تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز با تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی

وزیر نفت گفت: طرح توسعه فاز ۱۱، حدود ۲۰ سال روی کاغذ باقی مانده بود و به مرحله اجرا نمی‌رسید، اما امروز با اتکا به توان داخلی این پروژه انجام شده و شرکت‌های توتال و شل انگشت به دهان مانده‌اند.

به گزارش ایمنا، جواد اوجی امروز در مراسم بهره‌برداری رسمی از تولید گاز فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه، اظهار کرد: قرارداد ساخت سازه ۱۴۰۰ تنی فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت‌های شل و توتال منعقد شده بود که آن را نیمه‌کاره رها کردند، اما پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله این پروژه به‌دست متخصصان و مهندسان ایرانی ظرف مدت دو سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

وی گفت: توسعه این فاز سالانه ۴.۸ میلیارد دلار درآمدزایی دارد. دو هفته است که تولید گاز از این میدان را آغاز کرده‌ایم و امروز این پروژه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت ادامه داد: سال گذشته که با کمبود گاز در برخی نقاط شمال شرق کشور مواجه شده بودیم، تحت تأثیر قطعی گاز ترکمنستان و به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز بود. با تکمیل فاز ۱۱، تولید گاز ایران بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

اوجی تاکید کرد: طرح توسعه فاز ۱۱، ۲۰ سال بود که روی کاغذ باقی مانده بود و به مرحله اجرا نمی‌رسید ولی امروز به اتکا به توان داخلی این پروژه انجام شده و شرکت‌های توتال و شل انگشت به دهان مانده‌اند.

وی گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره است. در سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۴ پروژه نیمه‌کاره در صنعت نفت به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید و امسال نیز برنامه داریم ۶۷ پروژه نیمه‌کاره به ارزش ۱۷ میلیارد دلار را تکمیل کنیم که تا کنون ۲۵ پروژه به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار تکمیل شده است.

منبع: فارس

کد خبر 683359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.