۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
اینجا تونل کندوان نیست...

اینجا تونل کندوان نیست، همان تونلی که در دوران کودکی در مسیر سفر به شمال، هنگام عبور از آن لذت می‌بردیم؛ اینجا به اعماق زمین سفر می‌کنیم، اما این یک سفر تفریحی نیست، بلکه در عمق ۳۰ متری زمین کارگران مشغول کارند تا مهم‌ترین پروژه شهر اصفهان را به سرانجام برسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با عجله خاک سر و رویمان را تکاندیم، وسایلمان را برداشتیم و از قسمت خروجی ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو در زیرگذر این میدان به سمت پارکینگ رفتیم تا با همکارانم برای تهیه گزارش بعدی به ایستگاه امام حسین (ع) برویم.

شدت گرد و غبار و دود در ایستگاه و زیرگذر میدان امام علی (ع) به قدری بود که نفسمان را گرفت؛ اینقدر عجله داشتیم که متوجه نشدم چه ساعتی از ایستگاه خارج شدیم اما زمانی که به ایستگاه امام حسین (ع) خط دو مترو رسیدیم، برق خورشید چشمانمان را می‌گرفت.

اعتراف می‌کنم که خسته شده بودم، فکر اینکه دوباره باید با وسایل زیاد و کوله‌پشتی و پایه دوربین به اعماق زمین برویم، اصلاً خوشایند نبود، اما به محض ورود مرد جوانی با لباس خاک‌آلود و چهره‌ای خسته به استقبال ما آمد و به‌قدری پرانرژی سلام کرد که احساس کردم خستگی معنا ندارد؛ او مأمور بهداشت ایمنی بود و وقتی متوجه شد از ایستگاه میدان امام علی (ع) می‌آییم، لبخندی زد و با هیجان گفت: «اینجا لحظات شگفت‌انگیزتری در انتظار شماست، چراکه باید ۲۳ متر به زیر زمین برویم.» و با حرکت دستانش ما را برای حرکت به سمت تونل راهنمایی کرد.

از کنار یک تپه شنی و کانکس نگهبانی عبور کردیم و مستقیم وارد تونل شدیم؛ در حالی که به سمت جلو حرکت می‌کردیم از نحوه انجام کارش در این پروژه پرسیدم و اینکه HSE حک شده روی جلیقه شما چه معنی می‌دهد؟

اینجا تونل کندوان نیست...

او پاسخ داد: «ماهیت این اصطلاح به معنای حفظ و حراست از تمام منابع انسانی و تجهیزاتی پروژه است تا بتوانیم عملیات را بدون حادثه انسانی و تجهیزاتی و با کمترین هزینه انجام دهیم و به نتیجه برسانیم.»

مأمور بهداشت ایمنی می‌گوید: «در این ایستگاه تاکنون حادثه انسانی شدیدی که منجر به فوت شده باشد، نداشته‌ایم اما به هر صورت گاهی دچار حوادث جزئی از جمله بریدگی دست و پا یا ریزش آوار شده‌ایم.»

او با تاکید بر اینکه «ایمنی» یک فرهنگ است، خاطرنشان می‌کند: فرهنگ ایمنی مانند فرهنگ ترافیک باید به محض ورود نیرو به محل، ابتدا آموزش‌های لازم را به او بدهیم، چراکه در بدو ورود، نیروها از شرایط داخلی محوطه و کارگاه آگاه نیستند و باید ابتدا شرایط محیط را به آن‌ها معرفی و سپس نکات ایمنی را به آن‌ها آموزش داد، پس از ارائه آموزش‌های لازم مأموران بهداشت ایمنی به این موضوع نباید اکتفا کنند و تا پایان پروژه در کنار نیروهای مشغول کار باید به‌طور مستمر بر عملکرد آن‌ها در امر رعایت نکات ایمنی نظارت دائمی داشته باشند تا نخست تبدیل به عادت و سپس تبدیل به یک فرهنگ شود و همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این ایستگاه حتی در نبود مأموران بهداشت ایمنی، باز هم کارگران، اصول ایمنی را رعایت می‌کنند.

