اگر مردم هوشیار نباشند، بلای دوران امام حسن (ع) بر سرشان می‌آید

در طول تاریخ زندگی ائمه، شاید یکی از سخت‌ترین دوران‌ها به دوران زندگی امام حسن (ع) بازگردد، شیعیان آن زمان نیز در امتحانی سخت قرار گرفتند که در این گزارش به مرور بیانات برخی علما در این باره می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز هفتم صفر به روایتی سالروز شهادت امام مجتبی (ع) است؛ اگر به طول تاریخ زندگی ائمه نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که شاید یکی از سخت‌ترین دوران‌ها به دوران زندگی ایشان بازگردد، شیعیان آن زمان نیز در امتحانی سخت قرار گرفتند، بر همین اساس برخی خواص دوران امام حسن (ع) با موضع‌گیری‌ها و رفتارهای نادرست خود باعث شکست جریان حق شدند که در ادامه به مرور بیانات برخی از علما در این باره می‌پردازیم:

امام خمینی (ره):

«امام حسن (ع) آن‌قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت، از دیگران نداشت؛ اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه‌ای دارد عمل می‌کند؛ با خیال کوچکشان، با افکار ناقصشان، در مقابلش ایستادند و غارتش کردند، اذیتش کردند، شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند.»

اگر مردم هوشیار نباشند، بلای دوران امام حسن(ع) بر سرشان می‌آید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

«اگر مردم هوشیار نباشند، همان بلایی بر سرشان خواهد آمد که بر سر مردم مسلمان در دوره امام حسن (ع) و بعضی از دوره‌های دیگر آمد؛ در آن زمان، چون مردم هوشیار و آگاه نبودند، جریان حق شکست خورد. اگر آگاهی و هوشیاری باشد، وحدت کلمه هم هست؛ مراقب باشید که وحدت کلمه را حفظ کنید! موقعیت‌ها را به درستی درک کنید و بدانید که امروز، اساسی‌ترین کار ما توجه به این امور است.»

اگر مردم هوشیار نباشند، بلای دوران امام حسن(ع) بر سرشان می‌آید

شهید مطهری:

«اگر امام حسن (ع) می‌جنگید، جنگ چند ساله‌ای میان دو گروه عظیم مسلمین شام و عراق رخ می‌داد و چندین هزار نفر مردم از دو طرف تلف می‌شدند، بدون آن که یک نتیجه نهایی در کار باشد؛ احتمال اینکه بر معاویه پیروز می‌شدند _آن‌طور که شرایط تاریخ نشان می‌دهد_ نیست و احتمال بیشتر این است که در نهایت امر شکست از آنِ امام حسن (ع) باشد. این چه افتخاری بود برای امام حسن که بیاید دو سه سال جنگی کند که در این جنگ از دو طرف چندین ده هزار و شاید متجاوز از صد هزار نفر آدم کشته شوند و نتیجه نهایی‌اش یا خستگی دو طرف باشد که بروند سر جای خودشان یا مغلوب شدن امام حسن و کشته شدنش در مسند خلافت؟ اما امام حسین (ع) یک جمعیتی دارد که همه آن ۷۲ نفر است. تازه آن‌ها را هم مرخص می‌کند، می‌گوید می‌خواهید بروید، بروید، من خودم تنها هستم. آن‌ها ایستادگی می‌کنند تا کشته می‌شوند؛ یک کشته شدن صددرصد افتخارآمیز.»

اگر مردم هوشیار نباشند، بلای دوران امام حسن(ع) بر سرشان می‌آید

امام موسی صدر:

«همه امامان نور واحد هستند. هریک از امامان اگر به جای امام حسن (ع) بود، همان می‌کرد که او کرد و همان موضعی را می‌گرفت که او گرفت. نقش امام حسن (ع) در میان امامان، نقش فداکاری و نقش سرباز گمنام بود.»

اگر مردم هوشیار نباشند، بلای دوران امام حسن(ع) بر سرشان می‌آید

کد خبر 682360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.