اهدای قرآن خطی دوره قاجار به موزه نگل سنندج

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: یک قرآن نفیس خطی متعلق به دوره قاجار توسط یک واقف دهگلانی به موزه نگل سنندج اهدا شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: یک قرآن نفیس خطی متعلق به دوره قاجار توسط یک واقف دهگلانی به موزه نگل سنندج اهدا شد، این قرآن از شاهکارهای هنری دوره قاجار و میراث خانوادگی مرحوم میرزا محمد حسین‌پناهی اهل روستای قوری‌چای شهرستان دهگلان بوده است که نزد فرزندشان مرحوم حاج اسماعیل حسین‌پناهی نگهداری و توسط فرزندشان فرهاد حسین‌پناهی به موزه نگل اهدا شد.

وی ضمن تقدیر از این اقدام خیرخواهانه افزود: این قرآن نفیس با خط نسخ ایرانی در قطع ۳۱ در ۲۱ سانتی‌متر با ترجمه فارسی شکسته‌نستعلیق، به نگارش در آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه قرآن اهدا شده در سال‌های اخیر دچار آسیب شده است و نیاز به مرمت دارد، تصریح کرد: این قرآن به‌زودی توسط کارشناسان ترمیم اسناد و نسخ خطی احیا می‌شود تا آیندگان نیز از این گنجینه ارزشمند بهره‌مند شوند.

وی از تهیه و تدوین پرونده این اثر تاریخی و معنوی برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: همواره بتوانیم در راستای حفظ و نگهداری اصولی از مواریث ارزشمند فرهنگی و اسلامی، گام‌های محکمی برداریم.

کد خبر 680988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.