راز هیولای دریاچه نس؛ حقیقت یا افسانه درآمدزا؟

بیش از ۹۰ سال از نخستین رویت هیولای دریاچه نس اسکاتلند می‌گذرد، اما این هیولای محبوب همچنان یک راز سربه‌مهر و محبوب در جهان باقی مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نس، واقع در منطقه شورای هایلند اسکاتلند، دریاچه‌ای با عمق ۲۴۰ متر و طول ۳۶ کیلومتر، بزرگترین حجم آب شیرین در بریتانیای کبیر را دارد. این دریاچه بخشی از سیستم آبراه‌های سراسر اسکاتلند را تشکیل می‌دهد که در سال ۱۸۲۲ افتتاح شد و حوزه آبخیز آن بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و رودخانه‌های متعددی از جمله اویچ و انریک را در بر می‌گیرد. نس مانند بعضی از دیگر دریاچه‌های بسیار عمیق اسکاتلند و اسکاندیناوی با این شایعه مواجه است که یک هیولای آبزی در آن زندگی می‌کند.

هیولای دریاچه نس اسکاتلند برای چندین دهه متوالی با نام مستعار نسی سوژه محبوبی برای افراد محلی، گردشگران، علاقمندان به طبیعت، دانشمندان و روزنامه‌نگاران بوده است. ادعاهای مربوط به رؤیت این موجود مدت‌هاست که بی‌اعتبار شده است، با این وجود نسی هنوز از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است که این امر برای اسکاتلند مزایایی مالی بسیاری به‌دنبال دارد.

راز هیولای دریاچه نس؛ حقیقت یا افسانه درآمدزا؟

هیولای دریاچه نس، افسانه یا واقعیت؟

تاکنون گزارش‌های بسیاری مبنی بر رؤیت این موجود بزرگ ارائه شده است، با این وجود قابل‌توجه این‌که بسیاری از این ادعاها از فرهنگ عامه اسکاتلندی الهام می‌گیرد که سرشار از موجودات افسانه‌ای آبی است.

اعتقادات افسانه‌ای موجود حاکی از آن است که نسی یک موجود دریایی بزرگ از دوران باستان است که امروزه در دریاچه نس سکونت دارد؛ جانوری مشابه با حکاکی‌های سنگی محلی که جانوری اسرارآمیز و دارای باله را نشان می‌دهد.

نخستین گزارش‌های مکتوب درباره نسی یا موجودی شبیه آن نیز مربوط به قرن هفتم است که مطابق آن، هیولای دریاچه نس سال ۵۶۵ پس از میلاد، یک شناگر را گاز گرفت و آماده حمله به فرد دیگری بود که راهب بزرگ ایرلندی، سنت کولومبا، به موجود فرمان عقب‌نشینی داد و هیولا پیروی کرد.

افسانه هیولای دریاچه نس به‌طور گسترده در سال ۱۹۳۳ شروع به رشد کرد. در این سال اسکاتلند جاده‌ای به موازات دریاچه ساخت که منظره‌ای بکر و واضح از دریاچه ارائه می‌دهد. زن‌وشوهری حین عبور از این جاده حیوان عظیمی را مشاهده و آن را یک هیولای ماقبل تاریخ توصیف کردند که با عبور از کنار ماشین آن‌ها به زیر آب رفت.

پس از آن یک شکارچی مأموریت یافت که هیولا را پیدا کند که پس از گشت‌وگذارهای بسیار تنها توانست ردپاهای را در امتداد سواحل دریاچه بیاید که به اعتقاد وی متعلق به یک حیوان نرم‌پا و بسیار قدرتمند با ۶ متر طول بود. بررسی دقیق‌تر جانورشناسان موزه تاریخ طبیعی نشان داد این مسیر ساختگی است، اما توسط چه کسی هرگز مشخص نشد. با این وجود خبر آن در سراسر دنیا پیچید و تلاش‌ها برای یافتن هیولا را دوچندان کرد.

در سال ۱۹۳۴ یک پزشک انگلیسی از نسی عکس گرفت و به کمک تصویر نمادین خود معروف به عکس جراح، هیجان بین‌المللی را برانگیخت. نظریه‌ای که جهان با مشاهده این تصویر ارائه داد این بود که نسی یک پلزیوسار است؛ خزنده‌ای دریایی که حدود ۶۵.۵ میلیون سال پیش منقرض شده است. این ادعا شکارچیان هیولای بسیاری را به‌سمت اسکاتلند کشید، با این وجود تمام تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. علاوه بر این، تمام عکس‌های متعدد ارائه‌شده از جانور، تقلبی شناخته یا مشخص شد تصویر حیوانات یا اشیا دیگر بوده‌اند.

