طرح ویژه احیاء باغات اراک به تصویب شواری عالی معماری رسید 

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: شرح خدمات طرح ویژه احیای باغات سنجان، کرهرود و قنات ناصری با هدف تلطیف هوای اراک در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد.

علیرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: وسعت این باغات یک‌هزار هکتار است که در گذشته به عنوان ریه‌های شهر اراک نقش مؤثری در تلطیف هوا و شادابی داشته که با این طرح تلاش می‌شود تا تحولی در آب و هوای منطقه شکل گیرد.

وی افزود: با توجه به وضعیت ویژه باغ‌ها و اراضی کشاورزی پیرامون کلانشهر اراک و نقشی که در حفظ سلامت این کلانشهر دارد، این طرح در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی قرار گرفت و ضرورت تهیه طرح در شورای عالی به تصویب رسید.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: شرح خدمات طرح اهمیت بیشتری دارد که توسط این نهاد با بهره‌گیری از نظرات متخصصان تهیه و تدوین شد و در اختیار دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهر سازی قرار گرفت.

عزیزی اظهار کرد: پس از نشست کارشناسی متعدد و بهره‌گیری از نظرات سایر اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به خصوص سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده وزارت جهاد کشاورزی، در هفته گذشته، شرح خدمات تهیه طرح در وزارت راه و شهرسازی نهایی شد.

وی اضافه کرد: در سطح ملی نیز شهرهای معدودی تاکنون موفق به اخذ چنین مجوزی از بالاترین مرجع شهرسازی کشور شده‌اند که اهمیت موضوع را مشخص می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه اراک چهارمین شهری است که این طرح برای باغات آن اجرایی می‌شود گفت: این شهرهای شامل باغات ناژوان در شهر اصفهان، طرح باغستان‌های قزوین و طرح ویژه باغات قصرالدشت شیراز است.

وی ادامه داد: در این طرح که با رویکرد حفاظت فعال تهیه و تدوین شده است، با ارائه مجوزهای قانونی، امکان بهره‌برداری اقتصادی از باغات را برای باغداران ایجاد می‌کند تا علاوه بر حفظ باغات، امکان ایجاد فضای تفرجگاهی برای مردم هم فراهم شود.

عزیزی تصریح کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی در اسرع وقت نسبت به عقد قرارداد با مشاورین ذی‌صلاح، شرح خدمات مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را در دستور کار قرار می‌دهد.

وی افزود: این طرح با هماهنگی‌های قبلی در سطح استان، میان شهرداری و اعضای شورای شهر اراک و همچنین جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت صورت گرفته است.

کد خبر 682286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.