سند تحول قضایی به روزرسانی شود / سامانه تناد با استفاده از هوش مصنوعی راه‌اندازی شد

رئیس قوه قضاییه گفت: ضرورت دارد در بازنگری و به‌روزرسانی سند تحول قضایی شاخصه‌ها و معیارهایی را برای سنجش و ارزیابی مستمر عدالت‌گستری تعیین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز _دوشنبه ششم شهریورماه_ در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی به تمام مسئولان قضائی به ویژه مسئولان قضائی شهرهای مرزی دستور داد تا نهایت توان و تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین و تسهیل امور آنها به کار ببندند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، هفته دولت را به رئیس‌جمهور و همه دولتمردان تبریک و تهنیت گفت و از محضر خداوند توفیقات آنها را در خدمت به نظام اسلامی و مردم مسئلت داشت و از حجت‌الاسلام داودی مازندرانی به سبب قبول تصدی ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات قدردانی کرد و توفیقات وی را در این منصب از خداوند متعال خواستار شد.

زمان به سرعت در گذر است، سند تحول را سریع‌تر به‌روزرسانی کنید و ارتقا دهید

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت اهتمام مجدانه و تسریع در اتخاذ تدابیر برای بازنگری و به‌روزرسانی سند تحول، اظهار کرد: معاون اول قوه قضائیه و معاون راهبردی دستگاه قضا و ‬ سایر اعضای قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری در قوه ‏قضاییه برای به‌روزرسانی و ارتقای سند تحول نهایت تلاش و مساعی خود را به کار ببندند و در اتخاذ تدابیر در این راستا تسریع داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت مقوله عدالت در تمام شئون و ساحت‌ها، افزود: در فرآیند بازنگری و روزآمدکردن سند تحول قضائی باید نسبت به تعیین شاخصه‌های مقرر و هدف‌گذاری جهت حصول بیش از پیش عدالت در تمام شئون و ساحت‌ها، اهتمام داشته باشیم، تحقق و گسترش عدالت از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است و دستگاه قضائی نیز در این راستا دارای وظایف و مسئولیت‌های ذاتی و قانونی است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در فرآیند بازنگری و روزآمدکردن سند تحول قضائی باید بررسی کنیم که چه میزان در گام نخست در راستای تحقق و گسترش عدالت توفیق داشته‌ایم و برای توفیق بیشتر در گام بعدی، باید چه دستورکارهایی را دنبال کنیم؛ این عدالت‌گستری گاهی به صورت مستقیم باید از ناحیه دستگاه قضائی دنبال شود و گاهی نیز در این مسیر باید به قوای دیگر کمک و مساعدت کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه یکی از شئون مهم تحقق و گسترش عدالت، فرآیندهای قضائی و مبحث عدالت در محکمه است، اما باید توجه داشت که مقوله عدالت‌گستری شامل شئون و ساحت‌های مختلفی از جمله عدالت در تقنین، عدالت در اجرا، عدالت در توزیع فرصت‌ها، عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌شود و باید عدالت را به درستی معنا کنیم و عنایت داشته باشیم که هدف ما تحقق و بسط عدالت اسلامی است و این مقوله فراتر از صرف تحقق عدالت در محکمه است.

رئیس قوه قضائیه گفت: ضرورت دارد در بازنگری و به‌روزرسانی سند تحول قضائی شاخصه‌ها و معیارهایی را برای سنجش و ارزیابی مستمر عدالت‌گستری تعیین کنیم؛ در این راستا می‌توانیم به سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه‌های پنج ساله و سایر راهبردهای موجود در عدلیه نظر بیفکنیم و بر غنای و پرمایگی سند تحول بیفزاییم، باید در مقوله عدالت‌گستری، هدفگذاری داشته باشیم و به صورت مستمر فرایندهای ناظر بر تحقق اهداف را پایش کنیم.

وی‬ اضافه‬ کرد: علاوه بر اعضای قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری در قوه ‏قضاییه، سایر مسئولان قضائی نیز که عضو قرارگاه مذکور نیستند، نقطه نظرات خود را در باب روش‌های حصول و تحقق هرچه بیشتر عدالت برای گنجاندن در سند تحول قضائی در اسرع وقت ارائه دهند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی و شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر همه دلدادگان آن حضرت برای شرکت در راهپیمایی اربعین، خطاب به آن دسته از مسئولان قضائی که قصد شرکت در اجتماع ملیونی اربعین حسینی را دارند، گفت: ضمن آنکه نایب‌الزیاره همکاران خود باشید، امور را به گونه‌ای تمشیت کنید که در مدت حضور نداشتن شما در محل کار، خللی در ایفای وظایف و مسئولیت‌ها ایجاد نشود.

اقدام بزرگ دستگاه قضائی با راه‌اندازی سامانه‌ای برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرا قضائی با استفاده از هوش مصنوعی

محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز در این نشست اظهار کرد: در راستای اجرای تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مقوله تقویت دانش قضائی و در اجرای تکالیف سند تحول، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از چندی پیش اقدام به راه‌اندازی سامانه تناد (تحلیل و نقد آرا دادگستری) کرد که تا امروز ۲۰ میلیون رأی و تصمیم قضائی با استفاده از آخرین روش هوش مصنوعی، در این سامانه گمنام‌سازی شده و برای اولین بار امکان جست‌وجو در متون تصمیمات قضائی فراهم شده است، در اینجا منظور از گمنام‌سازی آن است که نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس افراد دخیل در پرونده از دادنامه موجود در سامانه حذف شده است تا قابل ارائه و نقد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دسترسی به سامانه «تناد» برای تمام افرادی که دارای سمت قضائی هستند یا اینکه در پژوهشگاه قوه قضائیه فعالیت دارند باز است، افزود: این سامانه هم‌اکنون حدود ۲۸۳۰ نفر کاربر فعال دارد که در حال استفاده از آن هستند؛ از سامانه «تناد» می‌توان برای آموزش قضات جدیدی که جذب دستگاه قضائی می‌شوند استفاده کرد و این سامانه می‌تواند به عنوان دستیار قضات در زمینه مشاهده آرا مشابه و متعارض نیز عملکرد مؤثری داشته باشد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا با بیان اینکه در نتیجه راه‌اندازی سامانه تناد، برای نخستین بار دریچه‌ای برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرا قضائی باز شده است، گفت: راه‌اندازی این سامانه از نظر فنی و هوش مصنوعی، یک کار بی‌نظیر در کشور محسوب می‌شود و امروز می‌توانیم اذعان کنیم که ما بزرگترین بانک متون فارسی قابل پردازش را در دنیا ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به انتشار عمومی آرا منتخب توسط پژوهشگاه قوه قضائیه در سامانه متعلق به این پژوهشگاه، اضافه کرد: تا امروز حدود ۲ هزار رأی در پژوهشگاه قوه قضائیه بررسی و ۱۶۵ مورد رأی به صورت عمومی در سامانه متعلق به پژوهشگاه منتشر شده است.

به گزارش ایمنا، در بخش دیگری از جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه، «اسدالله اسدی» دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش که پس از ۵ سال بازداشت غیرقانونی در کشور بلژیک در تیرماه امسال به میهن بازگشته بود، به بیان توضیحات و جزئیاتی از دوران تحمل حبس خود پرداخت.

کد خبر 683480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 0
    در حق مردم که رای نادرست صادر شده را در سامانه تناد بگذارید که قاضی های محترم آینده مشاهده نمایند......