شهروندان با خشک‌کردن تفاله‌های چای از تولید شیرابه جلوگیری کنند

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفت: شهروندان می‌توانند با خشک کردن تفاله‌های چای و قهوه، از تولید شیرابه و ایجاد مسمومیت برای محیط زیست جلوگیری کنند.

سیدمهدی سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح جدید «تفاله زباله نیست» اظهار کرد: حدود هفت ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و این پویش، جدا کردن تخصصی پسماند تر از خشک برای شهروندان را آموزش می‌دهد.

وی با بیان اینکه طرح «تفاله زباله نیست» ادامه داستان تفکیک زباله از ۱۸ سال پیش است، افزود: در این طرح جدید قرار است غیر از بحث اولیه تفکیک از مبدا، به‌صورت خاص روی بعضی از زباله‌ها کار کنیم، در واقع قصد داریم زباله‌ها را تفکیک کنیم تا شهروندان متوجه ارزش افزوده آن شوند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان، با اشاره به مصرف بالای چای و قهوه بین مردم تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با جداسازی و خشک کردن تفاله‌های چای و قهوه‌، بهترین کودها را برای باغچه یا گلدان‌های خود تهیه کنند.

وی با بیان اینکه اگر تفاله‌ها به‌صورت تر وارد محیط زیست شود، منجر به تولید شیرابه و در نتیجه با مواد دیگر ترکیب خواهد شد، گفت؛ شیرابه‌ها موجب مسمومیت محیط زیست و کودکان و به‌طور کلی آسیب به محیط زندگی شهروندان می‌شود.

قرار است طرح «تفاله زباله نیست» را در پیاده‌روی اربعین و دهه آخر ماه صفر پیاده‌سازی کنیم.

سجادزاده با اشاره به اینکه با اجرای طرح جدید «تفاله زباله نیست» تهدیدی را به فرصت تبدیل کردیم، اضافه کرد: اصفهان از نخستین شهرهای کشور است که این طرح را از آذرماه سال گذشته با همکاری معاونت محیط زیست و خدمات شهری و سازمان پسماند شهرداری اصفهان اجرا کرده است و از طریق بنرهای شهری به‌صورت جدی‌تر و گام به گام آموزش را جلو می‌برد.

وی گفت: با توجه به برگزاری مراسم و هیئت‌های مذهبی در ماه محرم و مصرف بالای چای در مساجد و موکب‌ها، فرصت را مناسب دیدیم که تفکیک تفاله‌های چای را از هیئت‌ها آغاز کنیم، این کار از یک‌سو فرهنگ‌سازی عمومی به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر می‌توان از این حجم قابل توجه تفاله در مساجد بهترین استفاده را کرد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: قرار است طرح «تفاله زباله نیست» را در پیاده‌روی اربعین و دهه آخر ماه صفر پیاده‌سازی کنیم که تاکنون معاونت خدمات شهری و سازمان پسماند برای دهه اول ماه محرم این مهم را اجرایی و جدا از بحث آموزشی، ابزارهایی از جمله توری و سطل‌های مخصوص آب‌گیری تفاله‌ها را به هریک از موکب‌ها و مساجد اهدا کردند.

وی گفت: با همکاری حوزه خدمات شهری، توانستیم مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی که در اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان به عهده داشتیم را با موفقیت پیاده‌سازی کنیم.

کد خبر 681542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.