۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

روزشمار فرهنگ و هنر ایران را در «برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر» مطالعه کنید.

به گزارش ایمنا، امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مردادماه _ هم‌زمان با سالروز تولد و درگذشت برخی از بزرگان ایران‌زمین است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت علی‌محمد خادم‌میثاق

خادم میثاق (زاده سال ۱۲۸۶ تهران - درگذشته بیست‌وششم مرداد ۱۳۳۷، جاده اصفهان-تهران) آهنگساز و نوازنده

وی در مدرسه موزیک، پیانو و کنترباس را نزد نصراله مین‌باشیان و سرایش و هماهنگی را از سالار معزز (غلامرضا مین‌باشیان) آموخت. موسیقی ایرانی را نیز در دوران ریاست علی‌نقی وزیری در این مدرسه فراگرفت و چندی هم از آموزش‌های رودلف اوربانتس در زمینه هارمونی بهره‌مند شد.

خادم میثاق، ضمن سال‌ها تدریس تئوری موسیقی و هارمونی در مدرسه موسیقی دولتی که بعدها به هنرستان عالی موسیقی «کنسرواتوار تهران» تغییر نام داد، همچنین هنرستان موسیقی ملی، تا پایان عمر در ارکستر سمفونیک تهران، کنترباس می‌نواخت.

وی از سال ۱۳۱۸ با همکاری حسن رادمرد، دسته موزیک سازهای بادی را رهبری می‌کرد و مدیریت دایره هنرستان عالی موسیقی نیز در سال ۱۳۲۳ به وی سپرده شد و به‌عنوان نوازنده پیانو و کنترباس با ارکستر انجمن موسیقی ملی به‌رهبری روح‌اله خالقی، همکاری داشت این در حالی است که پس از بنیاد گرفتن اداره هنرهای زیبا، رهبری ارکستر شماره ۳ هنرهای زیبا را عهده‌دار شد و چندسال نیز رهبر ارکستر هنرستان موسیقی ملی بود.

خادم میثاق، آثار گوناگونی دارد که اهم آنها سرودهای ملی است. وی در گفت‌وگویی که در سال ۱۳۳۶ با علیمحمد رشیدی در مجله موزیک ایران داشت، اظهار کرد: «باید از آهنگ‌های استادان قدیم و از اصول و مبانی موسیقی بین‌المللی که فراخور موسیقی ایران است کمال استفاده را کرد. باید در عین حال که موسیقی ایرانی به گوش می‌رسد به‌گونه‌ای باشد که قابل معرفی به جهان امروز باشد.»

از آثار خادم‌میثاق، سرود نیکنامی «روی سروده‌ای از نظامی» سرود کوشش «فردوسی» آهنگ‌های «نشاط طبیعت» «نغمه رودکی» و موسیقی فیلم «همسر مزاحم» به کارگردانی سرژ آزاریان است. بسیاری از سرودهای وی در دوره نخست مجله موسیقی، در فاصله سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ به‌چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

خادم میثاق، در سال ۱۳۳۷ برای گردآوری ترانه‌های محلی در اصفهان به‌سر می‌برد و در راه بازگشت به تهران، در ۵۱ سالگی در سانحه رانندگی درگذشت.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت عزت‌اله انتظامی

عزت‌اله انتظامی (زاده سی‌ام خرداد ۱۳۰۳ تهران - درگذشته بیست‌وششم مرداد ۱۳۹۷، تهران) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

وی در سال ۱۳۲۶ به عرصه هنر وارد شد و با دست‌مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به شهر هانوفر آلمان رفت و در مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر تحصیل کرد.

انتظامی، در سال ۱۳۴۸ با فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی وارد حرفه سینما شد و در دیگر آثار مهرجویی: آقای هالو، دایره مینا، پستچی، اجاره‌نشین‌ها، هامون و بانو، به هنرنمایی پرداخت.

وی علاوه بر این نقش‌آفرینی‌ها، در فیلم‌های کارگردانان مطرح سینما: علی حاتمی، مسعود کیمیایی نیز بازی کرد. همچنین در فیلم مستند عشق‌پرداز به کارگردانی محمدهادی کاویانی در کنار محمود فرشچیان حضور داشت.

انتظامی، پس از انقلاب و به خصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش‌ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد. بازی او در فیلم‌های حاجی واشنگتن، اجاره‌نشین‌ها، گراند سینما، هامون، بانو، گاو، ستارخان، صادق کرده، خانه خلوت، ناصرالدین‌شاه اکتور سینما، روز فرشته، روسری آبی، دیوانه از قفس پرید، خانه‌ای روی آب و راه آبی ابریشم، اوج هنرنمایی او در آن فیلم‌های ماندگار است.

