توجه به رویکرد مشارکت‌مبنا در مدیریت شهر ضروری است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: احساس می‌کنیم حکمرانی باید متحول شود و یکی از مسائلی که موجب شده اعتماد این روزها دست‌خوش حساسیت باشد، حکمرانی است و رویکردی که می‌تواند آن را متحول کند، حکمرانی مشارکت‌مبنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز_ چهارشنبه یکم شهریورماه_ در چهارمین نشست مشورتی شهراندیشان اظهار کرد: فلسفه حضور مدیران شهری خدمت است و مزدی که به مدیران شهری می‌رسد، اعتماد عمومی است.

وی افزود: احساس می‌کنیم حکمرانی باید متحول شود و یکی از مسائلی که موجب شده اعتماد این روزها دست‌خوش حساسیت و حرف و حدیث‌هایی باشد، حکمرانی است، همچنین رویکردی که می‌تواند آن را متحول کند، حکمرانی مشارکت مبنا است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به الگوی تلسکوپی خاطرنشان کرد: وقتی بین شهردار و شهروند هیچ حلقه‌ای نباشد، شهردار از شهروند پرداخت عوارض، رعایت حقوق شهروندی و کمک در این زمنیه‌ها و شهروند از شهردار نیز کیفیت سریع و ارزان در عرصه خدمت را می‌خواهد که با سایر شهرها مقایسه می‌شود.

وی افزود: ادعا دارم اگر شهردار، اصفهان را به بهترین شهر جهان تبدیل کند، اما در قالب‌های مختلف حواس آن به شهروندان نباشد، به صورت احتمالی اعتماد عمومی بالا نخواهد رفت.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه سه قالب با عنوان‌های شهربان، شهراندیش و شهریار در باشگاه شهراندیشان تعریف شده است، اضافه کرد: شهربان شهروند مشارکت‌جویی است که وقتی مشکلی را می‌بیند، آن را منعکس می‌کند؛ شهروندانی را داریم که رکوردار تماس با سامانه ارتباطات مردمی هستند که از آن تقدیر می‌کنم و آن را تهدید نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه شهراندیش کسی است که بر اساس دانش خود مشورت و هم‌فکری می‌دهد و جلسه امروز نیز در همین قالب است، افزود: شهریار کسی است که یار شهر می‌شود و یک توسعه دهنده در عرصه ساخت‌وساز که نمی‌گذارد شهر فرسوده نشود، شهروندی که خانه خود را می‌سازد و کسی که در یک سازمان مردم‌نهاد در حال فعالیت اجتماعی برای رفع مسائل شهر است را شامل می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اگر حلقه‌های تلسکوپی داخل هم زنجیره خوبی را تشکیل دهد، خوب است و اعتماد عمومی بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه چند مدل رویداد در باشگاه شهراندیشان برنامه‌ریزی می‌شود، افزود: رویدادهایی همچون شهرجو و شهر آموز جنبه توانمندسازی دارد تا مدیریت شهر را برای دانش‌آموزان و دانشجویان شبیه‌سازی می‌کند.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه موضوع شهرگاه به‌عنوان رویدادهای چالش‌معکوس برگزار می‌شود که شبکه مسائل شهر را به دانشگاه‌ها می‌بریم و به‌جای اینکه دانشگاه به پیشنهاد دهد، مسئله را در این مکان پژوهشی مطرح می‌کنیم، ادامه داد: یک شهر گفت‌وگو جلسه حال حاضر و جلسه‌ای حرفه‌ای است که منتخبی از نظرات نظرسنجی مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: عصرانه شهراندیشی نیز گپ و گفت صمیمی است که چهارشنبه اول هر ماه با حضور مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر و شهراندیشان برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مناظره شهری نیز زمانی که موضوعی موافقان و مخالفان سنگینی داشته باشد، برگزار می‌شود.

وی افزود: شورای اسلامی شهر دغدغه داشت که نظر نخبگان شهر درباره برنامه راهبردی چیست، بنابراین مأموریت آن به مرکز پژوهش‌های شورا واگذار شد و این نظرسنجی با همکاری بیش از ۵۰۰ شهروند انجام شد که تأیید شهراندیشان درباره اولویت‌های ارزشی و اهداف کلان برنامه راهبردی را شاهد بودیم.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه همه اصفهانی‌ها بر موضوعات محیط زیستی شهر حساسیت دارند، افزود: هر کلمه‌ای که شهراندیشان نوشته باشند، به اهداف کلان و خرد تبدیل می‌شود.

کد خبر 682256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.