برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی پس از ۶ سال

وزیر امور خارجه گفت: از سال ۲۰۱۷ تا کنون کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار نشده و این یکی از دستاوردهای سفر آقای وزیر خارجه به ایران است.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با زامبری عبدالقدیر وزیر خارجه مالزی، اظهار داشت: امروز گفتگوهای مهم و سودمندی را در خصوص توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو جانبه میان دو طرف و برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم.

وی گفت: در خصوص تحولات جهان اسلام باتوجه به جایگاه بالای مالزی در میان کشورهای اسلامی گفت‌وگوهای مهم و ارزشمندی انجام شد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: اتّفاق نظر داریم که کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف در تهران به زوی برگزار می‌شود و از سوی ایران وزیر ارتباطات ریاست این کمیسیون را عهده دار خواهد بود.

امیرعبداللهیان گفت: از سال ۲۰۱۷ تا کنون کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار نشده و این یکی از دستاوردهای سفر آقای وزیر خارجه به ایران است.

دعوت از آیت الله رئیسی برای سفر به مالزی

وی ادامه داد: دو طرف بر نقش مهم دیپلماسی سران تاکید کردیم و آقای رئیسی رئیس جمهور ایران از نخست وزیر مالزی برای سفر به تهران دعوت کردند و دعوت متقابلی نیز برای ایشان وجود دارد و ما از طریق دیپلماتیک در حال تنظیم زمان سفر سران میان دو طرف هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در موضوعات دوجانبه امروز برای آماده سازی اسناد قابل امضا در جریان دیدار سران دو کشور اتفاق نظر داشتیم و تیم‌های دو طرف تلاش خود را در پایتخت‌های خود انجام خواهند داد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: امروز وزیر خارجه مالزی در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با حضور جمعی از افراد اندیشکده‌ای جلسه خوبی را داشتند.

وی افزود: همچنین اتفاق نظر داریم که مسابقات ورزشی دوستانه‌ای میان دو طرف داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالای مالزی در بازار حلال و کیفیت خوب تولیدات حلال ایران موافقت شد که در این زمینه با یکدیگر در سطح جهانی همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و سندی هم میان سازمان استاندارد دو طرف در حال آماده شدن است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در بخش‌های کنسولی هم نسبت به استرداد مجرمین توافق کردیم با همکاری دستگاه قضایی دو طرف در تبادل‌های خود تسریع ببخشیم و در گام اول موافقت شد که زندانیان زن در آینده‌ای نزدیک تبادل شوند.

وی گفت: امروز همچنین در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای، جنگ اوکراین، تحولات افعانستان، سوریه و فلسطین نیز تبادل نظر دلشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: معتقدیم منطقه صحنه حدیدی از روابط را تجربه می‌کند و رهبران منطقه بر تامین امنیت درون زا تاکید بیشتری دارند و نگاه توسعه محور برای کشورهای منطقه با شعار امنیت برای همه در منطقه هستیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: رژیم صهیونیستی تنها رژیم تجاوزگر و اشغالگر منطقه است که امیدواریم با همکاری کشورهای منطقه و جهان اسلام حمایت قوی‌تر از مردم فلسطین داشته باشیم.

وی افزود: همچنین، هتک حرمت به کتب آسمانی و قرآن کریم را در این دیدار قویاً محکوم کردیم و مایلم به نام جمهوری اسلامی ایران به دولت‌ها و پلیس سوئد و دانمارک هشدار بدهم که جهان اسلام تداوم هتک حرمت به قران کریم را تحمل نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این دو کشور با این روشی که پیش گرفتند نگران جدی رشد و توسعه افراط‌گرایی، خشونت و ترویسم در اروپا باشند و ثانیاً بدانند که بر اساس نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای اسلامی ایده تحریم کالاهای این دو کشور مطرح و توسط افراد حاضر هم پیگیری می‌شود.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: تا دیر نشده است این دو کشور نسبت به رویه اشتباه خود تجدید نظر کنند.

تقویت تعاملات ایران و مالزی

عبدالقدیر نیز در این نشست گفت: ابتدا از آقای امیرعبداللهیان تشکر می‌کنم برای دعوت از این جانب و همچنین از مهمان نوازی گرم ایران تشکر می‌کنم، سفر اول من به تهران گام مثبتی از سوی مالزی در جهت تقویت روابط با ایران است. سفر من همچنین نشان دهنده تعهد دولت اتحاد مالزی تحت رهبری نخست وزیر مالزی در جهت تقویت روابط با تمامی کشورهای مسملمان است.

وی افزود: ما از طریق تعاملات با این منطقه دارای پویایی هستیم، در طول نشست امروز ما در خصوص پیشرفت روابط دوجانبه موجود و پتانسیل همکاری در حوزه‌های مختلف گفتگو داشتیم.

وزیر امور خارجه مالزی بیان کرد: همچنین درباره همکاری در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و آموزش نیز صحبت کردیم. همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله فلسطین و اسلام هراسی نیز صحبت کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اولین فرصت ممکن با هدف تداوم همکاری‌ها ما منتظر سفر اقای وزیر هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 681658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.