همراه با «رهرو عشق» در «جشنواره دور عاشقان»

نمایش «رهرو عشق» تلفیق هنر چیدمان و پرفومنس آرت و روایت‌گویی است که مخاطب را برای بیان واقعه غم‌انگیز کربلا و خانواده شهدا با خود همراه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر تئاتر به سبب زنده‌بودن میان تمامی هنرها بیشترین تأثیرگذاری را بر جامعه مخاطبان دارد، بر همین اساس است که دستمایه قراردادن مفاهیم انسان‌ساز و تعالی‌بخش بشر مهم از قصص قرآنی، زندگی و سیره پیامبران و ائمه معصومین (ع) نقش غیرقابل‌انکاری در ترویج مبانی دینی میان مردم و میزان رشد، توسعه و اعتلای فرهنگی جوامع دارد.

یکی از اصلی‌ترین مسیرها برای ترویج هنر تئاتر میان عموم مردم و تحقق شعار تئاتر برای همه؛ تولید آثار نمایشی با الهام از مفاهیمی است که دارای عمومیت بالایی میان افراد جامعه است. تردیدی وجود ندارد در کشور اسلامی مانند ایران آموزه‌ها، مبانی دینی و شعائر اسلامی از آشناترین مفاهیم میان اغلب مردم به شمار می‌رود.

پس از انقلاب اسلامی نمایش‌های دینی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند، اهمیت شعائر دینی و مفاهیم مذهبی در جامعه مسلمان ایران همواره مورد تأیید و تأکید جامعیت ایرانیان بوده است. در حقیقت بروز و ظهور رفتارهای جامعه‌شناسانه سرچشمه اصلی خود را در مفاهیم و مبانی دینی داشتند و تولیدات تئاتر دینی با الهام از این مهم بیشترین بازخورد را از سوی مخاطب به خود اختصاص داده‌اند.

همراه با «رهرو عشق» در «جشنواره دور عاشقان»

ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا با توجه به شروع اجرای تئاترهای خیابانی ویژه ایام و محرم و صفر در اصفهان «دور عاشقان» که به همت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در دو مکان پل خواجو و ارگ جهان‌نما در حال برگزاری است، هرروز با یکی از کارگردان صاحب اثر در این رویداد درباره نمایشی خیابانی که اجرا دارند و اهمیت پرداختن تئاتر خیابانی در حوزه مباحث دینی همچون قیام امام حسین (ع) و عاشورا مصاحبه‌ای را انجام داده است که بخش نخست این مصاحبه را در ذیل ازنظر می گذارنید.

نگاهی به تئاتر خیابانی «رهرو عشق»

ابوالفضل صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، افزود: گروه تئاتر «اَلِف صاد»، به عنوان یگ گروه هنری نوپا، قریب به هفت سال است که فعالیت خود را در اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: گروه تئاتر «اَلِف صاد» با اجرای نمایش «رهرو عشق» به نویسندگی عاطفه نقوی در جشنواره «دور عاشقان» و با هدف و رسالت ارتباط و آشنایی مخاطب واقعه عاشورا، حضور پیدا کرده است.

مدیر گروه تئاتر «اَلِف صاد» تصریح کرد: نمایش رهرو عشق تلفیق هنر چیدمان و پرفومنس آرت و روایت گویی است که مخاطب را برای بیان واقعه غم‌انگیز کربلا و خانواده شهدا با خود همراه می‌کند.

وی، ادامه داد: در این نمایش ۱۰ شخصیت از یاران و اهل بیت امام حسین (ع) از جمله: شخصیت‌های برجسته همچون حُربن ریاحی، اِسلَم دیلمی قزوینی و اتفاق‌های تلخ همچون سوزاندن خیمه‌ها و اسیر کردن اهل بیت و شام غریبان و قصه پر غصه واقعه روز عاشورا را به نمایش گذاشته شده است که نماد ۱۰ شب ماه محرم است.

صادقی، تاکید کرد: در این نمایش در کنار با پرداختن به موضوع کربلا و عاشورا به موضوع شهدای مدافع حرم و خانواده‌هایشان، آئین سنت عزاداری محرم و پیاده‌روی اربعین نیز پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه، واقعه عاشورا تراژدی‌ترین اتفاق در دوران تاریخ است افزود: با هنر تئاتر و مخصوصاً تئاتر خیابانی می‌توان مخاطب را به آگاهی در مورد این واقعه سوزناک رساند چرا که تئاتر با برقراری ارتباط مخاطب با نمایش و بازیگر، تمام اقشار جامعه را با سِیر قصه دراماتیک همراه می‌کند.

مدیرگروه تئاتر «اَلِف صاد» با اشاره به اهمیت تئاتر خیابانی، گفت: تئاتر خیابانی می‌تواند همچون تعزیه یا دسته‌های کاروان عزاداری، تمام قشرهای جامعه و رده‌های مختلف سنی را با قصه درگیر کند.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی، زمان کم‌تری نسبت به تئاتر صحنه‌ای دارد، یادآور شد: از جمله مزیت‌های تئاتر خیابانی این است که مخاطب نباید هزینه‌ای را برای دیدن نمایش پرداخت کند این در حالیست که صحنه تئاتر خیابانی گرد و هرجایی در بیرون از استیج صحنه و سالن تئاتر می‌تواند اجرا شود و همچنین، آکسسوار صحنه، نور، لباس و امکانات کمتری نسبت به تئاتر صحنه‌ای استفاده می‌شود.

صادقی افزود: نمایش «رهرو عشق» به کارگردانی ابوالفضل صادقی انجام می‌شود و در این نمایش نگین چراغی به عنوان دستیار گارگردان، فاطمه رضوان به عنوان گریمور، رژینا دادخواهی و زینب سعادت عکاسان نمایش، محمد موحد مدیرتولید، ابوالفضل صادقی ساخت موسیقی و طراحی لباس مجموعه نمایش خیابانی «رهرو عشق» هستند.

همراه با «رهرو عشق» در «جشنواره دور عاشقان»

وی یادآور شد: محمد موحد، متین کاروان، محمد متین مهرعلیان، محمد امین حسن پور، کوروش نصیری، محمد حسین عابدی، سید سجاد محمدی، دانیال طاهری، ابوالفضل حاتمی، محمد مهدی حسن زاده، مولود مقصودی، راحله کارآزموده، پریا اخلاقی، آوا سعیدی، نرگس اسکندری، دنیا وزیری و رها صمدانی در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

مدیرگروه تئاتر «اَلِف صاد» بیان کرد: تئاتر خیابانی «رهرو عشق) از سری نمایش‌های جشنواره «دور عاشقان» تا دهم شهریورماه ساعت ۱۹:۳۰ در محل گلستان شهدا اجرا می‌شود.

کد خبر 682585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.