اراک می تواند الگوی شهر دوستدار کودک شود

مدیر پروژه‌های شهر دوستدار کودک وزارت کشور گفت: با توجه به فعالیت‌های انجام شده در اراک، این ظرفیت ویژه دراین شهر وجود دارد تا به عنوان یک الگو در موضوع شهر دوستدار کودک قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موسی پژوهان امروز چهارشنبه ۲۵ مردادماه در نشست خبری شورای اجرایی شهر دوستدار کودک اظهار کرد: در عصر کنونی نقش دولت‌ها در تعاملات فرهنگی و اجتماعی در عرصه بین‌المللی کاهش یافته است و شهرها در این موضوع به عنوان بازیگران اصلی شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه امید می‌رود با همکاری شهرها بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم تا شهرهای کشور به شهرهای جهانی تبدیل شوند افزود: ۱۲ شهر کشور از سال ۹۷ تاکنون با همکاری یونیسف در ایران به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک معرفی شده‌اند.

مدیر پروژه‌های شهر دوستدار کودک وزارت کشور ادامه داد: این شهرها در این مدت به عنوان شهر پایلوت و شهر اصفهان به عنوان کاندید شهر دوستدار کودک معرفی شده‌است.

وی با بیان اینکه سه هزار شهر دوستدار کودک در شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک یونیسف وجود دارد گفت: این شهرها در حوزه‌های مختلف تعاملاتی با یکدیگر دارند و هیچ شهری از کشور ایران عضو این شبکه جهانی نیست.

پژوهان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی شوراهای شهر باید پرداختن به شهر دوستدار کودک باشد اظهار کرد: نشان‌دار شهرهای کشور برای عضویت در شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک یونیسف از برنامه‌های وزارت کشور است و شهرهای با اخذ این نشان، جز سه هزار شهر دوست دار جهان قرار می‌گیرد.

مدیر پروژه‌های شهر دوستدار کودک وزارت کشور اضافه کرد: با توجه به اقدامات که توسط شورای اسلامی شهر اراک در حال انجام است، امید می‌رود با تصویب کمیته ملی شهرهای دوست دار کودک در کنار ۱۲ شهر و یا جایگزین شهرهای پایلوت دوست دار کودک شود.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان از دو سال گذشته هیچ گونه فعالیتی در زمینه تبدیل این شهر به شهر دوستدار کودک نداشته است گفت: شهر اراک در این مدت اقدامات مناسبی را در این حوزه انجام داده‌است.

سرپرست شهرداری اراک هم با بیان اینکه پیگیری تبدیل این شهر به عنوان شهر دوستدار کودک هستیم گفت: شهر دوستدار کودک یک سرمایه گذاری پایدار بین نسلی است و می‌تواند شهرهای ما را در آینده تضمین کند.

مجتبی قاسمی اظهار کرد: سرمایه گذاری برای آینده، نسل خلاق و مسئولیت پذیر را برای کودکان می‌سازد، کودکانی که قرار است فردای این شهر را سکان داری کنند.

وی افزود: شهر دوستدار کودک، دوستدار جوان، پدر و مادر هم است و خدمات جامعی را به شهروندان ارائه می‌کند.

سرپرست شهرداری اراک گفت: شهر دوستدار کودک می‌تواند فرصت مناسبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در مقیاس کوچک باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک هم با بیان اینکه شورای ششم به دنبال تحقق این شعار است که شهر تنها ایجاد پل و زیرگذر و رو گذر نیست گفت: شهر روح، فرهنگ و معنویت است و باید خروجی آن انسان کامل باشد.

پیمان عین القضاتی اظهار کرد: بخشی از روند افزایش آسیب‌های اجتماعی با وجود قوانینی که در این حوزه وجود دارد، بخشی از آن مربوط به طرح‌های و ساختار شهری است و باید در این حوزه تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی نیاز به بازنگری جدی دارد افزود: شهر دوست دار کودک وصله‌ای بر شهرهای بزرگ است که باید از ابتدا این مهم در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه انتخاب شهر اراک به عنوان شهر دوست دار کودک و خانواده تا حدودی می‌تواند برخی از مشکلات این شهر را برطرف کند اظهار کرد: باید مدیریت شهری برای از بین بردن فاصله بین نسلی که از آن به عنوان گسست نسلی یاد می‌شود تلاش کند.

وی افزود: شهر دوست دار کودک، اجتماعی کردن کودکان به شمار می‌رود و در این شهر تربیت معنوی کودکان مورد توجه قرار دارد.

عین القضاتی اظهار کرد: شهرداری برای از بین بردن گسست شهری مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرد.

وی اضافه کرد: پیشنهاداتی برای اجرای طرح‌های متناسب با اقشار مختلف مردم در دره گردوی این شهر مطرح شده و ایجاد باغ آرزوها در این منطقه توسط کودکان در دستور کار قرار دارد.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهر اراک هم با بیان اینکه وسایل بازی ۵۳ پارک این شهر استاندار سازی شده است گفت: هم اینک وسیله بازی غیر استاندار در این شهر وجود ندارد.

عباس خسروانی اظهار کرد: انجام نقاشی دیواری برای ایجاد فضای با نشاط در شهر اراک و ایجاد مجلس کودک در شورای اسلامی این شهر از جمله اقدامات شورای اسلامی در راستای تبدیل شهر اراک به شهر دوست دار کودک است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اراک با ورود به مناطق کم برخوردار در راستای آموزش و فرهنگ سازی گام‌های خوبی را برداشته است افزود: معتقدم اگر به کودکان توجه نکنیم جامعه در آینده دچار آسیب‌های بسیار بزرگی خواهد شد.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهر اراک با تاکید بر اینکه باید فرهنگ غنی اراک در شهر دوستدار کودک لحاظ شود ادامه داد: باید برای کودکان شهرمان تصمیم‌های مهمی اتخاذ کنیم تا روزی فرا رسد که این کودکان در فرایند تصمیمات سرنوشت ساز شهر اثر گذار باشند.

وی با بیان اینکه هم اینک ۱۳ کودک در مجلس (پارلمان) کودک شهر اراک عضو هستند و مصوباتی را برای رفع مشکلات این شهر ارائه می‌دهند گفت: چند طرح بر اساس مصوبات این مجلس در حال انجام است.

خسروانی، ایجاد سه اتاق مادر کودک با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال در بوستان مادر، کودک و ترمینال مسافربری این شهر از جمله مصوبات این مجلس‌است ادامه داد: ۱۵۰ هزار کودک هم اینک در شهر اراک وجود دارد.

وی افزود: ایجاد نشاط اجتماعی در این شهر برای بهره‌مندی این کودکان از الزامات قانونی شورای شهر به شمار می‌رود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهر اراک از اختصاص ردیف بودجه برای تبدیل شهر اراک به شهر دوستار کودک خبرداد و گفت: ۴۷ میلیارد ریال منابع مالی سال گذشته و ۴۰ میلیارد ریال امسال برای تبدیل این شهر به شهر دوستار کودک اختصاص یافته‌است.

وی افزود: تحقق شهر همگان پیش از اینکه نیازمند ساختار و قوانین باشد، نیازمند گفتمان مطالبه‌گری در اذهان متخصصان وعموم شهروندان جامعه است تا در جامعه حائز اهمیت شود.

کد خبر 680481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.