همگرایی دولت و مجلس سبب اقدامات خوبی در دو سال گذشته شده است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی هم‌زمان با ارتباط خوب و موثر با همسایگان به انعقاد قراردادها و عضویت‌های بین‌المللی مانند معاهدات شانگهای و بریکس پرداخته و با استفاده از دیپلماسی مقتدارانه ایران را در دنیا مطرح کرده است.

علی‌اکبر علیزاده‌برمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم اظهار کرد: برای اینکه بدانیم دولت سیزدهم امروز در چه شرایطی است، باید ابتدا ببینیم، در چه شرایطی سکان قوه مجریه را در دست گرفت و کار خود را آغاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت آیت‌الله رئیسی زمین سوخته و مین‌گذاری‌شده را تحویل گرفت، تصریح کرد: کسری یک‌سوم بودجه، سقوط ارزش پول ملی، سررسید اوراقی که همه آنها مصرف شده بود، بدهکاری‌های کلان و صرف تمام ارزی که برای یک‌سال پیش بینی کرده بودند در مدت پنج ماه پایانی عمر دولت دوازدهم، از جمله چالش‌های بسیار جدی دولت تازه روی کار آمده مردمی بود.

نماینده مردم دامغان و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیران دولت سابق به آیت‌الله رئیسی گفته بودند حقوق ماه اول کارمندان را از چه محلی تأمین می‌کنید، همچنین به صورت علنی اعلام کردند خزانه خالی است و دولت بعدی زمین گیر می‌شود، بنابراین یک زمین مین‌گذاری‌شده را برای همین دولت سیزدهم درست کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه در زمان دولت دوازدهم فروش نفت به‌ندرت به ۳۰۰ هزار بشکه می‌رسید و دریافت پول نفت هم مقدور نبود، اظهار کرد: روابط و سیاست خارجی ما به‌طور کلی از بین رفته بود، به‌گونه‌ای که کسی ما را تحویل نمی‌گرفت تا حدی که هیچ مقامی دیپلماتیکی ما را دعوت نمی‌کرد و کسی هم در ایران حضور نمی‌یافت، در چنین وضعیت و شرایطی دولت سیزدهم آغاز به کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی هم‌زمان با ارتباط خوب و مؤثر با همسایگان به انعقاد قراردادها و عضویت‌های بین‌المللی مانند معاهدات شانگهای و بریکس پرداخته و ایران را مقتدرانه در دنیا مطرح کرده است.

علیزاده‌برمی تاکید کرد: سران کشورهای مختلف در این دوره، برای سفر به ایران در نوبت هستند. ایران اسلامی حضوری مؤثر در آمریکای لاتین دارد و ارتباط با کشورهای همسو را افزایش داده است. همچنین افزایش مبادلات اقتصادی تا جایی است که برای نخستین بار پس از انقلاب حجم مبادلات اقتصادی از ۱۰۰ میلیارد دلار گذشته و به ۱۲۰ میلیارد رسیده است.

به گفته وی، دولت جدید با قدرت جلوی کسری بودجه را گرفت و برای اولین بار در همه این سال‌ها، در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه به صفر رسید و ۹۷ درصد درآمدها وصول شد؛ هزینه‌های جاری صرفه‌جویی شده و طرح‌های متعدد عمرانی محقق شد.

نماینده مردم دامغان در خانه ملت اظهار کرد: طلب صندوق‌های بازنشستگی در این دولت جبران شد؛ بزرگترین طلبکار دولت سازمان تأمین اجتماعی بود که این دوره خودکفا شد و کارهایش را رونق داد، بنابراین این امید می‌رود که مجموعه بزرگ تأمین اجتماعی به سوددهی هم برسد.

وی با بیان اینکه همگرایی دولت و مجلس سبب اقدامات خوبی در دو سال گذشته شده است، افزود: جلوگیری از فرارهای مالیاتی در طول ۱۱ سال گذشته اقدام مؤثری بود که انجام شد؛ ۳۶۳ هزار مودی مالیاتی در این مدت اضافه شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ دو میلیون و ۹۰۰ هزار مودی مالیاتی افزوده شدند؛ یعنی اینکه از دو میلیون و ۹۰۰ هزار فرار مالیاتی جلوگیری شده است و برای اولین بار مالیات پیش‌بینی شده در بودجه به‌طور کامل محقق شد.

علیزاده‌برمی اخذ مالیات از خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و ماشین‌های گران‌قیمت و لاکچری یا گرفتن مالیات شرکت‌هایی که به نام فرهنگ و آموزش کاسبی‌های کلان داشتند و سلبریتی‌هایی که پول‌های کلان می‌گرفتند هم از دیگر فعالیت‌های دولت مردمی در این مدت به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امروز میزان فروش نفت ایران به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است و نکته دیگر اینکه می‌توانیم پول نفتمان را بدون واسطه دریافت کنیم، پس می‌توان گفت چرخ اقتصاد به راه افتاده و نرخ رشد اقتصادی به چهار رسیده است.

وی افزود: بیش از هفت هزار کارخانه تعطیل شده بود که سه هزار و ۵۰۰ کارخانه بار دیگر به چرخه تولید بازگشت؛ همچنین در این دولت بود که ارتباط با بازارهای پیرامون ایران و صادرات غیرنفتی به رونق رسید، یعنی اینکه تولید در این دولت به راه افتاده است.

علیزاده‌برمی اولویت دولت را رسیدگی به معیشت مردم برشمرد و گفت: دولت باید تلاش کند وضعیت مردم تغییر کرده و به سمت بهبود برود، یعنی مردم ثبات قیمت‌ها را حس کنند.

وی تصریح کرد: دولت باید ابتدا قیمت ارز را تثبیت کند. این مهم‌ترین عامل است، چراکه وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، قیمت همه اجناس گران می‌شود، کنترل نقدینگی در ابتدا، کاهش حجم در مرحله بعد و سپس جهت‌دهی به نقدینگی از نکاتی است که باید دولت انجام دهد.

این نماینده مجلس یازدهم اظهار کرد: بانک‌ها باید در مسیر سیاست‌های دولت با دولت همراهی کنند؛ طبق گزارش‌ها چهار بانک خصوصی ۲۰۰ همت تسهیلات داده‌اند که در بخش مسکن عدد صفر بوده است، بنابراین دولت اگر بخواهد با تسامح برخورد کند، همه زحماتش بر باد رفته است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم با همه توان باید جلوی کسری بودجه را بگیرد و اجازه ندهد درآمدهای مشکوک‌الوصول در بودجه ابتدا در لایحه وارد شود و سپس نمایندگان مجلس هم این موارد را تصویب نکنند.

علیزاده‌برمی گفت: حفظ ارزش پول ملی ضرورت قطعی دولت است که دولت بتواند ارزش پول را حفظ کند و ارزش آن را بالا ببرد؛ این مورد خاص زحمات دولت را ثمر خواهد داد.

کد خبر 683474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.