روابی؛ شهر آینده‌نگر فلسطین/ تایلند، میزبان بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «توسعه دوچرخه‌های اشتراکی در سان‌فرانسیسکو برای ترویج گردشگری»، «کاهش غیرقابل انتظار انتشار گازهای گلخانه‌ای در هند»، «تایلند، میزبان بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان»، «ذخیره چشمگیر دی‌اکسیدکربن در اروپا با پمپ‌های حرارتی»، «رفع شکاف دیجیتال در نیویورک با توسعه پهنای باند رایگان»، «کاهش رد پای کربن در شهرها با بتن سبز»، «جمع‌آوری زباله‌ها در بافت تاریخی آمستردام با ابتکاری جالب»، «هوشمندی نیوکاسل با تابلوهای دیجیتال اینترنت فوق پرسرعت رایگان»، «بوسان میزبان اقلیمی‌ترین شهر شناور جهان» و «روابی؛ شهر آینده‌نگر فلسطین» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

توسعه دوچرخه‌های اشتراکی در سان‌فرانسیسکو برای ترویج گردشگری

سانفرانسیسکوی آمریکا همواره میزبان برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مختلفی در فضاهای سبز است که همین امر ازدحام جمعیت را در آن‌ها به دنبال داشته و ترافیک شدید خودرویی را برای معابر اطراف پارک‌ها رقم زده است. پیش از این ایستگاه‌های متعددی برای اشتراک دوچرخه در مناطق مختلف نصب شده که تأثیر مثبت آن بر کاهش ازدحام جمعیت بسیار مشهود بوده است. به همین دلیل، مدیران در نظر دارند از طریق افزایش این ایستگاه‌ها زمینه را برای تردد بیشتر شهروندان به پارک‌ها فراهم بیاورند که این امر به سهم خود نه‌تنها در کاهش ازدحام ترافیکی در معابر اطراف پارک‌ها بسیار اثربخش خواهد بود، بلکه نقش مهمی نیز در تحقق اهداف پایدار سان‌فرانسیسکو ایفا خواهد کرد.

مدیران سان‌فرانسیسکو امیدوار هستند که توسعه طرح دوچرخه‌های اشتراکی به واسطه افزایش گزینه‌های سفر برای شهروندان و گردشگران نقش مهمی در گرد هم آمدن هرچه بیشتر آن‌ها در پارک ایفا کند که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهر و افزایش گرایش مسافران به بازدید از جاذبه‌های شهر بسیار اثربخش خواهد بود.

کاهش غیرقابل انتظار انتشار گازهای گلخانه‌ای در هند

هند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را طی ۱۴ سال به یک‌سوم کاهش داد و در مسیر دستیابی به هدف سازمان ملل قرار گرفت.

منابع نشان می‌دهد که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای هند طی ۱۴ سال اخیر به ازای هر واحد افزایش تولید ناخالص داخلی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹، شاهد کاهشی ۳۳ درصدی بوده است. این کاهش سریع‌تر از حد انتظار به واسطه افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به‌رغم پایداری تسلط سوخت فسیلی بر ترکیب انرژی کشور و گسترش پوشش جنگلی صورت گرفته و هند را در مسیر انجام تعهدات خود نسبت به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد قرار داده است.

هند در اصل با گسترش قابل‌توجه پوشش جنگلی، بهره‌گیری از هیدروژن سبز، ارائه طرح‌های ترویج تولید غیر فسیلی و هدف قرار دادن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های صنعتی، خودروسازی و انرژی در کنار گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که تولید بیش از یک‌چهارم برق هند را برعهده دارند، به این هدف دست یافته است.

روابی؛ شهر آینده‌نگر فلسطین/ تایلند، میزبان بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان

تایلند، میزبان بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان

بام یکی از کارخانه‌های تایلند در منطقه صنعتی Amata City Rayong با بیش از ۱۸ زمین فوتبال مساحت، به‌زودی با پنل‌های خورشیدی پوشیده خواهد شد و عنوان بزرگ‌ترین پروژه بام خورشیدی جهان را از آن خود خواهد کرد.

