مدارس کشور تحت تاثیر زلزله خاموش

فرونشست پدیده‌ای است که مناطق مختلف کشور با آن دست به گریبان هستند و اکنون صدای این زلزله خاموش از مدارس به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرونشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد، بنابراین سطح زمین شکاف عمیقی پیدا می‌کند، البته ممکن است به دلیل حوادث طبیعی مانند زمین لرزه، فرسایش و تشکیل گودال نیز فرونشست ایجاد شود، پدیده‌ای که نقاط مختلف کشور را تحت تأثیر قرار داده و اخبار فرونشست در شهرهای مختلف مدام به گوش می‌رسد، لازم است بدانیم فضای شهری و مناطق مستعد خشکسالی بیشتر در معرض این پدیده قرار دارند، زیرا زمین خشک‌تر و در نتیجه احتمال ترک خوردن آن بیشتر است، در این بین فرونشست زمین در مدارس کشور از جمله تهران و اصفهان همچنان تداوم دارد و باید برای رفع این خطر چاره‌ای اندیشیده شود.

تخلیه چند مدرسه در تهران و اصفهان به دلیل فرونشست زمین

حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در رابطه با استحکام مدارس گفت: از دید ما استحکام بنا یعنی سازه در برابر زلزله، سیل و حتی آتش‌سوزی مستحکم است. با توجه به این معنا حدود ۸۱ درصد کلاس‌های درس کشور مستحکم هستند و همه ۱۵ هزار مدرسه‌ای که اخیراً تحویل دادیم و مدارسی که جدید می‌سازیم همگی استانداردهای لازم را دارند. در کشور تقریباً ۶ درصد از مدارس نیاز به تخریب و بازسازی دارند، یعنی پر خطر تشخیص داده می‌شوند چراکه به جز عوامل بیرونی، سازه مدرسه به تنهایی و به خودی خود جان دانش آموزان را تهدید می‌کند. ما این مدارس را تخلیه کرده‌ایم. آمار این امر در هر استانی متفاوت است و برای مثال در تهران و اصفهان به خاطر فرونشست، این تخلیه را داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که در زلزله خوی چند مدرسه تخریب شدند اظهار کرد: در زلزله خوی مدرسه‌ای تخریب نشد، فقط ترک‌های جدی و بُرشی در مدارس داشتیم. خودمان در پی زلزله خوی و با توجه به آسیبی که به این مدارس وارد شده بود آنها را تخریب کردیم که هنوز کار نوسازی آنها پایان نرسیده است. ساخت این مدارس در صورت تأمین اعتبار حداقل تا مهر سال آینده یعنی مهر ۱۴۰۳ طول می‌کشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان سخنان خود تاکید کرد: اما مدارسی که نیازمند مقاوم سازی هستند، در واقع سازه به خودی خود تهدید برای بچه‌ها ندارد و اگر زلزله‌ای بیاید این اتفاق رخ می‌دهد که در خصوص این مدارس باید سازه را مستحکم کنیم. به گفته وی در قالب ۱۰۴ هزار کلاس درس، ۳۰ هزار کلاس نیاز به تخریب، بازسازی یا نوسازی و ۷۰ هزار کلاس نیاز به مقاوم سازی و نوسازی دارد.

احیای ۱۵۰ مدرسه تحت تأثیر فرونشست در اصفهان با بهره‌مندی از سازه‌های سبک

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی در کشور، پدیده نوظهور فرونشست سبب از مدار خارج شدن حدود ۱۵۰ واحد آموزشی در اصفهان شده است، گفت: استفاده از سازه‌های سبک یکی از راهکارهای ساخت مدارس در مواجه با فرونشست زمین است. تغییرات معماری می‌تواند متناسب‌تر با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشد و از مصالح به‌روزتر استفاده کرد.

تداوم فرونشست زمین در مدارس اصفهان

بهرام نادی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان درباره بحران فرونشست مدارس اصفهان اظهار کرد: مطابق با مشاهدات میدانی اکنون بر اثر فرونشست زمین، برخی از مدارس تخلیه شدند که تداوم و روند فرونشست زمین در مدارس اصفهان صعودی است.

وی در رابطه با راهکارهای کنترل فرونشست زمین در اصفهان، افزود: به‌صورت منطقی باید برنامه‌ریزی‌های لازم اجرایی شود تا بیش از این به شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان آسیب وارد نشود؛ چرا که با فقدان تصمیمات قانونی و پیگیری برنامه‌ها، چنان‌چه سفره‌های آبخوان تخلیه و ساختمان‌های تاریخی ترک بخورند با آسیب‌های بیشتر و برگشت‌ناپذیری روبه‌رو خواهیم شد، بنابراین خیلی زودتر باید به فریاد بی‌صدای فرونشست نصف‌جهان رسید.

کد خبر 681543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.