کاهش رسوب وجه در خزانه‌داری کل کشور با تمرکز حساب‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با تمرکز حساب نزد خزانه داری کل کشور، ۲۵۰ هزار حساب اصلی و فرعی را به چهار هزار حساب نزد خزانه داری کل کشور تبدیل کردیم تا بتوانیم به صورت لحظه تراکنش‌های حساب‌های این دستگاه‌ها را رصد کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، سید احسان خاندوزی اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در زمینه نظارت بر تحقق حساب واحد خزانه گزارشی از وزارت اقتصاد خواست که ما در گزارشی جامعی را ارائه کردیم. در این گزارش آمده است که با چه ابزاری ۲۵۰ هزار حساب اصلی و فرعی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی به خزانه داری کل کشور تبدیل شد به چهار هزار حساب شفاف، آن هم با نظارت لحظه‌ای خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی. ما توانستیم گردش وجوه خزانه داری را سرعت ببخشیم و رسوب در حساب‌های این دستگاه‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: همین امر منجر شد تا بتوانیم بدون استقراض از بانک مرکزی و استفاده از تنخواه بانک مرکزی، با مبالغ رسوب شده در این حساب‌ها ماه‌هایی که دولت دارای درآمد کمتر از نیمه دوم است را سپری کنیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: پایان سال ۱۴۰۲ مسئله پرداخت‌های اعتباری در حوزه خزانه داری به ذینفع نهایی را اجرایی می‌کنیم، یعنی این مبالغ مستقیماً به خریداران از پیمانکاران طرح‌های عمرانی کشور پرداخت خواهد شد تا در حوزه سلامت خزانه داری پیش رفته باشیم.

به گفته خاندوزی، اتفاق دیگری که در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد این بود که با توجه به انتشار صورت‌های مالی ۱۱۲۴ شرکت دولتی به صورت شفاف، همچنان برخی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت‌های دولتی که در لایه سه و چهار قرار دارند از انتشار صورت‌های مالی خود امتناع می‌کنند که تلاش ما این است تا پایان سال ۱۴۰۲ این عدد را با حدود ۵۰ درصد افزایش برای تمام شرکت‌های دولتی لایه ۳ و ۴ را برای اولین بار شفاف خواهیم کرد.

کد خبر 681798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.