وی در گاوخونی دومین همکاری‌اش با بهروز افخمی را تجربه کرد و جایی برای زندگی چهارمین تجربه‌اش با محمدرضا بزرگ‌نیا بود. و برای اولین بار با مسعود کیمیایی یکی از کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران و در ۷۹ سالگی در فیلم حکم همکاری کرد. شاید نقش «رضا» در فیلم حکم یک دن کورلئونه باشد؛ فیلمی که شاید حال و هوای پدرخوانده را برایمان زنده می‌کند.

مجید انتظامی آهنگساز و نوازنده معروف، فرزند او است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز ابوالقاسم ایرانی

ایرانی (زاده بیست‌وششم مرداد ۱۳۲۵ بوشهر) شاعر

وی دانش‌آموخته حقوق قضائی و دریایی است، اما بیش از همه عمرش را در زمینه ادبیات و شعر صرف کرده است.

ایرانی، در میان اهالی ادبیات، شاعری است که در طول نیم قرن اخیر شعرها و مقالاتش در جنگ‌های ادبی و نشریات منتشر شده است. همچنین «صدای بوشهر» اولین روزنامه بوشهر نیز توسط این شاعر بنیان‌گذاری شد. اولین مجموعه شعر وی بعد از قریب به نیم قرن فعالیت ادبی‌اش با عنوان «جاده تا آنجا که ایستاده‌ای می‌آید» در سال ۱۳۹۳ از سوی مؤسسه انتشارات نگاه منتشر شد.

وی در همه سال‌های فعالیت تنها همین یک کتاب را منتشر کرده است.

ایرانی، در سال‌های ۴۰ تا ۵۰ کتابی به‌نام «زنجیر تا ابد» را آماده انتشار کرد، چاپ هم شد اما جلوی پخش آن را گرفتند و کتاب خیلی دیده نشد.

وی در سال‌های ۴۷-۴۸ با فشار دولت از ایران گریخت و به بحرین رفت، از آنجا به‌هند رفت و بعد از چند سال دوباره به‌بحرین بازگشت و همان‌جا ازدواج کرد.

ایرانی، طی مدت‌های فعالیت، نشریات «صدای بوشهر» «پیکار اندیشه» و «از شعر تا قصه» را راه‌اندازی کرد.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز حسام‌الدین سراج

سراج، (زاده بیست‌وششم امرداد ۱۳۳۷ اصفهان) خواننده موسیقی سنتی و نوازنده سنتور و سه‌تار

وی در خرداد ۱۳۹۳ به‌مدت چهار سال به‌عنوان یکی از ۲۵ عضو شورای عالی بنیاد باران انتخاب شد و همچنین سرپرستی گروه موسیقی سنتی ایرانی «بیدل» را نیز به عهده دارد.

سراج، دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس معماری از دانشگاه شهیدبهشتی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر است.

موسیقی را از ۱۳ سالگی با آموختن تنبک آغاز کرد، سپس سنتور را نزد سیروس ساغری آموخت و برای تکمیل آن از استادانی چون فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره‌مند شد، همچنین در زمینه آواز از محمود کریمی و محمدرضا شجریان استفاده کرد. بزرگترین مشوق وی در تحصیل علم و هنر پدرش "محمدرضا سراج" بود که بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با استادان ادب و هنر مانند جلال‌الدین همایی، تاج اصفهانی و حسن کسایی آشنایی داشت، به‌همین جهت فضایی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود.

سراج، علاوه بر آواز، در برخی از آثارش آهنگسازی را نیز به‌عهده داشته و با نواختن سنتور و سه‌تار نیز آشنایی دارد. همچنین در دانشکده هنرهای زیبا بحثی با عنوان شناخت هنر را تدریس می‌کند و علاوه بر ایران، کنسرت‌های فراوانی در کشورهای دیگر داشته‌است.

