گردش مالی چندصد هزار میلیاردی برخی از قرض الحسنه‌ها

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: گردش مالی برخی از قرض الحسنه‌ها چندصد هزار میلیاردی است و بانک مرکزی باید حساب این مؤسسات را رصد کند، حتی برخی از قرض الحسنه‌های اصفهان بیش از ۱۱۰۰ دستگاه کارتخوان داشته و این دستگاه‌ها در اختیار افراد و اصناف دیگر قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس مزیکی امروز _چهارشنبه دوم شهریورماه_ در نشست خبری که در محل اداره کل امور مالیاتی استان برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال تا به امروز ۱۱۳ میلیارد تومان عوارض آلایندگی از صنایع استان اصفهان دریافت شده است.

وی افزود: در مجموع ۵۸۰ واحد صنعتی آلاینده در اصفهان شناسایی شده‌اند و در هفته آینده عوارض آلایندگی از آن‌ها مطالبه می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی اصفهان ادامه داد: در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان از پالایشگاه اصفهان بابت عوارض آلایندگی سال ۹۲ تا ۹۹ دریافت شده است.

مزیکی با بیان اینکه با افزایش سهم بودجه از مالیات، وظایف استان‌های مختلف در حوزه مالیات ستانی سنگین‌تر شده است، گفت: سازمان امور مالیاتی اصفهان در پنج ماهه گذشته نسبت به مشابه سال قبل در مجموع ۵۰ درصد افزایش درآمد مالیاتی داشته است.

وی ادامه داد: درآمد استان اصفهان در پنج ماه گذشته و در بخش مالیات غیر مستقیم نسبت به مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است و این درآمدها تحقق ۱۰۴ درصدی داشته است. علاوه بر این در بخش ارزش افزوده نیز میزان تحقق ۵۵ درصد بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در چهار ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با مشابه سال گذشته ۴۹ درصد پرداختی ارزش افزوده به شهرداری‌ها افزایش پیدا کرده است و بخشی از آن وصول ارزش افزوده‌ای است که گمرک در پایان سال ۱۴۰۱ وصول کرده بود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه براساس قانون سازمان مالیاتی، هر گردش حسابی به عنوان مالیات به حساب نمی‌آید، گفت: برای مثال ممکن است پیمانکاری پول دریافتی را صرف پرداخت حقوق، خرید مصالح کند، در این صورت باید اعلام کند که مبلغی که در حساب آن شخص است از چه محلی تأمین و چه میزان آن در کار هزینه می‌شود.

مزیکی افزود: علاوه بر این در امور کشاورزی گردش حساب‌ها معمولاً زیاد است و زمانی که میزان آن از سوی شخص اعلام شود تا حدودی می‌توان پی برد که آیا این گردش مربوط به امور کشاورزی است یا از فعالیت‌های دیگر تجاری به دست آمده است.

تراکنش برخی از قرض الحسنه‌ها از شعب بانکی نیز بالاتر است

وی با بیان اینکه تراکنش برخی از قرض الحسنه‌ها از شعب بانکی نیز بالاتر است، گفت: وقتی گردش حساب این مؤسسات بررسی می‌شود، مشخص می‌شود که تعدادی از فعالان اقتصادی در قرض‌الحسنه حساب بازکرده‌اند؛ مردم در جریان باشند که حساب قرض الحسنه‌ها نیز رصد می‌شود و اطلاعات مالی آنان دریافت می‌کنیم ضمن اینکه دستگاه‌های نظارتی دیگر نیز بر فعالیت آنان نظارت می‌کنند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان خاطر نشان کرد: مواردی وجود داشته است که بعضی از قرض الحسنه‌های اصفهان بیش از ۱۱۰۰ دستگاه کارتخوان داشته و این دستگاه‌ها در اختیار افراد و اصناف دیگر قرار داشت.

مزیکی تصریح کرد: گردش مالی برخی از قرض الحسنه‌ها چندصد هزار میلیاردی است و بانک مرکزی باید حساب این مؤسسات را رصد کند.

وی با بیان اینکه قرض‌الحسنه در دسته اشخاص حقوقی قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس قانون تسهیل سامانه‌های فروشگاهی و مودیان کلیه اشخاص حقوقی و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرا بورس، دستگاه‌های دولتی و اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و از اول مهر ماه سال جاری مکلف به اجرا هستند و عدم اجرا مشمول جریمه می‌شود.

مالیات خانه‌های خالی کمتر از یک میلیارد تومان است

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: جریمه در نظر گرفته شده برای عدم اجرای قانون تسهیل سامانه‌های فروشگاهی و مودیان شامل ابطال مجوز و تعطیلی محل کسب و مواردی دیگر است.

مزیکی با بیان اینکه آمار قابل قبولی برای مالیات خانه‌های خالی وجود ندارد، گفت: مشکل عمده در دریافت مالیات از خانه‌های خالی شناسایی این خانه‌ها است و این در حالی است که اگر شناسایی خانه‌های خالی به خوبی انجام نشود، قطعاً در مالیات ستانی با مشکل روبرو هستیم.

وی خاطر نشان کرد: آمار مربوط به خانه‌های خالی در اصفهان نشان می‌داد شرایط کمی بهتر شده است، اما هنوز قابل قبول نیست.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه مشکل عمده دیگری که از دریافت مالیات از خانه‌های خالی وجود دارد، دسترسی به اطلاعاتی ناقص است باعث شده تا آنچه که مطالبه می‌شود عمدتاً با اعتراض مردم مواجه می‌شود. بنابراین لازم است شناسایی خانه‌های خالی با دقت ویژه‌ای انجام شود.

مزیکی تاکید کرد: میزان مالیات مطالبه شده از خانه‌های خالی استان اصفهان کمتر از یک میلیارد تومان بوده است.

کد خبر 682382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.