۶۰ درصد پسماندهای شهری و روستایی قابل بازیافت است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: ۶۰ درصد پسماندهای شهری و روستایی قابل بازیافت است و می‌تواند وارد چرخه علوفه برای دام شود اما به عنوان پسماندترَ دفن و به شیرابه که تهدید جدی برای محیط زیست است، تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف یوسفی امروز _پنجشنبه، دوم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به محیط‌زیست تخصیص یافته است، اظهار کرد: در این سفر ۴۰۰ میلیارد ریال برای محیط زیست استان مرکزی مصوب شد که تاکنون یک سوم آن تخصیص یافت و مقرر شد بقیه اعتبار هم تا سه سال آینده اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه اعتبارات خوبی در دولت سیزدهم برای اولین‌بار به محیط زیست در سفر رئیس‌جمهور به استان اختصاص یافت، افزود: با اختصاص اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به این نهاد، طرح‌های خوبی آغاز شده و در دست اجرا است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه ایجاد ایستگاه هفتم سنجش آلودگی هوا با آنالیزهای متفاوت در دست اجرا است و به زودی در دلیجان افتتاح می‌شود، گفت: ساختمان اداری فراهان، هوشمندسازی مناطق، تأمین آب شرب دام و مرمت آبشخورها در مناطق حفاظت شده از دیگر برنامه‌ها است.

وی تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم هوا از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه قبل، ۲۵ روز کاهش داشته است.

یوسفی با بیان اینکه امسال از لحاظ خیزش گرد و غبار، مردادماه خوبی سپری نشد، افزود: باید ایستگاه سنجش گرد و غبار در تمام شهرهای استان مرکزی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پنج ایستگاه سنجش گرد و غبار در استان مرکزی وجود دارد، ادامه داد: سه ایستگاه در اراک، یک ایستگاه در فراهان و یک ایستگاه در شازند است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه آلاینده‌های برخی از روزهای ناسالم هوای اراک در سال جاری به مرز ۵۰۰ و وضعیت خطرناک رسید، گفت: این وضعیت در این شهر کمتر سابقه داشت؛ در سه ماه نخست امسال، ۹۰ واحد صنعتی این استان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۲۷ درخواست صنایع استان مرکزی در صندوق ملی محیط‌زیست ثبت شد، گفت: صندوق ملی محیط زیست از دهه ۸۰ و در راستای مسئولیت اجتماعی ایجاد و به صنایع برای اجرای طرح‌های زیست‌محیطی بین وام با سود ۱۱ تا ۱۳ درصد اعطا می‌کند.

یوسفی با بیان اینکه ۲۷ مورد درخواست صنایع استان مرکزی از سال گذشته تاکنون در این صندوق به ثبت رسیده است افزود: با سه درخواست به مبلغ ۴۸۰ میلیارد ریال موافقت شده است.

وی درباره مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند نیز گفت: تصمیمات خوبی برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در زمستان پیش رو اندیشیده شده و مقرر است تعمیرات اساسی این واحد صنعتی در نیمه دوم سال انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: توسعه توان استفاده از گاز بیشتر با ایجاد ایستگاه تقویت فشار پیگیری شده است و نشستی نیز در ۱۵ مردادماه در خصوص مازوت‌سوزی در تهران برگزار شد و در این نشست تاکید شد که مازوت در استان‌های مرکزی، البرز و اصفهان سوزانده نشود.

کد خبر 682551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.