آثار منتشرشده:

همپای جلودار
نینوا ۱، نینوا ۲، باغ ارغوانوصل مستان
، شمس الضحی، یاد یار
۱۳۷۲: آفاق عشق نظامی (خسرو شیرین، لیلی مجنون)
طریقت عشق
۱۳۷۴: آینه رو
۱۳۷۴: بوی بهشت
۱۳۷۵: دل‌آرا
بی‌نشان
نگاه آسمانی
نرگس مست
شهر آشنایی
۱۳۷۸: شرح فراق
رویای وصل
۱۳۸۲: وداع
۱۳۸۲: نازنین یار
۱۳۸۳: عشق و مستی
۱۳۸۳: ماه نو
۱۳۸۴: آئینه و آه
۱۳۸۷: قصه گیسو
۱۳۸۸: جام الست
۱۳۹۰: راه بی‌نهایت
۱۳۹۱: خوشا سرو
۱۳۹۳: مسیحا
۱۳۹۴: لب خوانی باران
آئین آواز

سراج ابداع‌کننده برنامه تخصصی آموزشی آئین آواز است که توسط علی شیرازی در فرهنگسرای ارسباران بنیان‌گذاری شد.

به‌گفته شیرازی در نطق افتتاحیه‌اش در نخستین نشست آئین آواز، فکر اولیه این برنامه را سراج در زمانی که این دو در خلال برگزاری شب آواز ایرانی به‌مدیریت اولیه شیرازی با هم در ارتباط بودند با وی در میان گذاشته بود. در نهایت آئین آواز با افزودن ایده‌های خود شیرازی، به‌شکل فعلی درآمد و شروع به‌کار کرد.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز اردشیر رستمی

اردشیر رستمی (زاده بیست‌وششم مرداد ۱۳۴۹ تبریز) کاریکاتوریست، تصویرساز و مجسمه‌ساز

کاریکاتورهای وی در نشریات مختلف چاپ شده و آثار کاریکاتور، تصویرگری و نقاشی‌اش در کتاب‌های دیگ دودزده، تیله‌ها، شب هزار و دوم، شهروند خط صفر، اناری‌ها، آفتاب مهتاب، قصه‌های پریان از سرزمین کره، گوی اوزو داش ساخلاماز، به شیوه همه مادرانم، یاغیشلی نغمه، تلنگر، اردشیرنامه، طرح‌ها و نوشته‌ها و کشکول تحت ویندوز چاپ شده است.

رستمی، در پیشه بازیگری، به عنوان دوران جوانی شهریار در مجموعه تلویزیونی شهریار به کارگردانی کمال تبریزی، در نارنجی‌پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی، لانتوری به کارگردانی رضا درمیشیان نیز نقش داشته است.

کتاب‌ها: دیگ دودزده - اردشیر رستمی - فرهنگ کاوش (۱۳۷۹).
تیله‌ها - اردشیر رستمی، فرزین هومان فر - میرکسری (۱۳۸۳).
شب هزار و دوم - تورج رهنما، اردشیر رستمی (نقاش) - نشر چشمه (۱۳۸۴).
شهروند خط صفر - اردشیر رستمی - دنیای نو (۱۳۸۴).
اناری‌ها - محمدرضا یوسفی، اردشیر رستمی (نقاش) - فرهنگ‌گستر (۱۳۸۵).
آفتاب مهتاب: قصه‌های پریان از سرزمین کره - منوچهر آتشی (مترجم)، اردشیر رستمی (تصویرگر)، کاثلین سیروس (تدوین) - آهنگ دیگر (۱۳۸۶).
گوی اوزو داش ساخلاماز - رامیز روشن، اردشیر رستمی (تصویرگر)، زهرا قیطرانی‌اسکانلو - یاشماق درگی‌سی (۱۳۸۶).
به شیوه همه مادران‌ام - مهناز چتر فیروزه، اردشیر رستمی (طراح) - افراز (۱۳۸۶).
یاغیشلی نغمه - رامیز روشن، اردشیر رستمی (تصویرگر)، ووقار نعمت - اندیشه‌نو (۱۳۸۷)‌.
تلنگر - اردشیر رستمی - پوینده (۱۳۸۷).
اردشیرنامه: طرح‌ها و نوشته‌ها - اردشیر رستمی - دنیای‌نو (۱۳۸۷).
پرنیان و آب: با لالایی تا سرزمین خواب - ثریا قزل‌ایاغ، اردشیر رستمی (تصویرگر) - نشرچشمه (۱۳۸۷).
کشکول تحت ویندوز مجموعه داستان طنز احمد اکبرپور با تصویرهای اردشیر رستمی ۱۳۹۴، نشر نون.

فیلم‌شناسی: نقش شهریار در مجموعه تلویزیونی شهریار به کارگردانی کمال تبریزی، نارنجی‌پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی، لانتوری به کارگردانی رضا درمیشیان، مجموعه تلویزیونی صبح آخرین روز به کارگردانی حسین تبریزی و نقش خشایار در سریال نمایش خانگی قبله عالم.

کد خبر 680487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.