آغاز رهاسازی پُرچالش پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما توسط ژاپن

ژاپن امروز اعلام کرد که رهاسازی بیش از یک میلیون متریک‌تن آب رادیواکتیوی تصفیه شده از نیروگاه اتمی ویران شده فوکوشیما به اقیانوس آرام را بیست‌وچهارم آگوست آغاز خواهد کرد؛ این تصمیم انتقاد شدید چین همچنین افراد محلی را برانگیخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که نخستین عملیات آزادسازی آب رادیواکتیو تصفیه‌شده از نیروگاه اتمی ویران شده فوکوشیما از روز پنجشنبه آغاز می‌شود و میزان آن در مجموع ۷۸۰۰ متر مکعب حدود ۱۷ روز خواهد بود.

بنا بر اعلام شرکت برق توکیو (تپکو)، این آب حاوی حدود ۱۹۰ بکرل تریتیوم در هر لیتر است که کمتر از حد مجاز شرب سازمان بهداشت جهانی (۱۰۰۰۰ بکرل در لیتر) است؛ بکرل واحدی از رادیواکتیویته است.

ژاپن گفته است که رهاسازی این آب بی‌خطر است اما هنوز تعدادی از افراد محلی نسبت به این ادعا اظهار تردید کرده‌اند. ماهیگیران ژاپنی شاغل در این منطقه نیز از رهاسازی این آب‌ها ابزار نارضایتی کرده‌اند، چراکه باعث بی‌اعتبار شدن ماهی‌های منطقه از حیث سلامت خواهد شد و در نهایت اینکه درآمد آن‌ها را تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد.

انتقادها به رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما توسط ژاپن

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، در ماه ژوئیه به این طرح چراغ سبز نشان داد و اعلام کرد که این طرح مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و تأثیری که بر مردم و محیط‌زیست می‌گذارد «ناچیز» است.

با وجود تضمین‌ها، بعضی از کشورهای همسایه نسبت به ایمنی این طرح ابراز تردید کرده‌اند و اکنون پکن به عنوان بزرگترین منتقد این طرح شناخته می‌شود. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ماه ژوئیه گفت که ژاپن با این تصمیم، خودخواهی و تکبر خود را نشان داده است و با جامعه جهانی در مورد رهاسازی آب مشورت نکرده است. چین با توجه به این مورد، واردات غذاهای دریایی را از ۱۰ استان ژاپن از جمله فوکوشیما و توکیو، ممنوع کرده است.

انتقادها به رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما توسط ژاپن

ژاپن اعلام کرده است که آب برای حذف بیشتر عناصر رادیواکتیو به جز تریتیوم، ایزوتوپ هیدروژن که به سختی از آب جدا می‌شود، فیلتر می‌شود و آب تصفیه‌شده قبل از رهاسازی در اقیانوس آرام به میزان بسیار کمتری از سطح تأیید شده بین‌المللی تریتیوم رقیق می‌شود.

این آب برای خنک کردن میله‌های سوخت نیروگاه فوکوشیما دای‌ایچی استفاده شده بود که در حادثه ناشی از زلزله و سونامی «توهوکو» در سال ۲۰۱۱، فروپاشیده شد و از حیث زیست‌محیطی سواحل شرقی ژاپن را تحت تأثیر قرار داد.

انتقادها به رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما توسط ژاپن

کد خبر 681873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.