هوای اصفهان با ۴ ایستگاه «قرمز» برای پنجمین روز پیاپی ناسالم است

سنجش کیفیت هوا، امروز (شنبه) در ساعت منتهی به هشت صبح با قرار گرفتن روی شاخص ۱۳۸ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر اصفهان، امروز شاخص کیفیت هوا با قرار گرفتن بر روی عدد ۱۳۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، آلاینده غالب هوای کلان‌شهر اصفهان، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه کیفیت هوا براساس میانگین ۲۴ ساعته در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) به ثبت رسیده است، افزود: بیشترین بار آلودگی از ایستگاه خیابان کردآباد با شاخص ۱۸۳ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های خیابان کردآباد ۱۸۳، ولدان با شاخص ۱۶۰، فیض با شاخص ۱۵۸ و انقلاب با شاخص ۱۵۲ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) است.

وی گفت: دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های کاوه با شاخص ۱۴۹، خیابان رهنان با شاخص ۱۴۲، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۳۴، خیابان زینبیه با شاخص ۱۲۸، پارک زمزم با شاخص ۱۱۰ و سپاهان‌شهر با شاخص ۱۰۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد. ایستگاه میرزاطاهر با شاخص ۹۹ در وضعیت هوای سالم (زرد) است و ایستگاه‌های دانشگاه صنعتی و فرشادی فعال نیست.

لقایی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (در شرایط قابل قبول)، خاطرنشان کرد: احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس، احتمال تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این رو افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، امروز شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۳۴ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۳۵، خرازی با شاخص ۱۲۴ و رودکی با شاخص ۱۰۷ در وضعیت (نارنجی)، پروین با شاخص ۷۱ در وضعیت (زرد) قرار دارد. ایستگاه پروین با شاخص ۷۴ در وضعیت هوای سالم (زرد) است.

درحال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، سجزی، شاهین‌شهر، مبارکه و قهجاورستان است که دستگاه سنجش کیفی هوا در قهجاورستان با شاخص ۱۷۳ در وضعیت ناسالم (قرمز)، سجزی با قرار گرفتن روی عدد ۱۰۳ در وضعیت (نارنجی)، شاهین‌شهر با شاخص ۶۷ و مبارکه با شاخص ۶۱ در وضعیت (زرد) قرار دارد. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های استانداری اصفهان، خواجو، جی، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 682778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.