ترویج جنبش شهرک‌های خودکفا در اروپا برای مبارزه با آلودگی هوا

مدیران در شهرهای اروپایی عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق توسعه شهرک‌های خودکفا تردد خودروها را در معابر شهری کاهش دهند و از این طریق به مبارزه با آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اروپا طی دو سال گذشته گرم‌ترین روزهای تابستانی تاریخ خود را تجربه کرده به‌طوری که این رویداد حتی مرگ بسیاری از شهروندان را رقم زده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۳۸ هزار نفر از مردم اروپا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که البته نرخ مرگ‌های ناشی از این بحران در سال ۲۰۲۱ بسیار بیشتر بود و از ۴۵۶ هزار مورد نیز تجاوز کرد. محققان علت این امر را به تولید باورنکردنی دی اکسید نیتروژن نسبت داده‌اند که به‌ویژه خطرات بی‌شماری را پیش روی شهروندان مبتلا به بیماری‌های تنفسی یا آسم قرار داده است.

امروزه مدیران در شهرهای مختلف جهان، به‌خصوص اروپا، عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق رویکردهای مختلف انتشار گازهای آلاینده را در مناطق کاهش دهند و به دنبال آن، اثرات آلودگی هوا را بر سلامت مردم به حداقل برسانند. بدیهی است که حمل‌ونقل نقش مهمی در تولید گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کند، بنابراین روی آوردن به تردد سبز می‌تواند در مبارزه با آلودگی هوا در شهرها بسیار اثربخش باشد. توسعه مناطق خودکفا، که در آن‌ها خودروهای خصوصی جایی برای تردد ندارد و شهروندان از طریق دوچرخه‌ها، پیاده‌روی و وسایل نقلیه عمومی امور روزمره خود را انجام می‌دهند یکی از مهم‌ترین تدابیر برای کاهش آلودگی هوا بوده است که برای اولین بار در بارسلونا، پایتخت ایالت خودمختار کاتالونیا در اسپانیا، اجر شد و امروزه به محبوبیت بالایی میان شهرهای اروپایی برای مبارزه با آلودگی هوا دست یافته است. به عنوان مثال، دولت بریتانیا از ترویج ۵۰ درصدی سفرهای روزانه در سراسر قلمرو از طریق دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی تا سال ۲۰۳۰ خبر داده و این در حالی است که توسعه مناطق کم‌کربن (که تردد خودروهای آلاینده در آن‌ها غیرمجاز است) تا حد زیادی این دعا را اثبات می‌کند. مدیران بارسلونا در ترویج تردد سبز بسیار بلندپروازانه‌تر از بریتانیا عمل کرده و از انجام ۸۱.۵۴ درصد از سفرهای شهر به وسیله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی تا سال ۲۰۲۴ خبر داده‌اند.

تشدید جنبش شهرک‌های خودکفا در اروپا برای مبارزه با آلودگی هوا

بارسلونا، سردمدار شهرک‌های خودکفا در جهان

بارسلونا سردمدار شهرک‌های خودکفا در جهان شناخته شده و به عنوان الگویی برای سایر شهرهای دنیا به منظور توسعه مناطقی با کمترین نرخ انتشار گازهای آلاینده به واسطه تردد سبز عمل کرده است. آژانس اکولوژی شهری بارسلونا به‌تازگی یک نمودار شهرسازی دوستدار محیط زیست ارائه داده است که در آن، تمام شهرها به عنوان یک سیستم یکپارچه عمل می‌کند و در آن‌ها تمام متغیرها شامل آلودگی هوا و آلودگی صوتی باید برای طراحی شهری مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، مدیران باید به اصلاح سکونتگاه‌های کنونی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده بپردازند، ضمن این‌که طراحی توسعه‌های سبز شهری باید در رأس اهداف آن‌ها برای آینده قرار گیرد. آژانس اکولوژی شهری بارسلونا ترویج توسعه شهرک‌های خودکفا را به عنوان یکی از اثربخش‌ترین تدابیر برای کاهش انتشار کربن، دست‌کم در بخش حمل‌ونقل، معرفی کرده و همین امر مدیران بسیاری از شهرهای اروپایی را به تأمل برای ایجاد چنین فضاهایی در شهرهای خود سوق داده است. چنین پیش‌بینی شده است که به علت استقبال روزافزون برنامه‌ریزان اروپایی از رویکرد شهرک‌های خودکفای بارسلونا، آینده سراسر قاره را شهرهایی کوچک با تجهیزات و امکانات کامل تشکیل دهد که در آن‌ها، تردد خودروهای شخصی جایی در عبور و مرور روزمره مردم ندارد.

کد خبر 681269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.