تایلند در تلاش است به سردمدار انرژی پاک در آسیای جنوب شرقی تبدیل شود که توسعه بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان نقش مهمی در تحقق این هدف ایفا خواهد کرد. این پروژه که قرار است ۴۰ هزار پنل خورشیدی را در بامی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع در بر گیرد، از ظرفیت تولید ۲۲ مگاوات انرژی برخوردار خواهد بود که این امر به سهم خود می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را به میزان ۳۸ هزار تن به دنبال داشته باشد.

انرژی تجدیدپذیر تولید شده از پنل‌های خورشیدی تمام نیازهای نیروی کمپانی میزبان خود را تأمین خواهد کرد که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار کربن ناشی از انرژی شهری ایفا کند.

ذخیره چشمگیر دی‌اکسیدکربن در اروپا با پمپ‌های حرارتی

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲ تعداد سه میلیون واحد پمپ حرارتی جایگزین حدود چهار میلیارد متر مکعب گاز طبیعی شد که این اقدام ذخیره حدود هشت میلیون تن گازدی‌اکسیدکربن را به دنبال داشت. در واقع پمپ‌های حرارتی در حال حاضر از تولید ۵۴ مگاتن دی‌اکسیدکربن در قاره اروپا جلوگیری می‌کند که این مقدار معادل انتشار سالانه همین گاز در یونان است.

در بررسی میزان بهره‌وری از پمپ‌های حرارتی، لهستان به عنوان سردمدار کشورهای اروپایی از این حیث شناخته شد، زیرا فروش این سیستم‌های حرارتی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ افزایش ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده بود.

فروش پمپ‌های حرارتی در جمهوری چک نیز طی بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ افزایش ۹۹ درصدی را تجربه کرد و پس از آن هلند، بلژیک، سوئد، اتریش و آلمان به عنوان کشورهای اروپایی با بیشترین فروش پمپ‌های حرارتی شناخته شد.

روابی؛ شهر آینده‌نگر فلسطین/ تایلند، میزبان بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان

رفع شکاف دیجیتال در نیویورک با توسعه پهنای باند رایگان

مدیران نیویورک در ایالات‌متحده‌آمریکا از طرح پهنای باند رایگان خبر داده و مدعی شده‌اند که به‌زودی شکاف دیجیتالی در نیویورک را به حداقل خواهند رساند. مدیران پس از اجرای دو مرحله اول طرح رایگان‌سازی اینترنت پرسرعت تصمیم گرفته‌اند توسعه‌های مسکن جدید شهر را نیز از مزایای آن بهره‌مند کنند و از این طریق، شکاف دیجیتالی میان مردم را به حداقل برسانند. این طرح ابتدا در خانه‌های مسکونی با کمترین بهره‌گیری از اینترنت یا دست‌کم، برخورداری از اینترنت با سرعت پایین اجرا می‌شود و سپس در سایر سازه‌های نیویورک اعمال خواهد شد.

مدیران شهر ادعا کرده‌اند که اجرای طرح جدید و توسعه اینترنت رایگان در ۱۷ خانه مسکونی جدید، تعداد سازه‌های شهر را که از خدمات پهنای باند پرسرعت و رایگان بهره‌مند خواهند شد، به ۲۲۰ مورد خواهد رساند.

طرح رایگان‌سازی اینترنت پرسرعت نیویورک بزرگ‌ترین پروژه مربوطه در سراسر ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید که قرار است از طریق بهره‌مندسازی تمام شهروندان از خدمات پهنای باند رایگان، شکاف دیجیتالی میان آن‌ها را به صفر برساند.

کاهش رد پای کربن در شهرها با بتن سبز

محیط‌های ساخته‌شده توسط انسان مسئول تولید و انتشار بیش از ۴۰ درصد از کربن‌دی‌اکسید جهانی است و شهرداران ایالات‌متحده در راستای مقابله با این امر، در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با بتن معدنی سبز یا کربن‌دی‌اکسید پیشگام شده‌اند. انتظار می‌رود در آینده نزدیک استفاده از بتن معدنی سبز بهترین روش برای کاهش کربن‌دی‌اکسید در شهرها باشد

بتن سبز کم‌کربن شامل تزریق کربن‌دی‌اکسید بازیافت شده از انتشارات صنعتی مانند کود و نیروگاه‌ها به بتن است. پس از این اقدام کربن‌دی‌اکسید از نظر شیمیایی به یک ماده معدنی تبدیل و در بتن جاسازی می‌شود و آن را قوی‌تر می‌کند. این امر به تولیدکنندگان بتن و پیمانکاران ساخت‌وساز کمک می‌کند سیمان کمتری برای جاده‌ها و ساختمان‌ها استفاده کنند.

