کاهش ۶۲ درصدی قاچاق داروی ایرانی با اجرای «دارویاری» / وفور تامین سِرم و آنتی‌بیوتیک

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش ۶۲ درصدی قاچاق دارو با اجرای طرح دارویاری، گفت: آنتی‌بیوتیک و سرم در سال جاری به وفور تأمین شد، اما با این وجود، تولید به صورت جدی باید پیگیری شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی اظهار کرد: افراد باید به هویت خود بازگردند و بدانند جمله «ما می‌توانیم» قابل اجرا است. زمانی که ما ابوعلی‌سینا را داشتیم غربی‌ها هیچ چیز نداشتتد و زمانی که آمریکایی‌ها موشک به ماه فرستادند، بودجه آن را از بخش هویت‌زایی تأمین کردند تا برای مردم خود اعتماد به نفس ایجاد کنند. در زمان ستم‌شاهی، آمریکایی‌ها برای تخریب ایران به هویت ما حمله می‌کردند و می‌گفتند شما باید مصرف کننده باشید، اما در سایه انقلاب اسلامی موضوع هویت به ایران بازگشت.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف ما شناخت ضعیف از حوزه داروسازی است و مدیران کشوری باید شناخت خوبی از داروسازی پیدا کنند. دولت سیزدهم دولتی ضدفساد است، تمام افراد دنبال شبکه‌ای هستند که فساد را شناسایی کنند، اما ما خود ضدفساد هستیم. قابل قبول نیست کسی فساد را ببیند و ساکت بماند، نباید منتظر باشیم کسی از کره ماه بیاید و فساد را کشف کند، بلکه خود باید کوچک‌ترین فساد را گزارش کنیم و واحد بازرسی سازمان غذا و دارو نیز باید هوشیارانه عمل کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شب قبل شیراز بودم و در شاهچراغ تمام گیت‌ها خوب بود و تنها یک گیت مناسب نبود که دشمن هم از آن نقطه وارد شده بوده؛ در حوزه دارو نیز کافی است یک نقطه مشکل داشته باشد تا دچار مشکل شویم. اعتقاد بر این است که ایران توان بالاتری در تولید دارو دارد و این تولید باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: نباید روی یک بند باریک حرکت کنیم، بلکه باید پلی محکم ایجاد کنیم که با افزایش تولید امکان‌پذیر است. هر جا مردم وارد صحنه شوند موفق هستیم و باید مردم به صحنه بیایند تا منابع مالی آنها صرف تولید شود و شرکت‌های سهامی را افزایش دهیم. نباید همیشه متکی به دولت بود و با برنامه‌ریزی می‌توان از مردم در جهت سرمایه‌گذاری کمک گرفت.

درسنامه داروسازی باید بازنگری شود

عین‌اللهی با تاکید بر لزوم بازنگری برنامه درسی داروسازی، گفت: درسنامه داروسازی باید بازنگری شود؛ چراکه معیوب است. چقدر از دانشجویان به حیطه تولید دارو وارد می‌شوند؟ دانشجویان باید دوره‌های عملی تولیدی داشته باشند. مخالف افزایش داروخانه‌ها نیستیم، اما تعداد داروخانه‌ها باید متناسب با میزان تولید افزایش یابند.

وی اضافه کرد: موضوع مهم بعدی، IT است که باید در آن بُعد تقویت شویم. هر دارویی که از جایی به جایی می‌رود باید رصد دقیق شود و اطلاعات جزئی و کلی آن در دسترس باشد. جهش در حوزه آی تی لازم است تا سبب افزایش توانمندی در برنامه‌ریزی شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در تولید انواع داروها و واکسن‌ها افتخار آفرین بودیم و شش واکسن کرونا تولید کردیم که این در میان کشورهای منطقه بی‌نظیر بود؛ البته در تولید فراورده‌های پلاسمایی هنوز ضعف داریم و باید تقویت شویم. خام‌فروشی پلاسما قابل قبول نیست و باید روی این امر کار کنیم.

وی افزود: اول انقلاب چهار دانشکده داروسازی داشتیم و اکنون به ۲۶ دانشکده رسیدیم، اما دانشکده داروسازی بدون تولید کارایی ندارد. دانشکده داروسازی باید در تولید نقش داشته باشد. هیچ دارویی نباید در دنیا باشد که تولید شود و ما روی آن تحقیق و مطالعه نکرده باشیم. در مورد نانوفناوری و بایوتکنولوژی اقدامات خوبی داشتیم، اما دانشکده‌ها باید فعال‌تر شوند. با وجود تمام مشکلات و تحریم‌ها، ۹۹ درصد داروی مصرفی کشور را تولید می‌کنیم؛ البته در مواد اولیه کار بیشتری داریم. در تولید مواد اولیه خوب کار کردیم، اما لازم است پیشرفت این بخش بیشتر باشد.

