ایران در بارش‌های حوضه هیرمند سهیم است / خشکسالی در افغانستان هم جدی است

وزیر نیرو گفت: اخیراً همکاران ما بازدیدی از ایستگاه آب‌سنجی دهراود داشتند که نشان داد خشکسالی در افغانستان هم جدی است، اما به نسبت میزان بارشی که در افغانستان شده در حوضه آبریز هیرمند ایران سهیم است، این سهم قانونی ماست که مطالبه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر محرابیان در گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت منصوبه تولید نیورگاه‌های کشور ۹۱ هزار و ۲۹۲ مگاوات است که بالغ بر هفت هزار و ۷۴۵ مگاوات آن در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است. در پیک مصرف بالغ بر ۷۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق مصرف شد.

وی افزود: حدود یک سوم مصرف برق، سهم بخش خانگی، یک سوم بخش صنعت و یک سوم سهم دیگر بخش‌ها شامل کشاورزی، عمومی، تجاری، اداری و … است، ۳۱ هزار مگاوات مصرف برق در تابستان مربوط به کولرهاست که معادل مصرف کشور مصر با ۱۰۰ میلیون جمعیت است.

وزیر نیرو گفت: تفاوت مصرف زمستان و تابستان ایران ۳۱ هزار مگاوات است که سهم دستگاه‌های سرمایشی است و بهینه‌سازی آن کمک قابل توجهی به صنعت برق می‌کند. هر یک درجه افزایش دما ۱۸۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌کند.

برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف کولرهای آبی

محرابیان اضافه کرد: موتورهای BLDC مصرف کولرهای آبی را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، امروز اغلب تولیدکنندگان کولر آبی در کشور با استفاده از این فناوری کولر تولید می‌کنند. تا پایان سال، استاندارد این نوع کولر اجباری خواهد شد که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، در مصرف آب نیز ۳۰ درصد صرفه‌جویی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در کولرهای گازی نیز با حذف رده‌های مصرف پایین امکان افزایش راندمان وجود دارد که با همکاری استاندارد، این اقدامات در حال انجام است.

وزیر نیرو گفت: در شروع فعالیت دولت سیزدهم بالغ بر ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در بخش برق داشتیم که منجر به خاموشی‌های سراسری در همه بخش‌ها شد. از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خاموشی‌های بسیار جدی داشتیم که حتی به سه نوبت در روز نیز می‌رسید.

۵۰ درصد ناترازی برق کاهش یافت

محرابیان افزود: دولت با توسعه نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف و بهینه‌سازی برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کرد. با اقدامات انجام شده، ۵۰ درصد ناترازی بر پایه مصرف سال ۱۴۰۰ کاهش داده شد، همچنین سالانه تقریباً یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق اضافه می‌شود، اما با مدیریت انجام شده اثرات ناترازی برق را کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه کشور می‌تواند با روش‌های مختلف در کنار توسعه نیروگاه‌ها مصرف برق را مدیریت کند، ادامه داد: استفاده از فناوری‌های نوین، روش‌های آماری و ظرفیت‌های سخت افزاری صنعت برق امکان استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاهی کشور را فراهم می‌کند. در مصارف تولیدی و غیر سرمایشی می‌تواند مدیریت مصرف انجام داد.

وزیر نیرو با اشاره به تغییر ساعات کاری ادارت، گفت: این کار با هدف جدا کردن اوج مصرف ادارات از مصرف بخش خانگی انجام شد، در بخش خانگی نیز مدیریت مصرف با طرح پاداش صرفه‌جویی، به مردم سپرده شد، سال گذشته به ازای هر کیلووات ۵۰۰ تومان و امسال تا ۲,۰۰۰ تومان پاداش به مردم پرداخت شد.

کاهش رشد مصرف بخش خانگی در سال ۱۴۰۲

محرابیان اضافه کرد: بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ رشد مصرف سالانه بخش خانگی حدود هفت درصد و رشد مصرف صنعتی حدود چهار درصد بوده است. با طرح پاداش صرفه‌جویی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، به رغم افزایش تعداد مشترکان، مصرف بخش خانگی ۲.۳ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: در تابستان ۱۴۰۲ که یکی از گرم‌ترین سال‌ها در دهه اخیر بود و همه نقاط کشور به ویژه در مردادماه گرم بود، نسبت به سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد رشد مصرف در بخش خانگی داشتیم. در بخش صنعت، سال ۱۴۰۱، ۱۶ درصد و در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۱۴ درصد رشد مصرف داشتیم. بنابراین مصرف صنعتی کشور از سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده مدیریت مصرف توسط مردم است.