بتن سبز ساخته‌شده از کربن‌دی‌اکسید بازیافتی یک فرآیند برد-برد از دیدگاه کاهش و سازگاری است و به این ترتیب به گرمایش جهانی بیشتر منجر نمی‌شود. از سوی دیگر جاده‌ها و زیرساخت‌های شهری را در برابر ضربه‌های شتاب‌دهنده تقویت می‌کند، این بتن برای ساخت به انرژی و مواد کمتری نیاز دارد و پتانسیل حمایت بیشتر از پایداری و انعطاف‌پذیری بودجه‌های شهری را نشان داده است؛ از سوی دیگر با فرآیندهای موجود تولید و زنجیره تأمین مطابقت دارد و با قرار دادن فناوری مصرف دی‌اکسید کربن در تولید بتن در اختیار تولیدکنندگان بتن، هزینه‌ها و ردپای کربن را کاهش می‌دهد.

روابی؛ شهر آینده‌نگر فلسطین/ تایلند، میزبان بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان

جمع‌آوری زباله‌ها در بافت تاریخی آمستردام با ابتکاری جالب

خدمات جمع‌آوری زباله شهری آمستردام در تلاش برای جلوگیری از انباشت زباله‌هایی که به‌طور دائم در بافت تاریخی این شهر رو به افزایش است، تصمیم گرفته است یک پروژه آزمایشی شامل جمع‌آوری زباله از طریق دوچرخه‌های هوشمند باری را تا سال ۲۰۲۵ اجرا کند.

روش کار به این صورت است که ساکنان با اپلیکیشنی مخصوص، زمان جمع‌آوری را برای شهرداری ارسال می‌کنند و مسئولان خدماتی شهر با دوچرخه‌های باری به منطقه مورد نظر برای جمع‌آوری زباله وارد می‌شوند. تاکنون با اجرای این طرح، تعداد شکایات مربوط به انباشت زباله‌های خیابانی و کیسه‌های پاره و رها شده کاهش پیدا کرده است.

سیستم جمع‌آوری جدید دارای یک جز هوشمند مجزا است، به‌طوری که بهینه‌ترین مسیر را برای دوچرخه‌سواران باری بر اساس درخواست‌های ارسال شده محاسبه می‌کند و به این ترتیب بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

هوشمندی نیوکاسل با تابلوهای دیجیتال اینترنت فوق پرسرعت رایگان

نیوکاسل در انگلستان میزبان هفت مرکز دیجیتالی جدید است که امکان بهره‌مندی شهروندان بیشتر را به اینترنت فوق پرسرعت فراهم می‌آورد. فراهم آوردن امکان تبلیغات و نقشه‌های دیجیتالی نیز از دیگر مزایای این تابلوهای هوشمند شهری است.

مراکز دیجیتالی جدید نیوکاسل علاوه بر افزایش دسترسی شهروندان به اینترنت فوق پرسرعت، از قابلیت نمایش اطلاعات مربوط به مسیریابی در داخل شهر و شارژ سریع وسایل الکترونیکی نیز برخوردار است. ساکنان نیوکاسل می‌توانند از خدمات این مراکز به‌طور رایگان بهره ببرند و حتی به برقراری تماس‌های ضروری خود از طریق آن‌ها، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای بپردازند.

این سازه‌های دیجیتالی کاربری کیوسک‌های تلفن سنتی را دارد که تنها با سکه عمل می‌کرد، با این حال خدمات خود در این زمینه به‌طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

ارائه نقشه‌های دیجیتالی برای کمک به گردشگران شهر به منظور یافتن مقاصد خود یا جاذبه‌های دیدنی شهر از دیگر قابلیت‌های مراکز دیجیتالی نیوکاسل به‌حساب می‌آید.