عین‌اللهی تصریح کرد: برای کمک به صنایع داروسازی، مالیات بر ارزش افزوده دارو و تجهیزات پزشکی را به یک درصد رساندیم؛ هرچند که اقدامی زمان‌بر بود و از طرفی حقوق گمرکی نیز به یک درصد رسید. طرح دارویاری با سختی انجام شد و توانست نزدیک ۶۲ درصد قاچاق دارو را کاهش دهد و قیمت دارو را واقعی کند؛ البته مشکل تأمین منابع آن وجود داشت. امسال آنتی بیوتیک و سرم به وفور تأمین شد و وضعیت خوبی در این زمینه است، اما نباید دلخوش بمانیم، بلکه باید تولید را جدی پیگیری کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: فارماکوپه یا شناسنامه دارویی ایران بسیار خوب است، البته کل انرژی دوستان باید روی این بخش بیاید و باید تلاش کنیم داروهای جدید را هم وارد دارونامه کنیم. دارونامه طب ایرانی برای اولین بار منتشر شد، اما باید تلاش بیشتری برای آن شود. بیشترین مصرف دارو در کشور برای استامینوفن است، اما آیا داروهای سنتی نمی‌تواند جایگزین آن شود؟

وی گفت: امروزه ۱۸۰ کارخانه دارویی، ۶۵ تولید کننده ماده اولیه و ۶۲ شرکت پخش داریم و لازم است در این زمینه بیشتر کار شود تا پخش الکترونیکی به ویژه در رابطه با داروهای گران‌قیمت رصد و تقویت شود. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار است، البته این حمایت به شرط اینکه کیفیت کار آنها بسیار بالا باشد، انجام می‌شود؛ چراکه سلامت مردم برای ما بسیار مهم است‌. اکنون از ۱۲۸۵ شرکت دانش‌بنیان سلامت، ۴۰ درصد در حوزه دارو فعال هستند و پیشرفت خوبی داشتند.

وارد شدن ۶۹ داروی جدید به بازار دارویی کشور

عین‌اللهی اضافه کرد: در زمینه دارویی دانشمندان یک درصد جهان خوبی داریم و داروسازی ما با کیفیت است که از ۲۵۷ دانشمند کشور ۲۷ درصد داروسازان هستند و این نشان دهنده توان دانشکده داروسازی در زمینه تولید علم است، اما تولید علم تنها مقاله نیست و باید به تولید هم برسیم.

وی اظهار کرد: تعرفه خدمات دارویی تصویب شد و این در جهت حمایت از داروسازان است؛ چراکه فکر می‌کنیم نظری که داروسازان در داروخانه‌ها به بیماران می‌دهند یک اقدام حرفه‌ای است و باید در تعرفه باشد. دیپلماسی سلامت بسیار مهم است؛ چراکه بسیاری از کشورهای جهان دوست دارند با ما ارتباط برقرار کنند. می‌توانیم در صادرات دارو درخشان عمل کنیم چون داروهای ما متقاضی دارد و حتی در بعضی سفارتخانه‌ها رایزن سلامت گذاشتیم‌.

وزیر بهداشت افزود: برای شرکت دارویی که کار خوب تولیدی انجام دهد، مشوق صادرات در نظر گرفته می‌شود. چنانچه صادرات دارو افزایش ۳۰۰ درصدی داشته باشد، ارزآوری خوبی داشته است‌. ما در جهت بازسازی و به‌روز شدن کارخانه‌های داروسازی باید کار کنیم، اما باید پلی بین وزارت صمت و کارخانه‌های داروسازی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۳۱ خط جدید تولیدی دارو راه‌اندازی، ۶۹ داروی جدید به بازار دارویی کشور وارد و حدود ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شد. بعضی از داروها مانند داروهای بیهوشی حیاتی است و اکنون تأمین آن به حد کافی رسیده و دو داروی بیهوشی نیز توسط شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود.

در پایان این مراسم، وزیر بهداشت از دو داروی زرافیل (آسم آلرژیک پایدار) و الترومبوگ (بیماران خونی) که برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند، رونمایی کرد.

کد خبر 683184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.