آب بندی خودرو صفر + اهمیت، سرعت مناسب ماشین و بهترین روش

آب بندی ماشین به معنای آماده شدن موتور و قطعات خودرو صفر برای استفاده مداوم و دراز مدت است.

به گزارش ایمنا، آب بندی کردن خودرو درواقع یکی از مقدماتی ترین کارهایی است که پس از خرید یک خودرو صفر (نو) باید انجام شود. می‌توان گفت بهترین روش آب بندی کردن خودرو نو این است که راننده اتومبیل را تا ۳۰۰ کیلومتر آرام براند، یعنی ۳۰۰ کیلومتر اولیه حرکت خودرو به شکلی در نظر گرفته شود که با سرعت آرام ماشین را حرکت دهد. در ناهمواری‌ها و مسیرهای صعب‌العبور هرگز رانندگی نکند، با طولانی شدن مدت رانندگی و همچنین فشردن گاز زیاد به خودرو خود فشار نیاورد تا اتومبیل نرم و به اصطلاح آب بندی شود.

آب بندی ماشین چیست

آب‌بندی کردن خودرو یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات بعد از خرید خودروی صفر است و به مدت زمان آماده شدن موتور و هماهنگی قطعات خودروهای صفر کیلومتر جهت استفاده طولانی مدت، گفته می‌شود.

بهترین روش برای آب بندی خودرو

خودروهای صفر کیلومتر باید آب بندی شوند و اگر این کار به درستی انجام شود، خریداران و مصرف کنندگان این خودروها می‌توانند سال‌ها از خودروی خود به خوبی و با خیال آسوده استفاده کنند. در واقع آب بندی معنای دقیق فرایندی است که باعث ایجاد هماهنگی میان قطعات خودرو شده و کارایی آنها را تضمین می‌کند. بهترین روش انجام این فرایند استفاده متداول از خودرو صفر کیلومتر با دور موتور ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ است. پس از چند دقیقه که خودرو با این دور موتور کار کرد بهتر است به موتور کمی استراحت بدهید تا دور موتور پایین بیاید. اگر چه امروزه خودروهای ساخته شده توسط برخی از شرکت‌ها نیازی به آب بندی ندارد اما بهتر است تمامی قطعات ماشین تازه خریداری شده را پس از تحویل به خوبی بررسی کرده تا اگر نقصی وجود دارد یا قطعه‌ای به درستی فیکس نشده یا پیچی محکم بسته نشده است، همان ابتدا مشخص شده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

آب بندی خودرو صفر + اهمیت، سرعت مناسب ماشین و بهترین روش

راه‌های مختلف آب بندی کردن خودرو

آب بندی کردن اتومبیل نیز روش‌های مختلفی دارد. ساده‌ترین این روش‌ها این است که شما می‌توانید پیش از تحویل خودرو درخواست کنید که خودرو شما توسط شرکت سازنده آب بندی شده و سپس به شما تحویل داده شود. البته قبل از آن باید از امکان این کار توسط شرکت تحویل دهنده خودرو مطمئن شوید. اگر خودتان مایل به آب بندی خودرو صفر کیلومتر هستید باید برای این کار در ۳۰۰ الی ۵۰۰ کیلومتر اول سرعت خودرو خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که دور موتور بیشتر از ۲۰۰۰ و حتماً کمتر از ۴۰۰۰ دور در دقیقه باشد. در زمان آب بندی هرگز به خودرو خود فشار وارد نکنید چرا که احتمال خرابی در اتومبیل صفر شما افزایش می‌یابد. در این میان برای آنکه این فرایند به درستی و طبق اصول مناسب انجام شود، حتماً قطعات مختلف خودرو را نیز بررسی کنید و اگر نقصی مشاهده کردید به سرعت برای رفع آن به نزدیک‌ترین نمایندگی خودروسازی مراجعه کنید.

اهمیت آب بندی خودرو

همانطور که از ظاهر و عملکرد هر خودرو مشخص است، خودرو دارای یک سیستم مختلف و پیچیده‌ای است که برای شروع به کار و حرکت نیاز به نیرو و انرژی دارد. این نیرو بوسیله یک سری انفجار درون موتور اتومبیل صورت گرفته و البته حرارت و گرمای تولیدی قابل توجهی را نیز همراه دارد. به علاوه اینکه دیگر قطعات بیشمار درون خودرو نیز فشار زیادی را در زمان فعالیت اتومبیل تحمل می‌کنند. همچنین از آنجا که آب بندی نکردن ماشین می‌تواند در آینده سبب آسیب بیشتر به قطعات خودرو شود، می‌توان گفت این فرایند یکی از مهم‌ترین و با اهمیت ترین اقدامات در استفاده از خودرو نو است.

آب بندی خودرو صفر + اهمیت، سرعت مناسب ماشین و بهترین روش

نرم شدن خودرو پس از آب بندی

نرم کار کردن خودرو اصطلاحی است که میان مکانیک کارها رواج دارد و نشان دهنده عملکرد صحیح و درست اتومبیل است. با توجه به اینکه نرم کار کردن قطعات در خودرو حائز اهمیت است، آب بندی اتومبیل بهترین کار برای تحقق این مورد به شمار می‌رود. به طور مثال تصور کنید که دو عدد قطعه فلزی به شکلی قرار است با هم کار کنند و روی یکدیگر سایش ایجاد کنند؛ پس می‌بایست سطح این دو قطعه طوری پرداخته شود که به یکدیگر آسیب نزند و باهم کار کنند. آب بندی اتومبیل صفر کیلومتر هم با همین هدف انجام می‌شود تا این قطعات از حالت خشک خارج شده و نرم با یکدیگر کار کنند.

آب بندی در خودروهای جدید

اگرچه در این روزها بسیاری از شرکت‌های خودروسازی وظیفه آب بندی را خودشان به عهده می‌گیرند اما برای اطمینان باید بررسی این مورد توسط شما نیز انجام شود. برای مثال کارخانه‌هایی مانند هیوندای یا تویوتا این آب بندی را روی خودرو انجام می‌دهند ولی برای دیگر شرکت‌ها باید تحقیق انجام شود. نکته‌ای که می‌توان به آن نیز اشاره کرد توجه به کاتالوگ یا همان دفترچه راهنمای اتومبیل است که در برخی از آنها نیز تاکید شده است که اتومبیل آب بندی شده یا نیاز به آب بندی دارد.

کد خبر 682006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.