طالبان و احمد مسعود توافق کردند + جزییات

عضو هیئت فرستاده شده از طرف هواداران احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان که مقر اصلی آن دره معروف پنجشیر است، گفت: در پی مذاکرات با طالبان، دو طرف به‌طور موقت بر پرهیز از درگیری نظامی توافق کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از طلوع نیوز، محمدعلم ایزدیار، از طرف هواداران احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان که مقر اصلی آن دره معروف پنجشیر است، اظهار کرد: در پی مذاکرات با طالبان، دو طرف به‌طور موقت بر پرهیز از درگیری نظامی توافق کردند.

در این نشست طالبان با ترکیب یک هیئت ۶ نفره به رهبری محمدمحسن هاشمی، معاون بخش اطلاعات با یک هیئت ۱۲ نفره از طرفداران احمد مسعود به رهبری محمد الماس زاهد گفت‌وگو کردند.

عضو هیئت هواداران مسعود در صفحه خود در فیسبوک نوشت: «در این گفت‌وگوی سه‌ساعته با طالبان، افزون بر مسائل دیگر توافق شد، دو طرف از حمله بر مواضع یک دیگر خودداری کنند.»

وی افزود: پس از سه ساعت بحث قرار شد هیئت دو طرف پیام طرفین را با رهبران خود در میان بگذارند و مذاکرات برای دستیابی به یک صلح و ثبات دائم در افغانستان از سر گرفته شود و تا برگزاری دور دوم مذاکرات، طرفین هیچ‌گونه حمله نظامی علیه مواضع یکدیگر نداشته باشند.

این در حالی است که طالبان می‌گوید که در گفت‌وگوی دیروز خواهان حل مسئله پنجشیر شدند، اما نیروهای مخالف می‌خواهند که درباره ساختار نظام آینده با طالبان گفت‌وگو کنند.

انعام‌الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان ضمن تأیید این دیدار با مخالفان اعلام کرد که این گروه در باره حل مسئله پنجشیر با آنان گفت‌وگو کرده است، اما نیروهای طرفدار احمد مسعود خواهان گفت‌وگو درباره ساختار دولت آینده بودند؛ از همین‌رو این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است.

سمنگانی افزود: هیئتی که از پنجشیر آمده بود، بیشتر بر ساختار کل نظام یا دولت تمرکز داشت، اما چون میان خواسته‌ها تفاوت زیادی بود، بنابراین تصمیم گرفته شد که هیئت‌های دو طرف پیام‌ها دریافتی را به رهبران خود برسانند.

این گفت‌وگوها در حالی آغاز شد که دو طرف نسبت به هرگونه استفاده از گزینه‌های نظامی علیه یکدیگر هشدار دادند.

حامد سیفی، عضو جبهه مخالف طالبان نیز گفت: ما هنوز منتظر نتیجه مذاکرات هستیم. در کنار این اقدامات، تمام اقدامات نظامی ما در جبهه مقاومت نیز وجود دارد.

احمد مسعود در گفت‌وگویی با بنگاه خبرپراکنی لندن گفته بود که اگر حکومت فراگیر و مورد قبولی برای همه طرف‌ها ایجاد نشود، افغانستان به لحاظ سیاسی و اقتصادی منزوی خواهد شد.

فرمانده نیروهای مخالف طالبان گفت: ما در حال صحبت و مذاکره با طالبان هستیم، اما بسیاری از کشورها مانند کانادا اعلام کردند که در صورت روی کار آمدن یک دولت یک‌طرفه، این گروه را به رسمیت نمی‌شناسند و همه این اقدامات موجب آسیب دیدن مردم افغانستان می‌شود.

این در حالی است که طالبان همیشه مدعی آن است که یک حکومت فراگیر را در افغانستان ایجاد کرده است.

کد خبر 683098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.