تدبیر دیجیتالی آمستردام در مقابله با آلودگی صوتی

آمستردام هلند در مسیر مقابله با آلودگی صوتی، با الگوبرداری از سیستم نمایش سرعت خیابانی، برای اخطار دادن به رانندگان از سیستم دیجیتالی نمایش سر و صدا استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند آلودگی هوا و حوادث ترافیکی به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی و زیست‌محیطی بیشترین توجهات عموم را به خود جلب کرده است، اما آلودگی صوتی نیز بی‌ضرر نیست، تا جایی که در هلند سالانه جان حدود ۶۵ نفر را می‌گیرد. دلیل این است که صداهای مزاحم باعث اختلال خواب و افزایش استرس می‌شود و به نوبه خود بر فشار خون تأثیر می‌گذارد. این امر به بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی و حتی حمله قلبی منجر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌ها بزرگترین منبع آلودگی صوتی در آمستردام هستند که برای حدود ۱۹ درصد از بزرگسالان شهر مزاحمت ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر هر چند سر و صدای ترافیک به دلیل تعداد وسایل‌نقلیه تجمع‌یافته در جاده‌ها ایجاد می‌شود، اما به رفتار رانندگان نیز بستگی دارد. این امر اغلب یا به دلیل سرعت زیاد یا به‌واسطه دستکاری و اعمال تغییرات در خودرو و اگزوز وسایل رخ می‌دهد که با تقویت سر و صدای آن همراه است. حد تعیین شده برای صدای مضر و آزاردهنده زمانی است که از ۸۳ دسی بل فراتر رود که این حد هنگام دستکاری خودروها آلودگی صوتی آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند.

تدبیر دیجیتالی آمستردام در مقابله با آلودگی صوتی

به این ترتیب مقامات آمستردام تصمیم گرفته‌اند با الگوبرداری از سیستم خیابانی نمایش سرعت که رانندگان را هنگام عبور از سرعت خود مطلع می‌کند و اکنون در بسیاری از نقاط جهان رایج است، برای مقابله با آلودگی صوتی از سیستم‌های دیجیتالی مجهز به حسگرهای نویز استفاده کنند.

این سامانه دیجیتال نخستین سیستم از نوع خود در هلند به‌شمار می‌رود و در روتردام نیز در حال فعالیت است‌. نمایشگرهای سیستم‌ها با نوشتن اخطار «صدای خیلی بلند» هنگام عبور موتورسواران و رانندگان خودروها که با سر و صدای زیاد سکوت خیابان‌های شهر را در هم می‌شکنند، به آن‌ها هشدار می‌دهد.

تابلوهای دیجیتالی نمایش سر و صدا در آمستردام بخشی از یک کمپین آزمایشی است که به‌منظور یافتن راهکارهایی برای کاهش سر و صداهای شهری به‌ویژه ترافیک سازماندهی شده و بخشی از یک رویکرد گسترده‌تر برای مقابله با صدای ترافیک در شهر است که شامل کمپین‌های ارتباطی هدفمند و گسترش علائم سنتی جاده‌ها نیز می‌شود. این تابلوها طی ماه آگوست در خیابان‌های مختلف آمستردام و روتردام نصب خواهند شد.

تدبیر دیجیتالی آمستردام در مقابله با آلودگی صوتی

کد خبر 680413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.