به‌دلیل وجود پارک شهید رجایی در محدوده احداث طرح، هوای داخل تونل کمی مرطوب و میزان گرد و غبار نسبت به ایستگاه قبلی کمتر بود؛ در بعضی نقاط مسیر تونل، آب‌های زیرزمینی نشت و زمین را مرطوب کرده بود؛ حس متفاوتی نسبت به تونل ایستگاه قبلی داشت، انگار وارد تونل کندوان شده بودم و برای لحظه‌ای خاطرات دوران کودکی در مسیر سفر به شمال برایم زنده شد، اما این بار به جای شمال قرار بود به اعماق زمین اصفهان سفر کنیم.

اینجا تونل کندوان نیست...

هزینه ۲۳۰ میلیاردی برای اجرای ایستگاه امام حسین (ع)

مهران ایمانی، مدیر پروژه ایستگاه امام حسین (ع) خط دو متروی اصفهان اظهار می‌کند: این ایستگاه به عنوان ایستگاه تبادلی ارتباط بین خطوط یک و دو مترو این کلان شهر را برقرار می‌کند.

وی می‌افزاید: عملیات اجرایی این ایستگاه از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد اما به دلیل موقعیت حساس ایستگاه که در منطقه پرتردد شهر واقع شده است و فضای سبز و ارگان‌های دولتی موجود در محدوده احداث طرح، مقرر شد از محل پارکینگ پارک شهید رجایی با احداث ۵۰۰ متر تونل به موقعیت ایستگاه دسترسی پیدا کنیم.

مدیر پروژه ایستگاه امام حسین (ع) خط دو متروی اصفهان تصریح می‌کند: این ایستگاه به صورت سه تونل موازی به طول ۱۲۰ متر و با دهانه ۴۲ متر احداث شده است و در تراز، سکوی ایستگاه‌ها به طول ۱۰۶ متر و عرض ۲۲ متر است که تا تراز عمق منفی ۳۴ متر می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: عمیق بودن این ایستگاه به‌دلیل عبور خط دو از زیر تونل خط یک است.

ایستگاه امام حسین (ع) به دلیل اینکه زیر پارک شهید رجایی قرار گرفته است و حفظ درختان و فضای سبز از اولویت‌های ما محسوب می‌شود، ریسک‌هایی را بر ما تحمیل می‌کند، بنابراین عملیات اجرایی را باید تا منفی ۳۴ متر یعنی حدود ۱۳ متر زیر تراز آب انجام دهیم.

ایمانی با بیان اینکه در حال حاضر در عمق منفی ۱۶ متر از سطح زمین قرار داریم، می‌گوید: سکوی ایستگاه در تراز منفی ۳۱ متر و عملیات اجرایی تا عمق منفی ۳۴ متری زمین احداث می‌شود و پس از آن ایستگاه قابل بهره‌برداری است.

مدیر پروژه ایستگاه امام حسین (ع) خط دو متروی اصفهان ادامه می‌دهد: نکته شاخص این ایستگاه علاوه بر عمیق بودن آن، در مدل اجرای زیرزمینی آن است و هیچ خللی در عبور و مرور ایجاد نمی‌کند و نارضایتی مردم از ترافیک را به شدت کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: عملیات اجرایی ایستگاه امام حسین (ع) خط دو مترو اصفهان به‌صورت سه شیفت هشت‌ساعته و به‌طور پیوسته در حال انجام است که در شیفت روز بالغ بر ۱۵۰ نفر و در شیفت‌های بعدی بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند.

ایمانی می‌گوید: این ایستگاه به دلیل اینکه زیر پارک شهید رجایی قرار گرفته است و حفظ درختان و فضای سبز از اولویت‌های ما محسوب می‌شود، ریسک‌هایی را بر ما تحمیل می‌کند، از طرفی تراز آب‌های زیرزمینی در این منطقه در دوران خشکسالی زاینده‌رود حداکثر تا ۲۱ متر پایین رفته است اما عملیات اجرایی را باید تا منفی ۳۴ متر یعنی حدود ۱۳ متر زیر تراز آب انجام دهیم.

