شباهت قیمت لوازم خانگی ایرانی با نمونه خارجی علت ترغیب مصرف‌کننده به کالای قاچاق

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان لوازم خانگی اصفهان گفت: همه ضمانت‌نامه‌هایی که فروشندگان لوازم خانگی تحت عنوان ضمانت‌نامه یا گارانتی کالاهای خارجی به خریداران عرضه می‌کنند، تقلبی است و به‌صورت کیلویی از تهران خریداری می‌شود.

علیرضا قندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌طور کلی فروش لوازم خانگی قاچاق توسط یک فروشنده لوازم‌خانگی ممنوع است و تمام ضمانت‌نامه‌هایی که برخی فروشندگان لوازم خانگی تحت عنوان ضمانت‌نامه یا گارانتی کالاهای خارجی به خریداران عرضه می‌کنند، تقلبی است و به صورت کیلویی از تهران خریداری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان میل بیشتری برای خرید لوازم خانگی با گارانتی دارند، برخی سودجویان، لوازم خانگی قاچاق را به همراه ضمانتنامه‌های تقلبی عرضه می‌کنند در صورتی که اگر قطعه‌ای از لوازم خانگی دچار مشکل شود، تحت هیچ عنوان از سوی آن فروشندگان پذیرفته نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان لوازم خانگی اصفهان تصریح کرد: ارائه ضمانت‌نامه‌هایی تقلبی که برای لوازم خانگی خارجی قاچاق ارائه می‌شود، به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای فروشنده است تا او محصولش را با گارانتی عرضه کند؛ از نظر سازمان مبارزه با قاچاق کالا و اتحادیه لوازم خانگی تمام کالاهایی که بدون مجوز وارد سیستم توزیع شود، غیرمجاز است.

قیمت لوازم خانگی داخلی از مشابه قاچاق، گران‌تر است

قندی با بیان اینکه کیفیت لوازم خانگی تولید داخل مشابه نمونه‌های خارجی است، گفت: اینکه قیمت لوازم خانگی داخلی از قیمت مشابه کالای قاچاق بیشتر است، باعث شده است تا مصرف‌کننده زمانی که می‌بیند قیمت کالای داخلی گران‌تر است، راغب شود تا کالای قاچاق خریداری کند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، بعضی از آن‌ها در کشور برای مثال در سیرجان کرمان تولید می‌شد، اما در حال حاضر شرکت‌های کره‌ای بیش از چهار سال است که از ایران رفته‌اند؛ تنها به واسطه تجربه‌ای که نمایندگان شرکت‌های کره‌ای در ایران داشتند، همچنان تعمیر آن کالاها را انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان لوازم خانگی اصفهان با بیان اینکه شرکت بوش، ال‌جی و سامسونگ به هیچ عنوان در ایران نمایندگی ندارند، گفت: شرکت ال‌جی و سامسونگ که در حال حاضر با عنوان جی‌پلاس و سام شناخته می‌شوند، تولیداتشان محدود شده است. برای مثال جی پلاس ساخت یخچال‌های خود را به یک شرکت تولیدی بزرگ در ایران می‌دهد و جی پلاس تنها نماد خود را روی آن نصب می‌کند.

قندی ادامه داد: تلویزیون‌های ساخت این برند نیز وارداتی است و فقط علامت جدید روی آن محصولات نصب می‌شود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی لوازم خانگی خارجی به عنوان کالای قاچاق به حساب می‌آید و حتی حمل‌ونقل آن‌ها از فروشگاه به منزل مصرف‌کننده نیز غیرقانونی است. بنابراین ممکن است توسط نیروهای بازرسی سازمان مبارزه با قاچاق کالا جمع‌آوری شود.

ارتباط میان خریداران و تولیدکنندگان لوازم خانگی دوسویه است

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان لوازم خانگی اصفهان با بیان اینکه از تمام مصرف کنندگان می‌خواهیم تا از خرید لوازم خانگی قاچاق خودداری کنند، گفت: نمونه‌هایی که در کشور تولید می‌شود، بسیار با کیفیت بوده است و توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد.

قندی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط رکودی حاکم بر بازار که از یک ماه پیش آغاز شده است و تا یک ماه دیگر نیز ادامه دارد، انتظار می‌رود تا تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی با کاهش قیمت محصولاتشان، شرایط ویژه‌ای را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

وی گفت: اگر تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی بتوانند محصولات تولیدی خودشان را از لحاظ خدمات پس از فروش یک پشتیبانی کامل بدهند، به طوری که حتی شامل تحویل و نصب رایگان نیز شود، باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان به خرید اجناس ایرانی تشویق شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان لوازم خانگی اصفهان با بیان اینکه خدمات پس از فروش شرکت‌های لوازم خانگی باید به صورت نظام‌مند انجام شود، گفت: نظام‌مند شدن خدماتی مانند حمل‌ونقل محصول خریداری شده تا منزل مصرف‌کننده باعث می‌شود تا نزدیک به ۵۰ درصد از خریداران اجناس خارجی به خرید محصولات داخلی تمایل پیدا کنند.

به گزارش ایمنا، بیش از پنج سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی می‌گذرد. بر اساس مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران قوا در سال ۱۳۹۷ و تمدید آن، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و قرار بود بعد از آن دوباره برای این موضوع تصمیم‌گیری شود.

این ممنوعیت در پی درخواست تعدادی از شرکت‌های داخلی تولید لوازم خانگی از مقام معظم رهبری برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی به کشور صادر شد و پس از آن غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به واسطه نامه‌ای به وزرای اقتصاد و صمت دستور داد از واردات لوازم ساخت کشور کره به کشور جلوگیری شود.

این ممنوعیت در حالی وجود دارد که بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا، از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد دو برند معروف کره‌ای همچنان در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود اما نه به عنوان محصول قاچاق بلکه به این عنوان که این محصولات در ایران مونتاژ شده یا اینکه این محصولات به سفارش ایران وارد شده است؛ این در صورتی است که محصولات مذکور نه تنها در ایران مونتاژ نمی‌شود، بلکه آخرین سفارش ایران به پیش از اعمال تحریم‌ها بازمی‌گردد، بنابراین هر محصولی که از آن زمان در بازار موجود باشد نیز شامل گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر نیست.

کد خبر 682963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.