هوای اصفهان ناسالم است / ۴ ایستگاه کیفی هوا در وضعیت «قرمز» 

سنجش کیفیت هوا، امروز (شنبه) در ساعت منتهی به هشت صبح با قرار گرفتن روی شاخص ۱۲۲ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز شاخص کلی آلودگی هوا برابر ۱۲۲ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، آلاینده غالب هوای کلان‌شهر اصفهان، ذرات معلق ۲.۵ میکرون است.

وی افزود: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های کردآباد با شاخص ۱۷۱، خیابان زینبیه با شاخص ۱۶۷، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۶۵ و کاوه با شاخص ۱۵۲ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های ولدان با شاخص ۱۴۶، فرشادی با شاخص ۱۱۲، رهنان با شاخص ۱۰۹ و پارک زمزم با شاخص ۱۰۵ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است.

وی خاطرنشان کرد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های میرزاطاهر با شاخص ۹۱، فیض با شاخص ۸۹، دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۴ و سپاهان‌شهر با شاخص ۵۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد. ایستگاه‌های فرشادی و انقلاب فعال نیست.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، امروز شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۰۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خرازی با شاخص ۱۵۳ در وضعیت (قرمز)، احمدآباد با شاخص ۱۱۰ و رودکی با شاخص ۱۰۴ در وضعیت (نارنجی) و استانداری اصفهان با شاخص ۶۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) است.

درحال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، شاهین‌شهر، مبارکه و قهجاورستان است که دستگاه سنجش کیفی هوا در قهجاورستان با شاخص ۱۹۲ در وضعیت ناسالم (قرمز)، شاهین‌شهر با قرار گرفتن روی عدد ۶۴ در وضعیت (زرد) و مبارکه با شاخص ۳۹ در وضعیت (سبز) قرار دارد. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های پروین، خواجو، جی، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد، سجزی و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 680919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.