بازداشت عکاس تسنیم مشکوک است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بازداشت عکاس خبرگزاری تسنیم به دلیل اینکه برای یک خبرنگار ایرانی اتفاق افتاده است، مشکوک به نظر می‌رسد و باید از زوایای مختلف پیگیری شود.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره بازداشت عکاس خبرگزاری تسنیم توسط طالبان اظهار کرد: این اقدام طالبان، در کنار بستن برخی از دفاتر ایرانی که سال‌ها در آنجا برای مردم خدمت می‌کردند، مشکوک به نظر می‌رسد.

وی افزود: محمد حسین ولایتی به عنوان یک خبرنگار رسمی و به شکل قانونی به آنجا رفته است و طبیعتاً می‌تواند به شکل قانونی برگردد و چند باری هم تردد داشته است. در حال حاضر از طریق وزارت امور خارجه در افغانستان پیگیر موضوع هستیم و صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه امیدواریم ایشان در اولین فرصت به کشور برگردد، ادامه داد: در زمینه بازگرداندن ایشان جدیت وجود دارد. لازم به ذکر است در زمان‌هایی که دولت‌های قانونی و باثبات در افغانستان سر کار بودند، خبرنگاران بدون مشکل و آزادانه کار خود را انجام می‌دادند و این یک عرف بین‌المللی است.

مالکی افزود: این حرکت به دلیل اینکه برای یک خبرنگار ایرانی اتفاق افتاده است، مشکوک به نظر می‌رسد و باید از زوایای مختلف پیگیری شود. پیش از این اتفاق نیز، بخشی از دفاتر ایرانی در افغانستان بسته شد و این مسائل علی‌رغم خویشتن‌داری ایران قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایمنا، محمدحسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم، روز شنبه، بیست‌ونهم مرداد، در حالی که به‌صورت قانونی و از طریق مرز هوایی به‌منظور سفری غیرکاری وارد افغانستان شده بود و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، هنگام بازگشت در فرودگاه کابل بدون هیچ توضیح مشخصی بازداشت شده است و تا این لحظه رایزنی مقامات ایرانی با طالبان به نتیجه نرسیده است.

لازم به ذکر است که کمتر از یک ماه پیش نیز، طالبان بدون اطلاع قبلی و بدون ارائه هرگونه دلیل موجه و یا استناد حقوقی، اقدام به تعطیلی دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره)، در شهرهای کابل، مزار شریف و هرات کرده بود.

کد خبر 682145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.