وی اضافه می‌کند: عملیات اجرایی ایستگاه امام حسین (ع) خط دو مترو اصفهان تاکنون ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا این لحظه بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود طبق زمان‌بندی انجام شده، ایستگاه آماده بهره‌برداری شود.

اینجا تونل کندوان نیست...

ایستگاه امام حسین (ع) عمیق‌ترین و عریض‌ترین ایستگاه خط دو متروی اصفهان

علی‌اکبر اشجع، سرپرست نظارت ایستگاه امام حسین (ع) خط دو مترو اصفهان اظهار می‌کند: این ایستگاه به لحاظ موقعیت از ایستگاه‌های خاص قطار شهری این کلان شهر به‌شمار می‌رود و از شلوغ‌ترین ایستگاه‌هایی است که در خط دو به بهره‌برداری می‌رسد.

وی می‌افزاید: ایستگاه امام حسین (ع) به لحاظ فرایند اجرا یکی از ایستگاه‌های خاص قطار شهری در ایران و به لحاظ عمق، عمیق‌ترین و بزرگترین ایستگاه خط یک و دو مترو اصفهان محسوب می‌شود.

سیاست قطار شهری اصفهان بر آن بوده است تا عملیات اجرایی ایستگاه‌های مترو را با روش‌های اجرایی جدید با هزینه‌ای بیشتر اما کیفیت بالاتر و کمترین تداخل با زندگی روزمره شهروندان انجام دهد.

سرپرست نظارت ایستگاه امام حسین (ع) خط دو مترو اصفهان تصریح می‌کند: وظیفه سرپرست نظارت در این مجموعه کنترل فرایند اجرا به لحاظ کمی و کیفی منطبق با طراحی‌های صورت گرفته در پروژه است.

وی ادامه می‌دهد: پس از اجرای خط یک مترو اصفهان، به‌واسطه تیم مدیریتی و تجربه‌ای که از خط یک به دست آمده بود در خط دو تمام دغدغه این بود که تداخل عملیات اجرایی با تردد و زندگی روزمره مردم کمتر شود.

اشجع خاطرنشان می‌کند: سیاست قطار شهری اصفهان بر آن بوده است تا عملیات اجرایی ایستگاه‌های مترو را با روش‌های اجرایی جدید با هزینه‌ای بیشتر اما کیفیت بالاتر و کمترین تداخل با زندگی روزمره شهروندان انجام دهد.

اینجا تونل کندوان نیست...

کار کردن در اعماق زمین دشوار و پرخطر است

در مسیر بازگشت در میان انبوهی از آهن‌آلاتی که به صورت شیب‌دار به دیواره تونل نصب شده بود، چشمم به یکی از کارگران افتاد که لابه‌لای این تیرآهن‌ها به‌سختی مشغول انجام کار بود، صدایش کردم و از او خواستم کمی با ما در مورد کاری که انجام می‌دهد، صحبت کند.

نام او نصیر موسوی بود که در قسمت حفاری کار می‌کرد؛ او یک کارگر ۳۰ ساله است که از ۱۱ سال پیش در پروژه متروی این کلان‌شهر فعالیت دارد و از ۳۰ روز پیش تاکنون نیز در این ایستگاه مشغول به کار شده است.

وقتی از سختی و اهمیت کارش پرسیدم، پاسخ داد: «محلی که دستگاه حفاری تی‌بی‌ام رد می‌شود، در قسمت‌هایی که سطح آب بالا یا زیر فشار آب است، آن منطقه را آب‌بندی می‌کنیم و استحکامات لازم را انجام می‌دهیم.»

موسوی ادامه می‌دهد: «با این حجم از گرد و غبار و دود و وجود برق سه فاز و خطراتی که به دنبال دارد، آن هم در عمق ۲۳ متری زیر زمین، بعید می‌دانم کسی رغبتی به انجام کار در این محل داشته باشد، اما برای بهتر شدن شرایط زندگی در شهرمان باید به هر زحمت و خطری تن داد.»

با همه وجود به نصیر موسوی و تمام کارگران زحمتکش سرزمینم که برای آسایش هم‌وطنان خود و حال خوب شهر و پیشرفت و آبادانی کشور جان بر کف تا پای جان ایستاده‌اند، افتخار می‌کنم.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 680925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.