ضرورت انجام اقدامات ویژه برای کاهش پسماندهای دارویی

در دولت سیزدهم بر ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند تاکید بسیار شده است، از این رو سازمان محیط زیست بر ضرورت تسریع در احداث تأسیسات بازیافت زباله‌های خشک و کارخانه زباله‌سوز برای زباله‌های غیرقابل بازیافت تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در راستای اهداف سیستم‌های بهداشتی برای حذف عوامل خطر بالقوه، تولید پسماند از مرکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی اجتناب‌ناپذیر است و این پسماندها به عنوان یکی از عوامل خطر برای سلامت محسوب می‌شود.

پسماندهای حاصل از مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی به ویژه پسماندهای شیمیایی و دارویی دارای ظرفیت بالا برای آسیب به سلامت انسان و محیط زیست بوده و استفاده از روش‌های ایمن و قابل اعتماد برای مدیریت آنها ضروری است.

لزوم اقدام وزارت بهداشت برای کاهش پسماندهای دارویی

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تکلیف رئیس جمهوری مبنی بر ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور اظهار کرد: با توجه به احداث سد هراز در نزدیکی محل دفن زباله شهرستان آمل، وزارت نیرو باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از آلوده شدن آب این سد را پیش‌بینی کند.

وی افزود: در مورد محل دفن زباله آمل باید چند اقدام جدی انجام شود، اول اینکه تاریخ توقف ورود نکردن زباله به این محل مشخص شود، علاوه بر آن باید این زمان‌بندی ظرف یک هفته آینده صورت گیرد، دومین اقدام آن است که محل‌های جایگزین به‌نحوی مشخص شود که تنش‌های اجتماعی به دنبال نداشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت تسریع در احداث تأسیسات بازیافت زباله‌های خشک و کارخانه زباله‌سوز برای زباله‌های غیرقابل بازیافت تصریح کرد: سالانه اعتبارات زیادی برای واردات دارو تخصیص می‌یابد که لازم است وزارت بهداشت با یک تحلیل آماری در خصوص بیماری‌هایی که بیشترین واردات دارو را به خود اختصاص داده‌اند همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی، اقداماتی را برای کاهش پسماندهای دارویی و امحای اصولی آن انجام دهد.

اهمیت بی خطرسازی پسماندهای عفونی با دستگاه اتوکلاو

پیش‌تر نیز نورالله میرغفاری، کارشناس محیط زیست اظهار کرد: پسماندهای بیمارستانی خطرناک‌ترین نوع پسماند است و طبق قانون مدیریت پسماند جمع‌آوری و حمل‌ونقل آن‌ها نیز باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای دفن پسماندهای بیمارستانی وجود دارد، افزود: این زباله‌ها باید پس از بی خطرسازی دفن شود؛ در حال حاضر بیشتر رایج است که زباله‌ها در دستگاه اتوکلاو بی‌خطر و در محل مناسبی با پوشش آهک دفن شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: پسماندهای بیمارستانی باید جدا از پسماندهای خانگی و سایر زباله‌ها دفن شود، محل دفن باید ایزوله باشد تا شیره‌هایی که تولید می‌شود به منابع آبی و آب‌های سطحی نفوذ نکند.

وی ادامه داد: زنجیره کلی که شامل جمع‌آوری، حمل‌ونقل و دفن است باید خاص باشد، چراکه می‌تواند ضمن ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در بازه‌های زمانی طولانی، برای افرادی که به طور مستقیم با پسماندهای بیمارستانی در ارتباط هستند نیز عواقب ناگواری داشته باشد.

میرغفاری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند، تهیه دستگاه اتوکلاو و زباله‌سوز بر عهده بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پزشکی است که به صورت معمول تهیه می‌شود، اما در مواقعی به دلیل نبود اعتبار و نظارت، اجرایی نمی‌شود؛ راهکار مشخص است، اما این مهم در مرحله اجرا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کد خبر 680595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.