مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی در چهارمحال‌وبختیاری آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال‌وبختیاری از آغاز مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی در مناطق مختلف استان خبر داد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، علیرضا جیلان اظهار کرد: برای مرمت حفاظتی این تعداد از بناهای تاریخی چهارمحال‌وبختیاری افزون‌بر ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی، استانی و مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان در سال ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به رشد بیش از یک‌هزار درصدی اعتبارات مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال‌وبختیاری نسبت به سال گذشته، افزود: برای افزایش اعتبارات این حوزه کمک‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال‌وبختیاری با تاکید بر تهیه و تصویب طرح‌ها و گزارشات تفصیلی مرتبط با مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال‌وبختیاری در شورای فنی استان تصریح کرد: این طرح‌ها پس از تصویب در شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای اداره‌کل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح حفاظت اضطراری پُل تاریخی زمانخان سامان از سوی متخصصان، استادان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی نیز تهیه شده است که به تأیید اداره‌کل حفظ و احیا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسیده است و در حال انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح برای اجرای آن هستیم.

جیلان اظهار کرد: همچنین شرح خدمات مطالعات آسیب‌شناسی و مرمت پُل تاریخی زمانخان سامان با هماهنگی اداره‌کل حفظ و احیا تهیه شده است و در حال انتخاب مشاور ذی‌صلاح هستیم.

وی گفت: بازدید میدانی از سوی گروه متخصصان مهندسان مشاور برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال‌وبختیاری صورت گرفت و براساس اولویت‌های اضطراری و اعتبارات تخصیص داده شده طرح و گزارش‌های تفصیلی مرمت و حفاظت برخی از بناها شامل قلعه فرادنبه، قلعه فرخ‌شهر، باروی چالشتر، تعدادی از مساجد ثبتی و حمام‌ها، بافت روستای بدون کوچه یاسه‌چای، روستای پلکانی سرآقاسید و تعدادی دیگر از بناهای تاریخی استان تهیه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال‌وبختیاری تاکید کرد: نتیجه این بازدید به تصویب شورای فنی چهارمحال‌وبختیاری با عضویت تعدادی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی رسیده است و در مرحله اجرا قرار دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته به‌علت کمبود اعتبار مرمت حفاظتی برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال‌وبختیاری انجام نشده بود و فقط مرمتی جزئی برخی از بناها انجام شده است.

جیلان تصریح کرد: مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی چهارمحال‌ویختیاری در این مرحله تا ابتدای پاییز سال‌جاری انجام می‌شود و ردیف اعتباری برخی از این بناهای تاریخی از بودجه سال ۱۴۰۲ هم برخوردار است.

کد خبر 683253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.