کار و فعالیت در کشور در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: همه این شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هاش که انجام شده جواب داده و بعد از این همه جواب می‌دهد.

وی یادآور شد: دشمن تلاش کرد که دو راهبرد را دنبال کند اول منزوی کردن ایران در جهان و دوم مأیوس کردن مردم در درون، هر دو راهبرد شکست خورد و در منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نا آخرین پرونده خواهد بود. ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه اینها در دستور کار دولت است و همه را همزمان دنبال می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: ما مساله ارتباط با همسایگان در کنار این موضوع دنبال کردیم و در حوزه ارتباط با همسایگان موفق شدیم. ارتباط با همسایگان را دنبال کردیم و موفق شدیم. ارتباط با کشورهای اسلامی را که دچار وقفه و مشکل شده بود را احیا کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «در حوزه ناامید و مأیوس کردن مردم همین روند را دنبال کردند»، گفت: چند ماهی از دولت نگذشته بود که حمله سایبری سراسری به پمپ بنزین‌ها صورت گرفت. در سراسر کشور تلاش کردند با ایجاد مشکل مردم را عصبانی کنند اما مردم هوشیارانه و با بصیریت کار را دنبال کرده و دشمن را ناکام گذاشتند.

وی ادامه داد: دشمن فهمید مردم با دولت همراهی دارند و بنای دولت هم بر کار است و شعار دولت «ما می توانیم» است؛ اعتقاد دولت این است همچنان که ایران در حوزه‌های مختلف، دفاع مقدس و دفاع از حریم حرم و حوزه علم و فناوری و صنایع هسته‌ای و نظامی موفق شد، حتماً در حوزه‌های دیگر هم موفق می‌شود.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: دشمن احساس کرد کشور در حال پیشرفت است؛ این همان تحلیل به جا و حکیمانه‌ای که رهبری در دانشکده افسری فرمودند؛ لذا دشمن به ایجاد اغتشاش در کشور روی آورد. تصور می‌کرد که می‌تواند کار را با اغتشاش دنبال کند. حتی غربی‌ها میز مذاکره را ترک کرده و دل یه اغتشاشات بستند. تصورشان این بود که در اغتشاشات می‌توانند به اهداف‌شان برسند اما مردم دشمن را ناکام گذاشتند. بعد از آن، آن‌ها بلافاصله پیام دادند که می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم و دوباره سخن را آغاز کنیم، آن‌ها برای دنبال کردن اهداف‌شان در اغتشاشات ناامید شدند.

وی تصریح کرد: آن‌ها دنبال ناامید کردن مردم در بخش‌های مختلف بودند که مردم آن‌ها را ناامید گذاشتند و تلاش و امید در مردم روز به روز زیاد شد که شاخص‌های اقتصادی تولید و علم و فناوری و کارهای دانش‌بنیان در کشور این موضوع را نشان می‌داد که همه به دست جوانان و مردم انجام شده است. در سفرهای خارجی که قبلاً از صنایع دستی و محصولات اصفهان و بخش‌های دیگر کشور می‌بردند اما ما ترجیح می‌دهیم محصولات دانش بنیان را ببرند تا توانمندی علمی جوانان را نشان دهیم. امروز را روزی برای ایران اسلامی می‌دانیم که از ایران پیشرفته و فناور یاد می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: بسیاری تلاش می‌کنند عرصه را به نحوی اطلاع‌رسانی و جلوه دهند که ناامیدی و «شما نمی‌توانید» و «مگر می‌شود» را القا کنند اما کارهای بزرگی انجام شده است. نمونه آن پروژه و طرحی است دیروز بهره‌بردای آن آغاز شده است. این از جلوه‌هایی است که قراداد بسته و ایران را در شرایط تحریمی ترک کردند چون تصور می‌کردند کار روی زمین می‌ماند اما متخصصان ایرانی نشان دادند کار بر زمین نمی‌ماند. کار را به نتیجه رساندند و ما دیروز دیدیدم. از این قبیل کارها در کشور داریم.

