صدور ۲۰ دستور حمایتی قضایی برای پیگیری مصوبات شورای شهر بندرعباس

رئیس کل دادگستری هرمزگان از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس درخواست کرد هرچه سریع‌تر جلسات لغو شده خود را با برگزاری نشست‌های فوق‌العاده جبران کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری هرمزگان، نشست هم‌اندیشی مسئولان قضائی استان هرمزگان با شهردار بندرعباس، شهرداران مناطق، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس برگزار شد.

مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان در این نشست، اظهار کرد: به عنوان یک شهروند عقیده دارم که طی دو سال اخیر در نتیجه تلاش شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس، پیشرفت‌های خوبی در مبلمان و منظر شهری ایجاد شده است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بیشتر برای شهروندان بندرعباسی و مسافرانی که به این نقطه از کشور سفر می‌کنند، افزود: ایجاد شهربازی، توسعه حمل‌ونقل و تفریحات دریایی و راه‌اندازی قطار شهری به موازات ساماندهی معتادان متجاهر و عمل به وظایف نهادهای حمایتی با همکاری شهرداری در خصوص کودکان کار از موضوعات حائز اهمیت در این خصوص است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به صدور ۲۰ دستور حمایتی قضائی برای پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: با اقدام دستگاه قضائی، ۹۲ شرکت در استان هرمزگان شناسایی شدند که مالیات خود را در استان‌های دیگر پرداخت می‌کردند و با انتقال پرونده مالیاتی این شرکت‌ها به استان، علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی، این مبالغ برای عمران و آبادانی شهر بندرعباس و دیگر مناطق استان اختصاص داده شده است.

قهرمانی اضافه کرد: شرکت‌هایی که مدعی هستند تنها بخشی از فعالیت آن‌ها در استان هرمزگان است، مکلفند نسبت به آن بخش از فعالیت خود، مالیاتشان را در این استان پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در نتیجه همکاری دستگاه قضائی و دولت در حوزه مالیات، دو هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان از محل عوارض و ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است و مبالغ اخذ شده در چهار ماه نخست امسال نیز حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶۳ درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه شهرداری بندرعباس برای تحقق اهداف و برنامه‌هایش نیازمند درآمد پایدار است، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت بنادر، دریا و سواحل و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها به‌منظور تحقق منابع درآمد دائمی و پایدار بسیار مهم است.

قهرمانی با اشاره به بعضی معضلات شهری بندرعباس از جمله رها شدن سگ‌های بلاصاحب، آلودگی‌های ناشی از فاضلاب و پسماند شهری و جرایم و آسیب‌های ناشی از فعالیت ضایعاتی‌های غیرمجاز، چاره‌اندیشی فوری برای تکمیل طرح‌های ناتمام را خواستار شد و تاکید کرد: دست‌فروشان میوه در بخش‌هایی از شهر بندرعباس با مشکلات جدی برای عرضه محصولاتشان مواجه هستند و از شهرداری و شورای شهر بندرعباس درخواست می‌شود با تعیین محلی مناسب و تجهیز آن به امکانات رفاهی استاندارد نسبت به استقرار و رفع مشکلات این افراد اقدام کنند.

وی اضافه کرد: کارگروه ویژه‌ای برای بازگشایی معابر و گذرگاه‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس نیز تشکیل شده و این کارگروه مکلف است در راستای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر، نسبت به بسترسازی لازم و تهیه زیرساخت‌های شهری در این بافت‌ها با اولویت تعریض و بازگشایی معابر، اقدام کند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به مسائل مرتبط با شهرداری و حوزه خدمات شهری در دادسرا و محاکم قضائی این استان خبر داد و گفت: شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی و به موقع به پرونده‌های مرتبط با حوزه خدمات شهری راه‌اندازی می‌شود و با ایجاد این شعب، رسیدگی به مسائل و مشکلات این حوزه سرعت می‌گیرد.

قهرمانی با بیان اینکه تعطیلی خدمت‌رسانی به مردم از مصادیق بارز نقض حقوق عامه است، تاکید کرد: هیچ شخصی در هیچ جایگاهی حق ندارد روند خدمت‌رسانی به مردم را تعطیل کند.

وی با اشاره به تعطیلی‌های مکرر جلسات شورای اسلامی شهر بندرعباس به علت اختلافات برخی اعضا و بازتاب ناخوشایند آن در میان مردم و افکار عمومی تصریح کرد: در صورت ادامه این روند با توجه به نگرانی‌های منعکس شده از سوی مردم به دستگاه قضائی، دادستان بندرعباس در راستای صیانت از حقوق عامه به این موضوع ورود خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه در نتیجه لغو هفت جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس، بخش قابل توجهی از مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها معطل مانده است، از رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس خواست هرچه سریع‌تر جلسات لغو شده خود را با برگزاری نشست‌های فوق‌العاده جبران کنند.

در ادامه، مهدی نوبانی، شهردار بندرعباس با تشکر از پیگیری‌های رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان برای توسعه خدمات شهری با هدف تأمین رفاه شهروندان، گزارشی از اقدامات، دستاوردها و برنامه‌های شهرداری بندرعباس در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.

همچنین مصیب نظری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس و سیدمحمدرضا موسوی، عضو این شورا طی سخنانی، نقطه نظرات خود را در راستای افزایش تعاملات و همکاری‌های بین مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستگاه قضائی استان مطرح کردند.

کد خبر 682763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.