واحدهای کار و اشتغال در مناطق ویژه و آزاد طرح طبقه‌بندی مشاغل را جدی بگیرند

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود ۴۰ منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در کشور گفت: واحدهای کار و اشتغال در این مجموعه‌های اقتصادی باید اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل را جدی بگیرند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، علی‌حسین رعیتی‌فرد امروز _دوشنبه، سی‌ام مردادماه_ در مراسم معارفه مدیر واحد کار و خدمات اشتغال بندر شهید رجایی با گرامی‌داشت هفته دولت و یاد کرد خاطره شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت، اظهار کرد: در راستای تأکیدات جدی مقام معظم رهبری در مسئله جهاد تبیین اقدامات دولت‌ها باید به‌صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی در این رابطه به تبیین اقدامات و عملکرد بندر شهید رجایی در دولت‌های مختلف اشاره کرد و افزود: با وجود تحریم‌ها، تورم و مشکلات اقتصادی راه‌های نرفته زیادی برای تقویت حوزه دریانوردی و فعال شدن اقتصاد دریامحور وجود دارد که در دولت سیزدهم برای رسیدن به این مهم تلاش خواهد شد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم قرارداد کار دریانوردان با همکاری سازمان بنادر تدوین و در سازمان جهانی ترجمه و رونمایی شد، از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا، پیمان‌های دسته جمعی به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات جامعه کار است که با همکاری سازمان بنادر انجام شد.

وی افزود: در حوزه روابط کار سعی کردیم با مشورت ادارات کل تعاون در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان و گیلان و مازندران نظریه‌های مشورتی برای رسیدگی به دعاوی دریانوردان داشته باشیم.

رعیتی‌فرد با اشاره به وجود ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی، هفت منطقه آزاد و هشت منطقه آزاد در شرف تأسیس در کشور، گفت: در راستای هم‌افزایی و پیگیری امور در قانون کار، تلاش می‌کنیم واحدهای کار و اشتغال در ادارات و سازمان‌ها به ویژه مناطق آزاد و تجاری فعال‌تر شده و رسمیت پیدا کنند.

وی در بخش دیگری به اهمیت رابطه کارگر و کارفرما، احقاق حقوق کارگران و اجرای عدالت در پرداخت حقوق ماهانه و ضرورت ارتقا بهره‌وری بر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تاکید کرد و افزود: برابر با ماده پنج آئین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۴۹ قانون کار باید کارفرمایان مادر را ملزم به تهیه طرح طبقه‌بندی مشاغل کند و براساس این آئین‌نامه کارگران باید براساس تجربه، تخصص و پست کاری، حقوق و مزد دریافت کنند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح تفاوتی میان نیروهایی که به صورت مستقیم با شرکت قرارداد دارند و نیروهای پیمانکاری وجود نخواهد داشت، ادامه داد: براساس قانون همه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در طرح طبقه‌بندی مشاغل رتبه‌بندی شوند و مزد و مزایای آن‌ها در چارچوب ضوابط و نظام جبران خدمات این طرح پرداخت شود.

وی در پایان با بیان اینکه طبق ماده ۸۵ قانون کار، حفظ و صیانت از نیروی کار و منابع مادی کشور یکی از وظایف اصلی این وزارت کار است، بر جدی گرفتن بازرسی‌ها و مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی با حوزه واحد کار و اشتغال در راستای ایمنی کار و احقاق حقوق کارگران تاکید کرد.

وجود ۱۴ هزار کارگر در بندر شهید رجایی

حسین عباس‌نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با بیان اینکه بندر شهید رجایی با ۴۸۰۰ هکتار وسعت بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می‌کند، اظهار کرد: با توجه به گستردگی و حجم فعالیت در بخش‌های مختلف دریایی و بندری منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، ساماندهی نیروهای شاغل در این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به وجود ۱۴ هزار نیروی شاغل در این بندر افزود: از این تعداد ۹ هزار کار روزکار و پنج‌هزار نیز نیروی شب کار هستند که در حوزه‌های دریایی، بندری و پشتیبانی مشغول به کار هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم‌چنین با اشاره به ورود پنج‌هزار کامیون در این بندر و ضرورت خدمات‌دهی مناسب به جامعه کارگری شاغل در بندر شهید رجایی گفت: برآورده کردن انتظارات کامیون‌داران و به ویژه جامعه کارگری در این بندر نیازمند مدیریت منسجم است.

وی ابراز امیدواری کرد که در دوره مدیریت جدید واحد کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی کارها به صورت ویژه و براساس ضوابط و قوانین کار پیگیری و دنبال شود.

عباس‌نژاد گفت: بیش از سه دهه است که امور تصدی‌گری به صاحب اصلی آن رسیده و شرکت‌های خصوصی با اقتدار کارها را به پیش برده‌اند.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم طی حکمی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع «حمید جهرمی‌نژاد» به عنوان مدیر واحد کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی معرفی شد.

کد خبر 681657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.