آیت الله رئیسی افزود: به دوستان دانشگاهی پیشنهاد کردم در کنار راهیان نور راهیان پیشرفت فعال شود که چه کارهای بزرگی انجام شده و چه کارهایی در دست اقدام است. دشمن در این حوزه هم نتوانست کارش را پیش ببرد. برای مشکلات اساسی که باعث نگرانی شده، برنامه‌ریزی داریم از جمله آن ناترازی در حوزه برق، آب، گاز، بانکی و بودجه‌ای است که در برنامه هفتم آمده است. این برنامه‌ریزی همراه حرکت و اقدام است.

وی گفت: ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشته و ۷ هزار آن ناترازی جبران شده یعنی تولید برق با ایجاد نیروگاه داشتیم. برق صنعتی را از خانگی جدا می‌کنیم که برق صنعتی خودش می‌تواند تولید داشته و به برق خانگی اتصال نمی‌کنیم. مدیریتی برای برق شد که خاموشی در خانه‌ها نباشد و در تابستان این‌ها کارهای مدیریتی صورت گرفته است.

رئیس جمهور با اشاره به دور اول سفرش به اهواز گفت: در دور اول سفر برای رفع مشکل فاضلاب اهواز چهار جبهه کاری مشغول به کار در اهواز بود که این میزان در سفر دوم به ۱۵۴ جبهه کاری رسید و تمام شهر تبدیل به کارگاه شده است و دیگر و نگرانی‌ها رفع شده که در بسیاری از شهرها مثل سنندج و همدان اینگونه است.

وی ادامه داد: هدف گذاری شده است؛ ۱۰ هزار روستا که تنش آبی داشت مشکل تنش آبی ۳۵۰۰ روستا حل شده است و دیگر نگرانی مساله آب ندارند و برای روستاهای دیگر هم برنامه ریزی شده است.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با تاکید بر این‌که «در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم» گفت: دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها و تأمین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان مبنی بر اینکه به‌رغم عملکرد قابل قبول دولت در ۲ سال گذشته از جمله رشد اقتصادی و مهار تورم، برخی رسانه‌ها علاوه بر سانسور این اقدامات به تخریب، توهین و تمسخر دولت می‌پردازند با تاکید بر ضرورت رعایت انصاف به ویژه در میان اصحاب قلم و رسانه، گفت: نقد اگر همراه با رعایت انصاف باشد بسیار خوب است. ممکن است دولت در بخش‌هایی هم دچار مشکل باشد اما باید آنچه را که دولت تحویل گرفته و آنچه در طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اختلاف دیدگاه در کشور امری طبیعی است، اما نباید نسبت به منافع ملی بی‌توجه بود، تصریح کرد: نقطه اشتراک همه مردم و گروه‌هایی که دل در گرو نظام و کشور دارند منافع ملی است. باید به خاطر اقدامات انجام شده با کمک مردم شکرگذار بود و در عین حال به بیان نقص‌ها نیز پرداخت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» به دنبال حل مشکلات است، اظهار داشت: ما هرگز دنبال آن نبودیم که مشکلات را به درون جامعه انتقال دهیم، بلکه آمده‌ایم تا مشکلات جامعه را به گردن بگیریم و بارها به مدیران دولتی نیز تاکید کرده‌ام در عین بیان حقایق و واقعیت‌ها به هیچ‌وجه حق نگران کردن مردم را ندارند.

آیت الله رئیسی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از جمله چالش‌های پیش روی دولت در ابتدای کار دانست و گفت: ما بدون حل مسائل از کنار آن عبور نمی‌کنیم، ولو اینکه حل مشکلات با چالش‌ها و سختی‌هایی نیز همراه باشد. اگر چه ممکن است رویه برخی مسئولان گذشتن از کنار مسائل باشد، اما ما چنین رویه‌ای نداریم و در حل مشکلات نیز از نخبگان کمک می‌گیریم.

رئیس جمهور افزود: از همه دغدغه‌مندان کشور، نظام و مردم به ویژه اصحاب قلم و رسانه می‌خواهم با رعایت انصاف به بررسی عملکردها بپردازند.

