تشدید گنبد حرارتی در شهرهای اروپا

پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش دمای هوا در سراسر اروپا طی هفته آینده و ایجاد گنبد حرارتی در شهرهای آن است، چراکه اروپا شاهد ورود شدیدترین موج گرمای تابستانی خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌بینی می‌شود شهرهای سراسر اروپا طی روزهای آینده با یک موج گرمای تابستانی دیگر مواجه باشند که این امر به ایجاد گنبد حرارتی در آن‌ها منجر خواهد شد. گنبد حرارتی از صحرای بزرگ آفریقا، الجزایر و مراکش عبور خواهد کرد و با فراگیر شدن در شهرهای سراسر اروپا دمای آن‌ها را به‌شدت بالا خواهد برد. این شرایط تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی شدت می‌گیرد.

دانشمندان رابطه مستقیمی بین گنبدهای حرارتی و تغییرات آب‌وهوایی پیدا نکرده‌اند، اما مطالعات حاکی از آن است که محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد به جای ۲ درجه، تعداد افرادی را که در معرض دمای شدید ناشی از گنبدهای حرارتی قرار می‌گیرند، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

گنبد حرارتی چیست؟

گنبد حرارتی یک پدیده آب‌وهوایی شامل توده‌ای از هوای گرم و خشک است که به‌صورت برآمدی با فشار بالا در جو گیر می‌افتد و برای مدتی طولانی بدون حرکت در یک منطقه باقی می‌ماند. به‌عبارت ساده‌تر افزایش دمای هوا و فشار جوی باعث می‌شود گنبدی بر فراز شهرها شکل بگیرد و هوای گرم را درون آن‌ها محبوس می‌کند. هوای داغ حبس‌شده به‌صورت عمودی منبسط و با فشار بالا به سمت زمین رانده می‌شود. نبود راه فرار برای این هوا به فشرده شدن گرمای بیشتر در زیر این گنبد منجر می‌شود و دمای شهرها را بسیار بالاتر از حد معمول افزایش می‌دهد. گنبد حرارتی با کاهش میزان بارندگی همراه است و با گرم کردن زمین باعث می‌شود خاک رطوبت خود را از دست بدهد که این امر وقوع آتش‌سوزی را به‌دنبال دارد.

تشدید گنبد حرارتی در شهرهای اروپا

افزایش دمای هوا در سراسر اروپا

اسپانیا، پرتغال و ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی هستند که گرمای شدید ناشی از گنبد حرارتی را تجربه خواهند کرد. این موج گرمایی از اسپانیا به سمت اروپای مرکزی گسترش خواهد یافت و جنوب فرانسه، سوئیس، جنوب آلمان و شمال ایتالیا را در بر خواهد گرفت. به این ترتیب دما در جنوب فرانسه به بالای ۴۰، در سوئیس به بیش‌از ۳۷ و در ایتالیا تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. مناطقی که بیشترین آسیب را از این موج خواهند دید نیز دشت‌های شمال ایتالیا و خط ساحلی دریای تیرنی هستند که در آن‌ها دما به ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

آژانس‌های هواشناسی اروپا همچنین برای شهرهایی از جمله فلورانس، رم، بولونیا، فرارا، بولزانو، الساندریا و ترنی هشدار گرما اعلام کرده‌اند و جنوب شرقی فرانسه و پایتخت آلمان در حالت آماده‌باش قرار دارند. مرکز و شمال فرانسه نیز شاهد افزایش دما خواهند بود و انتظار می‌رود دمای پاریس به ۳۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی می‌شود این شرایط حداقل تا پایان هفته آینده ادامه داشته باشد. از سوی دیگر تغییرات آب‌وهوایی به تشدید و تکرار آن منجر می‌شود. دمای بالا در کنار میزان پایین بارندگی در شهرهای اروپایی احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها را افزایش می‌دهد و در حال حاضر اروپا را در شرایط دشواری قرار داده است.

کد خبر 680864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.