بوسان میزبان اقلیمی‌ترین شهر شناور جهان

سازمان ملل متحد احداث شهری شناور و فرافناور را در ساحل بوسان در کره‌جنوبی آغاز کرده و مدعی شده است که این شهر موسوم به اوشنیکس، یکی از بی‌نظیرترین قلمروهای دنیا را از آن خود خواهد کرد.

شهر شناور بوسان میزبان ۱۲ هزار نفر خواهد بود و به‌عنوان بخشی از سکونتگاه‌های انسانی سازمان ملل متحد و با هدف سنجش مدل جدیدی از املاک و مستغلات پایدار احداث خواهد شد.

اوشنیکس از سه بستر متفاوت تشکیل خواهد شد که بستر اول آن میزبان سازه‌ها خواهد بود، بستر دوم فضاهای عمومی نظیر مدارس و سالن‌های تئاتر را در بر خواهد گرفت و بستر آخر، مراکز تحقیقاتی را در خود جا خواهد داد و جالب این‌که پل‌های متعددی این بسترها را به هم پیوند می‌دهد.

این شهر به‌گونه‌ای طراحی شده است که با بالا رفتن سطح آب دریا، در ارتفاع بالاتری از آب قرار گیرد و همین امر امکان وقوع طوفان را اطراف آن به حداقل خواهد رساند. موادی که برای احداث بنیان اوشنیکس در اعماق آب دریا انتخاب شده است از استقامت کافی برخوردار خواهد بود و بهره‌گیری از مواد سبک و در عین حال محکم برای احداث سازه‌ها در هر بستر، وزن آن را به حداقل می‌رساند و لطمه‌های ناشی از سوار شدن آن‌ها را بر یکدیگر کاهش می‌دهد.

روابی؛ شهر آینده‌نگر فلسطین/ تایلند، میزبان بزرگ‌ترین بام خورشیدی جهان

روابی؛ شهر آینده‌نگر فلسطین

روابی شهری بسیار باشکوه است که بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای احداث آن سرمایه‌گذاری شده است، به این امید که اقتصاد کرانه باختری در آن رونق بسیاری را تجربه کند. بشار المصری، شهر روابی را نسخه‌ای از طرح مارشال برای دوران پس از جنگ جهانی دوم می‌داند و امیدوار است که این منطقه نه‌تنها از نظر اقتصادی و تجارت پیشرفت کند، بلکه کیفیت زندگی بالایی را برای ساکنان به ارمغان بیاورد.

چنین پیش‌بینی شده است که روابی میزبان شش هزار واحد مسکونی باشد که احداث هر یک از آن‌ها بین ۷۰ هزار تا ۱۸۰ هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت؛ این مقدار، بسیار کمتر از هزینه لازم برای خرید آپارتمان در رام‌الله، به عنوان بزرگ‌ترین شهر فلسطین است. البته با وجود هزینه نسبتاً مناسب خانه‌های روابی، تنها افراد طبقه متوسط و ثروتمندان قادر به خرید واحدهای مسکونی آن خواهند بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون تنها حدود هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در روابی تکمیل شده است، با این حال احداث سایر واحدهای مسکونی در حال انجام است و تا چند سال آینده به پایان خواهد رسید. در حال حاضر حدود پنج هزار نفر در روابی سکونت دارند که ۷۰ درصد از آن‌ها ساکن دائمی محسوب می‌شوند، در حالی که ۳۰ درصد از مردم نیز تنها آخر هفته‌ها یا تعطیلات خود را در این شهر سپری می‌کنند.

به گفته جعفر ابولبده، قائم‌مقام مدیرعامل این شهر، روابی دارای چندین ویژگی است که آن را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی تبدیل می‌کند. یکی از آنها سطح بالای تحصیلات در این منطقه است. این سرمایه انسانی به روابی اجازه داده است تا یک مرکز داده پیچیده را توسعه و نگهداری کند و به خانه انبوهی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تبدیل شود.

کد خبر 680521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.