آغاز ممیزی املاک و اراضی زرین‌شهر

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری زرین‌شهر گفت: سال ۱۴۰۱ مدیریت شهری زرین‌شهر تدابیر لازم را برای بازنگری و ممیزی املاک شهر اتخاذ و به استناد ماده ۱۹ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها پس از اخذ مجوز از شورای شهر توافق‌نامه‌ای را به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال با سازمان خدمات طراحی شهرداری‌های استان منعقد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا سودایی امروز _دوشنبه سی‌ام مردادماه_ در نشست با خبرنگاران طرح ممیزی املاک را پشتیبان جامع برنامه‌های توسعه شهری دانست و اظهار کرد: شهرداری‌ها به عنوان متولیان اصلی شهر به استناد قانون نوسازی و عمران شهری نقش کلیدی را در زمینه نوسازی و بهسازی، تأمین نیازهای شهری از قبیل احداث، اصلاح و توسعه معابر و تأسیسات عمومی شهر و… دارند، از این رو در سال ۱۳۴۷ قانون نوسازی و عمران شهری به تصویب رسید و بعد از انجام برخی اصلاحات این قانون به مرحله اجرا رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۹ قانون نوسازی، شهرداری‌ها هر پنج سال یک‌بار باید نسبت به تجدید ممیزی املاک شهر اقدام کنند، افزود: آخرین ممیزی املاک زرین‌شهر در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ انجام شده بود اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها طی سال‌های پس از آن بازنگری طرح در خطه طلایی ایران اجرایی نشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری زرین شهر تصریح کرد: ساخت‌وسازهای صورت‌گرفته و همچنین اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی توسط شهرداری زرین شهر از قبیل ایجاد و تعریض خیابان‌ها در طول یک دهه گذشته نیاز به تجدید ممیزی را دوچندان کرده بود و با توجه به نگرش مدیریت شهری در ارائه خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان با تاکید شهردار زرین شهر اجرای طرح ممیزی املاک در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ مدیریت شهری زرین شهر تدابیر لازم برای بازنگری و ممیزی املاک شهر اتخاذ شد و با توجه به تجربیات موفق و ارزشمند سازمان خدمات طراحی شهرداری‌های استان اصفهان در اجرای این طرح، به استناد ماده ۱۹ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها پس از اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر توافق‌نامه‌ای به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال و به مدت شانزده ماه با این سازمان منعقد شد.

سودایی با اشاره به اینکه با اجرای طرح ممیزی املاک، علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات شهری، افق توسعه شهر تعریف و طبقه بندی خواهد شد، اضافه کرد: پس‌از پیش‌بینی مقدمات لازم همچون محل ستاد ممیزی، تعیین مجری پروژه توسط سازمان خدمات طراحی و عملیات اجرایی طرح ممیزی املاک از اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری با حضور تیمی ۲۰ نفره آغاز شد.

وی با بیان اینکه داشتن آمار در هر حوزه از اصلی‌ترین ابزار برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مدیران است، افزود: طرح ممیزی املاک زرین شهر در دو بخش بازنگری اطلاعات فرم‌های قبلی و ممیزی املاک جدید با انجام اقداماتی همچون برداشت اطلاعات توصیفی، اطلاعات اعیانی و … و همچنین کنترل فرم‌های کسب و پیشه، به‌روزرسانی نقشه راهنمای بلوک، تخصیص کد نوسازی جدید و نهایتاً نقشه GIS اجرایی خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری زرین شهر جمع‌آوری اطلاعات دقیق را از مشخصه اصلی طرح ممیزی املاک دانست و گفت: در ابتدای اجرای طرح ممیزی املاک، اطلاعات مورد نیاز با مراجعه کارشناسان به درب منازل و… در فرم‌ها پنجگانه و با تکیه بر اطلاعات مالکان و اسنادی چون اسناد مالکیت، پروانه ساختمانی، قبض برق و گاز، صورت‌حساب نوسازی، مدارک شناسایی مالک و پروانه کسب واحد تجاری جمع‌آوری خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با هدف افزایش دقت اطلاعات جمع‌آوری شده، در ستاد ممیزی املاک زرین شهر لایه‌های نظارتی متعددی متشکل از کارشناسان شهرسازی، نوسازی و… تشکیل شده تا اطلاعات جمع‌آوری شده در شهرداری مورد رصد قرار گرفته و پس از تطبیق با فرم قبلی اطلاعات بروز به ثبت برسند.

سودایی با اشاره به اینکه ممیزی جدید با استفاده از نقشه و عکس‌های هوایی و برنامه‌های به‌روز و بر پایه GIS تهیه می‌شود، ادامه داد: سال ۱۳۹۹ عکسبرداری هوایی شهر از طریق سازمان خدمات طراحی شهرداری‌های استان اصفهان با کیفیت فوق‌العاده بالا و تهیه نقشه GIS انجام شد که خطای این پروژه کمتر از چهار سانتی‌متر ارزیابی شده است و با توجه به اجرای پروژه آرشیو الکترونیکی شهرداری انتظار می‌رود شهروندان همکاری خوبی با کارشناسانی که درب منازل حضور پیدا می‌کنند داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم تبدیل پرونده‌های کاغذی به بانک اطلاعاتی الکترونیکی، اضافه کرد: در راستای دولت و شهروند الکترونیک و همچنین طرح جامع ساماندهی و یکپارچه سازی بایگانی، اطلاعات جمع‌آوری شده در ممیزی املاک پس از تأیید نهایی به صورت الکترونیک بایگانی خواهد شد.

سودایی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح امکان دسترسی سریع، آسان و دقیق به تمام اطلاعات بهینه و لازم از پرونده‌های کاغذی بایگانی شهرسازی برای خدمت بهتر و بیشتر به مردم صورت می‌گیرد که به‌طور یقین پس‌از اتمام کار تحول عظیمی در نوع و نحوه خدمات‌رسانی به شهروندان ایجاد خواهد شد و شهرداری زرین‌شهر گام بلندی در جهت دولت الکترونیکی و کاهش زمان صدور مجوزها و خدمات به شهروندان برخواهد داشت.

کد خبر 681471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.