کاهش قیمت و افزایش ذخیره سیمان

وزیر نیرو گفت: ابتدای مردادماه امسال قیمت سیمان پنج درصد کاهش یافته و موجودی ذخیره کارخانجات سیمان نسبت به شروع تابستان دو برابر شد. تلاش کردیم برق صنایع را با تغییر ساعت مصرف تأمین کنیم. نتیجه اجرای طرح پاداش مصرف نشان داد که با همکاری مردم می‌توان مصرف انرژی کشور را مدیریت کرد.

محرابیان اضافه کرد: این طرح در سال آینده گسترش یافته و به بخش‌های دیگر از جمله تجاری، عمومی، اداری و کشاورزی تسری می‌یابد تا مدیریت مصرف به صورت مردمی انجام شود.

وی ادامه داد: در ماده چهار قانون مانع زدایی از صنعت برق پیش‌بینی شده که صنایع بزرگ کشور ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند، تاکنون صنایع برای ۱۵ هزار مگاوات مجوز دریافت کرده‌اند و بالغ بر ۵۶۰۰ مگاوات نیروگاه شروع به ساخت کرده‌اند، پیش‌بینی شده تا پایان سال حداقل ۱۴۰۰ مگاوات از این نیروگاه‌ها به بهره‌برداری برسد، تا سال ۱۴۰۴ باید صنایع ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند.

نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری است

وزیر نیرو گفت: تجدیدپذیر بهترین نوع برق است زیرا علاوه بر رفع ناترازی به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند. نیروگاه‌های متعددی در چارچوب قوانین موجود در کشور در حال ساخت است. بیش از ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در این دولت به بهره‌برداری رسیده است. نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی سیستان و بلوچستان نیز آماده بهره‌برداری است.

محرابیان در ادامه تصریح کرد: براساس گزارش بانک جهانی، درصد دسترسی به آب شرب شهری در کشور ما ۹۹.۸ درصد است. همچنین دسترسی به آب روستایی نیز ۸۲ درصد است. یکی از برنامه‌های مهم دولت کاهش فاصله تأمین آب شرب شهر و روستا در قالب جهاد آبرسانی بود. از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی این طرح آغاز شده که تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به آبرسانی به ۳۵۰۰ روستا به صورت قطعی انجام شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت آبرسانی به ۱۰ هزار روستا انجام شود. در سیستان و بلوچستان به دلیل ضعف آبرسانی در سال‌های گذشته، تعداد زیادی روستا دسترسی به آب شرب نداشت. با تأمین به موقع مالی طرح جهاد آبرسانی تا پایان دولت ۲۳۰۰ روستا در این استان آبرسانی خواهد شد.

ایران در بارش‌های حوضه هیرمند سهیم است

وزیر نیرو گفت: اخیراً همکاران ما بازدیدی از ایستگاه آب‌سنجی دهراود داشتند که نشان داد خشکسالی در افغانستان هم جدی است، اما به نسبت میزان بارشی که در افغانستان شده در حوضه آبریز هیرمند ایران سهیم است، این سهم قانونی ماست که مطالبه می‌کنیم.

محرابیان اضافه کرد: در تأمین آب شرب منطقه زاهدان و به ویژه منطقه سیستان که ۹۰ درصد آب آن از هیرمند تأمین می‌شود، طرح‌های متعددی در حال اجراست که آب شرب این مناطق تأمین شود.

وی ادامه داد: فلات مرکزی و شرق کشور در برنامه اجرایی انتقال آب دریاست. پروژه شرق بالغ بر ۱۲ درصد پیشرفت دارد. برنامه‌ریزی شده آبرسانی به سیستان و بلوچستان سریع‌تر انجام شود؛ در ادامه استان‌های خراسان جنوبی و رضوی نیز از این طرح بهره‌مند می‌شوند. عملیات اجرایی خطر دوم انتقال آب دریا به استان یزد، اصفهان و کرمان نیز شروع شده است.

کد خبر 681231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.