آیت الله رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اهتمام دولت به انجام سفرهای استانی و احتمال استمرار آن برخلاف رویکرد گذشته که قائل به مدیریت کارتابلی و نظرسنجی چشمی از مرکز و ستاد بود، افزود: به‌رغم برخی انتقادها رویکرد بنده از ابتدای آغاز به کار دولت ۶ روز کار ملی و یک روز کار استانی بوده است. به باور من حضور در استان‌ها، دیدن مسائل از نزدیک و شنیدن سخنان مردم کمک شایانی به حل مسائل خواهد کرد.

دکتر رئیسی اضافه کرد: می‌شود در تهران نشست و به صرف مشاهده گزارش دستوراتی صادر کرد، اما حضور در استان و دیدن نقص‌ها موجب برانگیختن انگیزه برای رفع آن خواهد شد. از این جهت سفرهای استانی برای دولت در رفع مشکلات استان‌های کشور بسیار مفید بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه همواره به وزرا و استانداران نیز توصیه کرده‌ام از سفر به نقاط مختلف کشور و استان‌ها غفلت نکنند، اظهار داشت: گاهی در برخی سفرها به نقاط مختلف کشور، به بنده گفته می‌شود که تاکنون به جز بخشدار مقام بالاتری به این منطقه سفر نکرده است، لذا توصیه اکید بنده به مدیران دستگاه‌های اجرایی مشاهده مسائل از نزدیک و پیگیری مجدانه مصوبات سفرهای استانی است چرا که هدف ما صرفاً سفر کردن نیست بلکه پیگیری حل مسائل و اجرای مصوبات با اقدام و عمل است.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه به عقیده برخی نقش ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای در کمک به اقتصاد ایران بسیار کمرنگ است و تنها راه گشایش در اقتصاد ایران رابطه با کشورهای غربی است، با بیان اینکه ما هیچ‌گاه میز مذاکره برای رفع تحریم را ترک نکردیم، تصریح کرد: طرف‌های غربی که میز مذاکره را ترک کردند امروز پشیمان‌اند و برای بازگشت به میز مذاکره پیغام می‌فرستند. در عین حال ما در کنار این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری از جمله عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کرده‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی مهم سازمان همکاری شانگهای به ویژه در مسائل اقتصادی و امنیتی، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با زیرساخت‌های کشورهای عضو شانگهای و قاره آسیا برای ما بسیار حائز اهمیت است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه برخی می‌گویند راهکار برون‌رفت مشکلات بسته به لبخند غربی‌هاست، اما ما هرگز منتظر لبخند آنها نخواهیم ماند، اظهار داشت: ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب است. حتماً اقتصاد ایران با داشتن ظرفیت‌های کم‌نظیر در کنار اقتصادهای بزرگ در تبادل دوطرفه با این ائتلاف‌ها به رشد خواهد رسید، ضمن اینکه مسئله رفع تحریم‌ها نیز از دستور کار ما خارج نشده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق درباره رویکرد دولت نسبت به فضای ملتهب جامعه، موضوع کارآمدی برخی مدیران و وعده‌های داده شده در انتخابات نظیر پل ساختن به جای دیوار کشیدن در جامعه گفت: ما معتقد به وجود التهاب در جامعه نیستیم، بلکه وضعیت دشمنان را بسیار ملتهب می‌بینیم. در جامعه ما اختلاف نظر وجود دارد اما معنای این اختلاف نظر التهاب نیست و وجود دوقطبی‌ها از القائات دشمنان است.

آیت الله رئیسی در ادامه وجود اشتراکات فراوان در جامعه به‌رغم برخی اختلاف نظر و دیدگاه‌ها را از جمله ویژگی‌های جامعه سرزنده ایران اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: همه کسانی که دغدغه کشور را دارند و عموم جریاناتی که در درون نظام تعریف می‌شوند بر تقویت اشتراکات موجود در جامعه تاکید دارند.