راز هیولای دریاچه نس؛ حقیقت یا افسانه درآمدزا؟

به این ترتیب علم وارد صحنه شد و در سال ۲۰۱۸ محققان یک بررسی DNA از دریاچه نس انجام دادند تا نوع موجودات ساکن در این آب‌ها را مشخص کنند. هیچ نشانه‌ای از پلزیوسار یا حیوان بزرگ دیگری یافت نشد، اما نتایج نشان‌دهنده وجود مارماهی‌های متعدد بود. بنابراین نظریه جدیدی مطرح شد که مطابق آن، نسی یک مارماهی بسیار بزرگ است.

تداوم علاقه‌مندی‌ها به هیولای دریاچه نس

فقدان شواهد قطعی، ماهیت هیولای دریاچه نس را همچنان مبهم نگه داشته است. با این وجود نسی همچنان محبوب و سودآور است، تا جایی که تصور می‌شود افسانه این موجود سالانه ۸۰ میلیون دلار به اقتصاد اسکاتلند کمک کند. امروزه ۹۰ سال از نخستین رؤیت فرضی این موجود می‌گذرد، اما مشتاقان همچنان به امید تبدیل اسطوره به واقعیت، به این دریاچه زیبا در گوشه‌ای آرام از ارتفاعات اسکاتلند مراجعه می‌کنند، تا آنجا که طی ۵۰ سال اخیر دریاچه نس شاهد عبور تورها و رویدادهای آخر هفته فراوان بوده است.

این تورها از شکارچیان مسلح با فناوری‌های مختلف ازجمله سونارها (ردیاب صوتی) برای نقشه‌برداری از بستر دریاچه، پهپادهای تصویربرداری حرارتی برای اسکن سطح و هیدروفون برای شنیدن صداهای عجیب از اعماق گرفته تا خانواده‌های کنجکاو را در خود جای داده است.

گشت‌وگذارهای این‌چنینی شامل انگیزه‌های تجاری نمی‌شود و هرچند مشخص شده است افسانه نس از این طریق می‌تواند برای اقتصاد اسکاتلند حدود ۵۲ میلیون دلار به ارمغان بیاورد، مطالعات سال ۲۰۱۸ نشان داد که علاقه‌مندان تنها برای سرگرمی و کاوش در دنیای طبیعی به دریاچه نس می‌آیند و هدف آن‌ها کسب درآمد برای جست‌وجوی موجودی افسانه‌ای نیست.

گردهم‌آیی‌های دریاچه نس، احیای افسانه‌های قدیمی و اثبات‌های علمی، هر دو را در برمی‌گیرد و دارای ارزش‌های مذهبی و اعتقادی نیز هست. با این وجود حتی با وجود امکانات پیشرفته، هیولای دریاچه نس همچنان در هاله‌ای از ابهام است. جالب‌آن‌که بسیاری از مراجعه‌کنندگان از اعماق قلب خود امیدوارند که این موجود هرگز پیدا نشود. آن‌ها اعلام کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند راز دریاچه کشف شود یا علاقه به آن کاهش یابد، چرا که هیولای دریاچه نس امروز به بارقه‌ای از امید و الهام تبدیل شده است و امیدهای کسانی را منعکس می‌کند که د روزهای پایانی هفته به آن خیره می‌شوند.

راز هیولای دریاچه نس؛ حقیقت یا افسانه درآمدزا؟

افسانه نسی به‌حدی محبوب است که هیچ‌کس در جهان تمایل ندارد نظریه‌پرزداری‌ها در مورد آن پایان بگیرد. این هیولا بخشی از باور و اعتقاد مردم محلی و حتی گردشگران شده است و مردم بسیاری در سراسر جهان وجود آن را به‌واقع پذیرفته‌اند، مردمی که معتقدند وسعت بسیار زیاد دریاچه و آب‌های تیره و خاکستری آن امکان رد وجود حتی یک موجود بزرگ را غیرممکن می‌کند، موجودی که باید رازی سربه‌مهر بماند تا انسان را از وارد آوردن هرگونه گزند به آن دور نگه دارد.

آنچه در مورد هر افسانه‌ای صدق می‌کند این است که کافی است تنها یک نفر آن را باور کند تا قصه ادامه یابد و افسانه هیولای نس یکی از قوی‌ترین باورهای اعتقادی مردم اسکاتلند و دیگر نقاط جهان را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 683620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.