رئیس جمهور با یادآوری نامه ۶۱ اقتصاددان مخالف دولت که نسبت به تورم سه رقمی هشدار داده بودند، اما نقطه مقابل نظر آنها محقق شد، افزود: بنده هرگز نگفتم که این افراد اقتصاد نمی‌دانند یا دغدغه کشور را نداشتند، چون چنین ادبیاتی را نمی‌پسندم، بلکه معتقد بودم که این مسئله یک تفاوت نگاه اقتصادی است که در نقطه مقابل آن کاهش تورم با اقدام و عمل و اتکا به ظرفیت‌های داخلی محقق شد. این به معنای وجود دوقطبی در جامعه نیست بلکه به منزله تفاوت نگاه و عقیده است که در دیگر مسائل از جمله مسائل اجتماعی نیز صدق می‌کند.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته بنده هم در دانشگاه‌ها و هم در سطح شهر حضور داشتم که هم با استقبال مردم مواجه می‌شدم و هم برخی اعتراضاتی را مطرح می‌کردند که این نشانه التهاب در جامعه نیست، ممکن است افرادی در جامعه خواسته‌هایی داشته باشند که حتماً مورد توجه خواهد بود. در عین حال بنده وعده‌های انتخاباتی داده شده را به یاد دارم و به آن وفادار خواهم بود، گرچه ممکن است تفسیرها در این زمینه متفاوت باشد، اما پایبندی به وعده‌های انتخاباتی قطعی است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برخی رفتارهای مجرمانه در دانشگاه‌ها از سوی برخی اساتید و برنامه دولت برای حفظ محیط علمی دانشگاه‌ها گفت: حفظ آرامش در محیط علمی دانشگاه‌ها در گرو رفتار مسئولین، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاست. نشاط علمی دانشگاه‌ها نباید دچار مشکل شود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی همواره مورد تاکید دولت بوده و دولتمردان به تأسی از مقام معظم رهبری ارتباط با دانشجویان و محیط‌های دانشگاهی را مورد توجه قرار می‌دهند و این روش را دنبال خواهند کرد.

آیت الله رئیسی افزود: در عین حال باید مراقبت کرد که محیط علم‌افزایی و معرفت‌افزایی دانشگاه‌ها به محیط‌های دیگری تبدیل نشود و برخی افرادی که دچار غفلت شده‌اند نیز باید حتماً آگاه شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت متعاقب عفو تعدادی از محکومان و متهمان اغتشاشات سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعدادی از متخلفین در دانشگاه‌ها را نیز مورد بخشش قرار داد، تصریح کرد: اگر افرادی بخواهند در محیط‌های علمی قانون‌شکنی کنند خودِ دانشگاه‌ها باید با آنها برخورد کند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت قانون‌محوری و پایبندی اساتید و دانشجویان به رعایت انضباط در دانشگاه‌ها، ادامه داد: طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در ارتباط با برخی سوء رفتارها در دانشگاه‌ها به بنده رسیده که حتماً پیگیری خواهد شد ضمن اینکه تاکید دولت حفظ نشاط، جایگاه علمی و قانون‌مندی در دانشگاه‌هاست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره برنامه دولت برای نحوه توزیع یارانه‌ها و حمایت از دهک‌های پایین جامعه، با اشاره به اقدامات دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: امروز به غیر از یک دهک مابقی افراد جامعه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند که با اضافه شدن کالابرگ به سبد معیشت این رقم افزایش یافته است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه علت تاخیر در ارائه کالابرگ، آماده نبودن زیرساخت‌های آن بوده است، افزود: از زمان تعیین شده ارائه کالابرگ به صورت آزمایشی در چند استان آغاز شده است، هدف دولت از این اقدام جلوگیری از ایجاد تلاطم در سفره مردم با تغییر احتمالی قیمت ارز بوده است و در حال حاضر به ۵ دهک کالابرگ تخصیص یافته که امکان توسعه آن وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش یارانه در دولت از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۲۰ هزار تومان اظهار داشت: آنچه در موضوع پرداخت یارانه‌ها مورد توجه دولت بوده است، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات در قیمت‌ها و کاهش نرخ کالاهاست که تحقق این اهداف در گرو موفقیت دولت در رشد تولید است.

دکتر رئیسی افزایش ارزش پول ملی به‌رغم توطئه و حربه‌های دشمنان با دست‌کاری در قیمت‌ها و عددسازی در فضای مجازی را از جمله برنامه‌های مهم دولت عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال سه دستگاه اقتصادی دولت یعنی وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برنامه‌ای برای تحقق شعار سال (مهار تورم، رشد تولید) ارائه کرده‌اند که به صورت مستمر رصد و تحقق آن در حال پیگیری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی ادعا کردند هدف دولت از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها جبران کسری بودجه بوده است، افزود: محاسبه میزان افزایش یارانه‌ها به دهک‌های مختلف جامعه نشان می‌دهد که تلاش دولت توزیع عادلانه یارانه و حذف رانت‌خواری بوده است نه درآمدزایی برای دولت.

آیت الله رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العراقیه مبنی بر هماهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق برای برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین با توجه به استقبال گسترده دو ملت ایران و عراق در این همایش بزرگ ضمن تشکر صمیمانه از دولت و ملت عراق برای به‌کارگیری تمام امکانات خود برای برگزاری این رویداد مهم و پذیرایی از زائرین حسینی، اظهار داشت: دولت ایران ضمن تلاش برای آماده‌سازی زیرساخت‌های برگزاری این مراسم در استان‌های مرزی به دنبال برگزاری زیارت ارزان، آسان و دلنشین برای زائرین بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش مردم در برگزاری این مراسم باشکوه افزود: حضور پررنگ و بانشاط مردم با برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و همچنین حسینیه‌ها، مساجد و موسسات خیریه بسیار معنادار است و ضمن تشکر از همه همکاران‌مان در بخش‌های مختلف دولت و همچنین ملت ایران برای برگزاری باشکوه این مراسم امیدواریم همکاری دو دولت و دو ملت رویدادی بی‌نظیر و به یاد ماندنی که جلوه‌ای از مقاومت اسلامی و اتحاد ملت‌های مسلمان است، رقم بزند.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت‌های ملت ایران گفت: مهم‌ترین نکته همواره امید به آینده است، دشمن می‌خواهد ملت را ناامید کند، اما ما باید امیدوارنه حرکت کنیم تا دشمن از تحرکات خود پشیمان و مجبور به عقب نشینی شود که این کار را ملت ایران انجام داده است.

رئیس جمهور با طرح این موضوع که بسیاری از سران کشورهای خارجی از ما می‌پرسند با وجود تحریم و تهدید چگونه پیشرفت دارید! ادامه داد: هنر ملت ایران تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها است و این کار را تاکنون خیلی خوب انجام داده و اصلاً به همین خاطر دشمن عصبانی شده است. ما بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی، هسته‌ای و علم و فناوری داشتیم اما امروز حرف اول و برتر را در این عرصه‌ها می‌زنیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: دشمنان تصور می‌کنند با تحریم و تهدید ملت ما متوقف می‌شود، غافل از اینکه ملت ایران برای موفقیت تلاش می‌کند و این رمز موفقیت کشور است. آنها می‌خواستند کشور رشد اقتصادی و تولیدی نداشته باشد، اما تمام نقشه‌هایشان شکست خورد، البته مشکلاتی مثل تورم در کشور وجود دارد که با تلاش و پیگیری این مسائل حل خواهد شد.

رئیس جمهور توجه و اجرای سیاست‌های اساسی نظام که توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب تبیین شده را عامل سعادت کشور و مردم دانست و افزود: ما در حوزه‌های مختلفی سیاست‌های مصوب داریم که ابلاغ شده و هر دولت و مجلسی باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی و اسناد بالادستی فعالیت کند. بنای دولت سیزدهم توجه به سیاست‌ها، قوانین و قانون‌مداری و ظرفیت‌های ملت است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر، درباره برنامه دولت در زمینه افزایش سرانه مطالعه و توسعه سبد فرهنگی خانواده‌ها گفت: این دغدغه فرهنگی مهم و قابل توجهی است، بیشتر موضوع قیمت کتاب به قیمت کاغذ ربط دارد که ما در زمینه تولید کاغذ می‌توانیم خودکفا شویم، چرا که زمینه‌های آن در کشور موجود است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: میزان تولید کاغذ کشور قابل قبول نبود که در این دو سال به موضوع کاغذ توجه ویژه‌ای شده و افزایش چشمگیری در تولید کاغذ حاصل شده است. برای نمونه در حال حاضر کتب درسی با کاغذ ایرانی تولید می‌شود. مرز ما در حوزه چاپ و نشر کتاب همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در نمایشگاه کتاب دستور فرمودند خودکفایی در تولید کاغذ است که با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط در حال تحقق است و به زودی اعلام می‌کنیم که در حوزه تولید کاغذ خودکفا شده‌ایم.

رئیس جمهور درباره منابع مالی ایران در ژاپن و سفر به این کشور گفت: ارتباط جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهایی که خواهان برقراری ارتباط دوستانه باشند، خوب خواهد بود و تعامل اساس ارتباطات است. ما با ژاپن همکاری و ارتباط داریم و به دنبال توسعه این روابط هستیم. در خصوص منابع پولی ایران در این کشور نیز این یکی از پرونده‌های دولت در زمینه آزادسازی منابع ارزی در سایر کشورها است.

رئیس جمهور ادامه داد: توصیه ما به همه کشورها این است که مستقل زندگی کنند و به آمریکا وابسته نباشد و تحت تاثیر کشورهای دیگر نباشد. ما ارتباط خوبی با ژاپن داشته و خواهیم داشت و تاکید داریم که تمام پول ایران در سایر کشورها باید در قالب داد و ستد به کشور باز گردد. البته ایران فقط در کشور کره جنوبی پول بلوکه شده داشت و سایر دارایی ما در تمام نقاط جهان تحت نظر بانک مرکزی است.

رئیس جمهور در خصوص سفر به ژاپن هم گفت: من در زمان مناسب به ژاپن سفر خواهم کرد و از مقامات ژاپنی هم دعوت کردیم تا به تهران سفر کنند.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالی درخصوص احیای برجام گفت: دولت از ابتدا برجام را به عنوان یک پرونده در حوزه سیاست خارجی دنبال کرده، اما موضوع سیاست خارجی ما مانند گذشته تک گزینه‌ای نیست. سوال این است که آیا رویکرد دولت سیزدهم به موضوع مذاکرات صحیح بود، پاسخ این است که بله.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: از ابتدای دولت، به دنبال اقداماتی که از قبل صورت گرفته بود، گروهی را تعیین کردیم تا کار دنبال شود و مذاکرات جدی بر روی یک متن که اروپایی‌ها هم رسماً آن را قبول داشتند و می‌گفتند خواسته‌های ایران در آن دقیق است، صورت گرفت. مذاکرات ما در راستای همان توافق اصلی هم بود چرا که ما در زمان آن قرارداد نبودیم که البته اگر بودیم این توافق دقیق‌تر تنظیم می‌شد تا امروز این گرفتاری‌ها به وجود نمی‌آمد.

آیت الله رئیسی با اشاره به این موضوع که در متن ارائه شده خواسته‌های به حق ملت مطرح شد، بیان کرد: این آمریکا و اروپا بودند که به تعهدات خود عمل نکردند، اما ایران به طور کامل به تعهدات خود پای‌بند بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران انحرافی ندارد، اما کشورهای غربی می‌خواهند از موضوع هسته‌ای استفاده سیاسی کنند تا به کشور مستقلی مانند ایران فشار بیاورند. در هر صورت ما میز مذاکره را ترک نکردیم که بهانه دست دشمن ندهیم، اما آنها به تصور اینکه در اغتشاشات می‌توانند دستاوردی داشته باشند، میز مذاکره را ترک کردند و اکنون برگشتند.

رئیس جمهور افزود: دولت در مذاکرات و طرح حقوق ملت برای احقاق حق و رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاهی نکرده و در جبهه دیگر یعنی خنثی کردن تحریم‌ها نیز فعال هستیم.

کد خبر 683636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.